HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Knaster och brus från förstärkare Nad S300
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:35:57  Show Profile Send atomjohan a Private Message
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med felsökning på min förstärkare.

Förstärkaren i fråga är som sagt en Nad S300 inköpt begagnad för cirka ett halvår sen, förstärkaren köptes ny av föregående ägare 2002.


Så till problemet:

Sista veckorna har ett brus framträtt på enbart vänster kanal. Bruset kommer oftast ett tag (från cirka 30 min till 1 timme) efter att förstärkaren slagits på. Bruset påminner helt enkelt om en radio utan mottagning och ligger på samma nivå oberoende om jag höjer eller sänker volymen. Ibland (då förstärkaren varit igång länge) uppstår ett sprakande och knäppande istället, som inte alls låter nyttigt för högtalaren. Har även i samband med detta sett att baselement fladdrat rätt rejält.

Det jag gjort är:

- Bytt högtalare för att utesluta högtalarfel : Uteslutit högtalarfel
- Kopplat ur samtliga signalkällor : Ingen skillnad
- Öppnat ock kikat in i förstärkaren : Inga synliga fel

Tacksam för all hjälp.

Johan

Edited by - mayday on 2007/06/13 19:48:14

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:39:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har du mätt dc(likström) på utgången på aktuell kanal?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:40:14  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tror att tråden hör bättre hemma under teknik och diy, ska jag flytta den?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2007/06/13 19:40:34
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:44:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
En dålig lödning som gör sig påmind..... med tanke på att symptomen gör sig gällande efter en stunds drift.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:46:44  Show Profile Send atomjohan a Private Message
Ja du får gärna flytta den dit.

Nej, jag har inte mätt likströmmen på utgången. Men jag kan nog låna en voltmeter från en kompis och prova.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:50:27  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Provat kontaktspray i volym/balans/övriga-pottar som ljudet "går igenom" ?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:02:03  Show Profile Send atomjohan a Private Message
Nej har inte testat kontaktspray. Gäller det alltså potten som volymvredet går in till? Fast bruset är oförändrat trots att jag ändrar volymen, kan det vara det ändå? Jag har bara volymreglering på förstärkaren, inget för balans osv.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:07:01  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Ändras inte bruset med volymen, så är det troligen inte potten som spökar!

Låter i så fall som om något blir varmt!

Lättast är nog att köpa kylspray, lyfta på locket och se var det blir varmt!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:09:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag gissar en eller flera dåliga lödningar. Kolla speciellt "stora" komponenter så som effekttransistroer och lytar, eventuella kontakter. Eftersom bruset är oförändrat så ligger det efter poten.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:13:55  Show Profile Send atomjohan a Private Message
Jag testade att slå av och på förstärkaren momentant, ljudet kom tillbaks omedelbart fast lät högre.
Provade och slå av och på igen, nu är ljudet där men knappt hörbart (måste luta mig mot högtalaren för att höra).

Trodde ett tag att det hade koppling till hur varm förstärkaren var, men det verkar inte så.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:16:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hoppas du använder högtalare du inte är väldigt rädd om när du testar dig fram nu.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:22:10  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Är du van att löda, mäta osv? Annars är det nog stor ide att lämna in den. Lite väl komplicerad sak att börja med om du är ovan....kan sluta mkt värre än det är nu.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:33:20  Show Profile Send atomjohan a Private Message
Ja jag tror det blir att lämna in den. Har varken lött eller mätt speciellt mycket.
Ska höra efter med Hifi-Konsult (köptes där från början) imorgon om dom tar emot den, eller vet någon som kan.

Tack ska ni ha för tipsen! Nu hoppas jag att HIFI-gudarna är snälla mot min Nad och plånbok
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/13 :  20:40:39  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Lycka till
Killarna på hifi-consult är duktiga, bara att hålla tummarna att felet är snabbt hittat och inte så dyrt att åtgärda.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/06/13 :  21:29:23  Show Profile Send acebowler a Private Message
skulle kunna vara någon kondensator som bråkar också..

s

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/13 :  21:32:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Funderade jag på, men som sagt, det bästa för honom är nog att lämna in den...ett gigantiskt projekt för nån som inte är van att pilla med sånt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000