HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Raven R3 klon (eller vad det nu blir)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 28

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/04 :  14:00:19  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja det är rätt stora toppar om man relaterar till 1000Hz som refferens.

Men varifrån kommer detta kan det vara bandets egenresonans isåfall blir det inte lätt att få bort den utan filter, men det ser ut som om det är två toppar en på ca 3500Hz och en på ca 7000Hz isåfall är saken klar det är bandet som jäklas.

Lättare eller tyngre band, smalare eller bredare två istället för ett osv.Detta skulle gå att ta reda på om man kollar med stroboscope man lägger på en ton på aktuell resonans kollar sedan med strobot.

Låter jobbigt med aktivt filter det ligger i små-signalvägen bör undvikas om det går.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/04 :  14:27:27  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Xover: Du verkar ju rätt "hajj" på detta. Skulle du kanske kunna lägga upp lite bilder på det du konstruerat/klonat här på forumet eller möjligt maila mig? dizszszs@hotmail.com

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/04 :  14:46:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Tja, knölen vid 3,5khz är väl ca:4-5db hög och går som jag ser det inte att låta vara men som jag har påpekat i flera inlägg så har jag och brorsan identiska band och han saknar den här knölen helt och hållet.

Som jämförelse.
Apogee Mini-Grand, summed nearfield responses of Stereo Subwoofer woofers and port, with individual responses of Stage LF and HF ribbons on-axis midway up panel at 45", corrected for microphone response, with nearfield LF and HF ribbon responses plotted below 300Hz and 600Hz, respectively.

Med ett passivt filter och en sugkrets så tycker jag att det här fungerar lika bra som några andra jämförbara konstruktioner.

Vi har inte riktigt samma inställning till aktiva filter men det kan vi nog lämna därhän.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/04 :  14:50:32  Show Profile Send Xover a Private Message
Näe jag har ingen plats att lägga bilder samt att jag skall marknadsföra en ribbonprodukt framöver så jag vill inte florera här med mina tidigare alster, det får räcka med att jag lägger min näsa i blöt här, jag ger väl kanske inte så mycket konkreta tips på förbättringar men en del funderingar och pekpinnar har jag nog fått ur mig jag tycker att man får insikt i diverse problem och att man utvecklas ganska väl genom detta forum jag saknar dock någon som kan ge rejäla teoretiska härledningar ungefär som farbor Linkwitz.

Är det något du vill veta så tar vi det på denna site det är mycket roligare än att umgås via email.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/05/04 :  15:04:08  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jag ville inte umgås via E-mail. Jag lämnade ut min mail för att du skulle kunna skicka en bild på det du producerat ifall du inte hade något ställe att lägga upp bilder på. Jag kan försäkra dig att jag inte tänker producera dina bilder här på forumet heller.
Jag var mer intresserad av att se något du har byggt.
Är det rimligt att det bara är dahlberg som bidrar med egna projekt. Jag tycker nog att det vore på sin plats att du delade med dig lite själv.

jag själv har ingen kompetens att bidra med till detta projekt. Men jag har läst allt med stort nöjje.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/04 :  15:08:58  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag tror att Apogee gjorde en version där man hade två band ett för övre mellanregister och ett för diskanten kanske bara för att slippa dom där resonanserna dom hade olika korrugeringar på banden.

Men jag tycker nog fortfarande att en relativt lång ribbon driver har så många ljudliga fördelar att man kan nog sitta nöjd med ett system liknande ditt med eller utan peakar har du provat att mäta på 2 meter ser det likdant ut då?

Jag tillhör dom som inte vill ha alltför mycket tveksamheter i signalvägen helst inget mer än preamp och ett slutsteg, men visst kan man ha ett elektroniskt delningsfilter och flera slutsteg om man tycker att det låter bra, helt klart.

