HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Resistiv testare för slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/13 :  13:46:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tänkte sno ihop en "bräda" med motstånd,omkopplingbart 8-4-2 ohm,är det någon mening med att kunna testa kapacistiv och induktiv last oxå?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/13 :  14:33:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad vill du åstakomma då? En ren resistiv last är ju rent "nonsens" att testa slutsteg mot - så är ju inte verkligheten.

Ps. Hårt uttryckt men jag menar väl!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/06/13 14:33:40
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/06/13 :  15:14:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag tycker det är rätt trevligt o ha en resistiv last när man testar sina hemmabyggda slutsteg.
Då inte för att göra prestanda mätningar utan att kolla att de fungerar som de ska.
Rätt skönt o slippa höra på 1KHz sinus som jag brukar ha som testton...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/13 :  16:07:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Att man kan köra en mätning rent resisitvt är ju enkelt fixat om man ändå kan köra med en mer komplex last.

Jag tror att Stereophile har en konstlast som simulerar en tvåvägare (om jag inte minns fel). www.stereophile.com så hittar du den nog.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/13 :  16:53:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vad vill du åstakomma då? En ren resistiv last är ju rent "nonsens" att testa slutsteg mot - så är ju inte verkligheten.


Hmmffrr.ja,tex om jag vill kolla vad den pallar med (kolla på scopet)
Nej,det blir inte som i verkliga livet men ändå.Som skrives ovan,det är ju inte så roligt att sitta med proppar och hörselskydd,när man mäter.
Vet ej hur t.ex Hifi o musik med fler mäter men dom har ju en kub med (ej säker)resistiv i mitten och capasitiv ute i kanterna.
Hmm,vad ska jag söka på för ord i Stereophile kommerer ej på..
Någon som har nåt bra schema som vill dela med sig?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/06/13 :  16:54:34  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Förstår inte riktigt problematiken

Koppla in din konstlast via en "lämplig" kabel och du har kapacitans och induktans. (vilket du för övrigt lär ha ändå beroende på layout och val av motstånd)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/13 :  17:00:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,capasistans lär det ju bli,men motsvarar den t.e.x seriekondingen i ett tvåvägsfilter?Kanske bara koppla en konding med 8 ohms last då..
Lämplig kabel,blir EKK bra då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/13 :  18:15:26  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Seriekondingen är inte "tuff" utan det är parallellkapacitansen som du till exempel har i kabeln. Varför inte söka runt och se hur en "typ" last ska se ut. Den ska ju gärna ha några saftiga resonanser. Frågan kvarstår dock, _vad_ ska du testa?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/06/13 18:15:48
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/13 :  18:31:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Seriekondingen är inte "tuff" utan det är parallellkapacitansen som du till exempel har i kabeln.

Ok,ska söka och se om jag hittar något,jag undrar ju i bland när jag kollar i olika tidningar (ingen speciell nämd..) och deras effektkuber,oftast är det vid lite lägre laster 4-2 ohm och vid kapasistiv last som kuben närmar sig golvet,vad det kan vara för storlek på denna kapacistiva last,som får stegen att knäa så..?
quote:
Frågan kvarstår dock, _vad_ ska du testa?

Tja,fick rådet av en kunnig man,att hörlursteg skulle mätas både belastade med lurar och resitivt.Tänkte vidare att detta kan vara intressant att prova på effektförstärkare (som jag kanske bygger klart nån gång.)Inte helt fel att veta vad stegen klarar att prestera..(Uteffekt) Svart på vitt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/06/13 :  19:41:52  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
http://www.aikenamps.com/DummyLoads.htm

[Edit]: D.v.s. - skall du mäta uteffekt => kör en rent resistiv last!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/06/13 21:52:58
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/13 :  21:32:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En idé är ju att alltid ha en resistiv last till sina rörslutsteg. De flesta rör-stärkare tycker inte om öppna utgångar.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/13 :  22:00:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
D.v.s. - skall du mäta uteffekt => kör en rent resistiv last!


Ja,var det jag tänkte,tack för länken!

quote:
De flesta rör-stärkare tycker inte om öppna utgångar.

Nej,vad jag förstått kan det vara rent livsfarligt för utgångstrafon,då den kan "bygga" upp mer och mer inre spänning och kan självförstöras,så nog bäst att alltid ha någon last på.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000