Men kanske det är att föredra att fixa med passiva komponenter för som i detta fall minimera knölarna det känns mer äkta och förmodligen låter det mycket bättre, jag ryser lite med tanken på att införa något digitalt i signalvägen annat än CD spelaren denna kommer man inte ifrån, jag är nog lite gammalmodig.
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/04 :  15:15:40  Show Profile Send Isidor a Private Message
Den breda toppen mellan ca 2.5 och 5 kHz kan knappast orsakas av en väldefinierad bandmod. Detta eftersom bandbredden är för stor. En bandtvärmod kan förstås bidra, men är inte hela problemet. Det måste finnas skillnader i utformningen av baffeln/magnetgapet som ger akustiska skillnader också. En ojämn korrugering i längsled kan förstås smeta ut tvärmoder, men efter att ha sett Dahlbergs bilder ovan så tror jag inte att detta är fallet här. De identiska banden i de bägge högtalarna avgör ju för övrigt frågan ganska definitivt.

Vad gäller placeringen av bandet i djupled så ger detta ganska stora skillnader för höga frekvenser (från ca 4 kHz och uppåt för gapdjupet 20 mm) när akustiska stående vågor i gapkanalen kan göra sig märkbara om man inte har fått till någorlunda reflexfria avslutningar (läs väl rundade kanter). Detta är ganska enkelt att räkna på om man har skarpa kanter och något mer komplext för fallet rundade kanter.

Jämförelser med Mini-Grrand visar en slående likhet i frekvensresponsen med Dahlbergs högtalare, en topp vid 3.5 kHz, en dipp vid ca 5 kHz och sedan topp igen vid 10 resp 8 kHz, för att sedan falla av ganska snabbt. Detta trots att Mini-Grand inte har korrugerade band som Dahlbergs.

En annan sak är att böjmoder inte är harmoniska varför en harmonisk serie med toppar (som t.ex. 3.5 och 7 kHz som nämndes ovan) inte alls kan härledas till dessa. Ideala balkböjmoder får (om skjuvning och rotationströghet försummas) sekvensen 1,4,9,16...
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/04 :  15:41:15  Show Profile Send Xover a Private Message
Dahlbergs långa projekt liknar väl en del andra DIY projekt som finns att hitta både här och där tidskriften High Fidelity har haft ganska många byggbeskrivningar likaså Speaker Builder Magazine en del hemsidor finns också så jag tycker att det räcker som refferensmaterial.
Vitsen med denna tråd är väl att man kan få tips samt att man själv kan tipsa på en del som kan leda till förbättringar.

Jag har en hel del gamla projekt dessa är inte till allmänt beskådande, dessutom liknar dom det Dahlberg diskuterar här så dom kommer inte att tillföra debatten om förbättringar något jag har gett upp dessa konstruktioner dom går till skroten.

Det jag gör nu är att försöka minnas vad som fanns när Apogee var verksamma och hur väl deras konkurrenter lyckades t.ex Magneplanar, WMPS GOLD Line,Strathern,Carver,Sequerra,Celstion,Dali,BG corp, Mark Levinson, Eminent Technology, Megatrend med flera då det gäller långa ribbor vare sig det är quasi eller true ribbon.

Jag har kollat på patent jag har kollat i gamla brochyrer och tidskrifter så när jag ser nått brukar jag skriva ett par rader till detta forum för att försöka leda in på nya ideér.

Isidor verkar vara mycket kunnig på magnetkretsar jag hoppas att han stannar kvar i denna tråd som jag anser vara av högsta kvalité klart i världsklass, min egen insats skall nog mer ses som framdrivande på att försöka få den som har de mest pragmatiska läggningen att prova nya ideér alla kan ju inte vara bara på allting.

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/04 :  15:54:41  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag håller naturligtvis med det kan inte vara bandets resonans, den borde då vara mycket smalare helt rätt är ju detta, kanske diffraktion kan ge detta fenomen, om man tar bandet och hänger upp det fritt med lagom spänning likt den i drivern om man sedan tillför ett litet svep fån em yttre högtalare inom området för frekvenstopparn borde man då inte kunna utröna mer exakt hur bandet uppför sig eller måste man ha någon typ av lasermätutrustning för att utföra detta experiment.

Jodå Apogee har rynkat sina band det går inte utan rynkning då blir det rena rama skärseleden.
Grejen är väl till och med den att dom har olika rynkningar på banden beroende på vilket område det skall fungera i.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/04 :  16:20:28  Show Profile Send Xover a Private Message
Stående vågor,diffraktion samt resonanser i bandet kan ställa till med orolig frekvensgång och går förmodligen inte att rätta till enkelt.
Korta ribbon drivers typ Stage Accompany har en mycket jämnare tonkurva det ligger nog i sakens natur, men jag tror att ett veckat
långt löst hängande multibaneband vinner i längden i alla fall som HiFi högtalare trots alla fel och brister så låter dom överlägset mycket annat bland annat behövs ju ingen transformator bara det gör ju att många föredrar denna typ av driver.

Fördelar: line source effekt om tillräckligt långa, ingen trafo, jämn impedanskurva, låg distorsion, relativt enkla att tillverka.
Nackdelar: ojämn tonkurva, halvdålig verkningsgrad, utstrålningsmönster kunde vara bättre, ömtåliga för beröring.

Samt att det vi mäter inte behöver vara exakt det vi hör dom är dessutom jättesvåra att mäta på, man skulle helst kunna mäta hela bandet vid ett tillfälle men man får ju i praktiken bara med en liten del.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/04 :  19:21:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Isidor, jag håller med dig i det mesta du skriver men Apogee-banden är korrugerade,
även om korrugeringen är väldigt fin på dom senare modellerna.
Precis som du säger så tror även jag att punkterna för utveckling
ligger hos magnetsystem och baffelutformning.

Xover, jag tycker också att den här typen av band är det som tilltalar mig mest.
Du anger iofs spridningsmönstret som en nackdel och det vill jag
inte hålla med dig om, i sidled sprider dom alldeles utmärkt och den
obefintliga höjdledsspridningen ser jag snarare som en tillgång,
det förutsåtter iofs att dom är tillräckligt långa.

Ömtåliga för beröring, tja, visst är det förunderligt att till
och med vuxna människor nödvändigtvis måste peta på allt,
jag har lagt ett skyddstyg framför mina som inte påverkar responsen nämnvärt.

Jo dom är lite knepigare än vanligt att mäta på men om on-axis
responsen ser något så när bra ut så uppfattar jag dom som
välljudande.

"Measuring large dipole speakers is always problematic, 
because the underlying assumptions about the measurement techniques 
and their relationship with the device under test are no longer 
completely valid." John Atkinson 

PS. Lite tråkigt att du inte vill visa upp dina tidigare projekt
men om du har magneter som du vill avyttra så är jag eventuellt
intresserad. Jag är för övrigt mycket nöjd med mina och dom skall
inte skrotas. Däremot så kanske dom kommer att vara till salu framöver.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:08:16  Show Profile Send Xover a Private Message
Nä det är inga bra magneter dom är dessutom partiellt avmagnetiserade de är ganska gamla ca 20 år eller så.

Det Tibbets patenterade jan 1965 är i stort sett en Apogee högtalare själva basdelen, diskanten är hämtad från ett annat tidigt patent möjligen från 70 eller 80 talet upphovsman är mr Magneplanar James M Winey så jag förstår att dom som köpte Apogee fick problem.

De två banden som Apogee hade i sina ribbons hängde mellan dubbla rader av magneter, magneterna var limmade så att en längsgående springa löpte från topp till botten denna springa täcktes av en tejp membranet styrdes på så sätt förmodligen bättre än den konstruktion dom hade först och som beskrevs i High Fidelity artikeln.

Denna typ av högtalare utveckaldes senare till en model som hette The Grand den hade specialtillverkade magneter med samma springa samt band med serpentinformade strips sex styck per midrange ribbon diskantbandet är lite knepigare tydligen så består det av två gånger två smala band med två strips per band vad jag kan förstå av beskrivningen.

En jäkla massa magneter alltså och inte konfigurerade som vi har trott tips läs hela patentbeskrivningen så klarnar det nog URL:en är den där jättelånga som jag la in i ett tidigare inlägg, bra bilder finns det också.

Men... har någon sett en mätning på en The Grand inte jag i alla fall, om detta fanns skulle det vara helt avgörande för om jag skall fortsätta min planering för ett nytt projekt.

Isidors funderingar verkar ha en viss relevans det där med exitering av bandytan samt magnetsfältsutformning var bandet skall ligga i förhållande till flödet,bandets mekaniska utformning jag undrar om vi inte har en här som varit med i något projekt där det tillverkats quasi ribbon drivers det skall finnas ett svenskt projekt inom PA ljud jag tror det är ett företag i Stockholm.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:33:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Då tar jag det här en gång till, US patent nr:5,195,143 Från 16/3-1993.
Magnetstyrkevariationer i gapen ca:10%

Om du har rätt pris på magneterna så kan jag eventuellt få dom om-magnetiserade.

- Olof Palme
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

656 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:22:55  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
intressant tråd... finns en del att fundera över.

läste lite om problemen med trafos.

jag drar mig till minnens att Allt om Elektronik hade en förstärkare avsedd för bandhögtalare runt -93,94 någon gång, baserad på deras high end förstärkare.

levererade 100 W i 0,5 ohm. Mätdata var mycket goda.

kanske kan vara till viss hjälp.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:32:44  Show Profile Send Xover a Private Message
Oops! jag tittade nog inte så noga på ditt inlägg, men ja det är precis så dom utvecklade projektet från att ha använt vanliga blockmagneter till specialdesignade magneter men... var finns det mätningar eller har Mini Grand samma system isåfall är dom ju likvärdiga med dina system dina är väl t.o.m. lite bättre vad det gäller frekvensgången dom har alltså inte förbättrat högtalarna nämnvärt vad beträffar frekvengången.

Så då återstår bara för mig att konstatera at jag förmodligen har rätt det går inte att förbättra frekvensgången eftersom man måste ha banden i en kavitet som förmodligen åstadkommer en del ickeåtgärdbara problem i grunden.

Men jag såg i Stereophiles artikel att man tydligen kan placera dessa vidunder så att frekvensgången blir ganska Ok men då mäter dom förmodlgen med skärt brus och tersanalysator på lyssningplatsen och då så fallaer allt på plats.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:47:28  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja det låter mycket intressant kan du hitta igen detta schema så blir i alla fall jag glad.

Kan man isåfall tänka sig en kopia upplagd här eller är det olagligt.

Bra program det där femm ritar man där eller är det enklare att rita i AutoCad först.

Näe magneterna är också i dåligt skick mekaniskt det blir skroten.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:54:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Då måste jag ha haft en j..la tur med brorsans högtalare för dom mäter bättre än mina .
Fast å andra sidan så ser jag inte en sugkrets som något igentligt problem, det är mest bara störande.

Den här behöver 4 eller var det 5st sugkretsar och eventuella nackdelar av det är inte det första som slår en när man lyssnar på dom. Väldigt fina element.

Det här är väldigt intressant även om vi är lite of-topic just.

Hur var det, kunde du lämna nåt pris på magneterna och vad är det du har

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/04 :  21:58:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Såg inte det sista om magneterna. Jag ritar i Autocad först och importerar DXF-filerna till Femm sedan. Har inte provat att rita direkt i Femm men jag tror att Alexi gör det.

- Olof Palme
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/05/04 :  23:00:29  Show Profile Send kasra a Private Message
Med risk för att missuppfattas om ämnet redan tagits upp, (orkar inte läsa hela tråden) har någon funderat på att skaffa reserv band till raven/ESG och testa? Om det nu är ett problem att skaffa fram lämplig membran?

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/05 :  00:24:31  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jo jag bygger direkt i Femm eftersom det är enklast när man ändrar hela tiden för att hitta optimal form.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/05/05 :  18:33:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag väntar på svar från Hyab angående magneter enligt de mått vi kommit fram till.

Priser på N37, N40 samt N45

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/06 :  09:13:58  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

pris från Hyab:

8st 45x90x160 millimeter N45 kostar 2200:- STYCK,
och plus verktygskostnad på ca 3300:-

Dvs för dyrt kan man lugnt säga.

Detta på grund a det låga antalet

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/06 :  09:23:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Då borde en 30x60x160mm's magnet landa på ca:1500kr .

- Olof Palme
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/05/06 :  12:27:27  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Om man styckar upp den till små 15x60x80mm?
Så man använder 8st per band.
Då behöver vi bara bli 6-7st för att få ihop till 100st!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:33:56  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hyab tänker sig volymer om 10 000 - och helst 100 000st

Go to Top of Page
Page: of 28 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000