HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svanå basabsorbent V4 - utan mätningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/11 :  21:41:30  Show Profile Send Marc a Private Message
Har funderat en del på att investera i en basabsorbent för att få bort en (flera?) pucklar jag har - framför allt runt 50 Hz. Det jag undrar är dock hur lätt det är att få till detta utan några mätningar. Har ingen mätutrustning och känner inte för att lägga massa pengar på detta just nu. Problemfrekvenserna har jag kommit fram till helt enkelt genom att lyssna på frekvenssvep. Å andra sidan - är det någon som vet vad det kostar att få hem någon från Svanå som mäter åt en?

Sen undrar jag också om man kan placera en basabsorbent typ V4 mer eller mindre var som helst i rummet? Har ett ledigt hörn (har för mig att hörn ska vara bra) typ bakom sängen - kan den göra någon nytta där om halva är "skymd" av sängen? Kanske kan jag ställa den på något så den kommer upp någon halvmeter. Och överhuvudtaget - spelar höjden någon roll får hur den absorberar?

Vore intressant att höra från någon som har kunskap om eller erfarenhet av dessa.

Tack på förhand,

Marc

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/06/11 :  22:54:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Lyssna runt i rummet, där det är mycket bas kommer absorbenten göra mer nytta. Oftast är det nära rummets begränsningsytor, tex i hörn och liknande. Det kan kanske funkar bakom sängen om du inte täcker för slitsen. Tror det är rekomenderat att de passar bäst i hörnen.

Spela problemfrekvensen och ställ in slitsbredden genom att känna med handen när luften vibrerar som kraftigast i slitsen. Smal slits=låg frekvens, bred (mer öppen) slits=högre frekvens och mer bredbandig.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/06/12 :  09:14:37  Show Profile Send p-pan a Private Message
Har för mig att en liten mätning går på 800:- + moms.

Du kan säkert kolla med Audio Concept I Stockholm för dom har numera ett litet samarbete med en akustikfirma.

Mvh

Pan
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  09:19:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är nog inga problem att göra utan mätutrustning men man saknar ju den objektiva delen.

Vart bor herrn?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/12 :  11:26:42  Show Profile Send Marc a Private Message
Tack för era svar!

quote:
Spela problemfrekvensen och ställ in slitsbredden genom att känna med handen när luften vibrerar som kraftigast i slitsen.
låter som ett bra och praktiskt tips!

quote:
Har för mig att en liten mätning går på 800:- + moms.

Du kan säkert kolla med Audio Concept I Stockholm för dom har numera ett litet samarbete med en akustikfirma.
Just det, jag tänkte inte på Audio Concept i detta fall. Ska höra med dem.

quote:
Det är nog inga problem att göra utan mätutrustning men man saknar ju den objektiva delen.

Vart bor herrn?
Bor i Stockholm. Vore ju nice att spara 1000 kr för mätning..men som sagt, då får man ju inte den helt objektiva bilden. Kanske kan prova själv först, och om det inte går ta in någon som mäter.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  11:37:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja då har du ju nära till folk med mätkunskaper. Tycker du har en bra ide själv: testa själv med lyssning, frekvenssvep och mer lyssning. Ta sen hem en mät-nisse och verifiera.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/06/12 :  12:59:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Om du vet att det är just 50 Hz som spökar så kan du ju klart köpa en och fixa själv med hjälp av örat. Men jag tycker att priset är ruskigt lågt för sinnesfrid och du kan ju t.o.m. be dom ta med sig absorbenten direkt så justerar de säkert den på plats.

Det är värt det.

De måste stå i hörn/ligga vid vägg.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/06/13 :  13:00:07  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har 4 stycken V6 och dom tar ca. 1,5 db vardera vid runt 30 Hz där jag hade en basresonans i mitt rum. En ligger med öppningen närmast golvet och den finns en halmeter ut från väggen men i ett burspråk.
Alla 4 är olika injusterade och det hade jag inte klarat att justera in rätt med lyssning utan att mäta in dom.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2007/06/13 13:00:54
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/13 :  22:22:39  Show Profile Send Marc a Private Message
Tror jag ska göra som Engelholm föreslår, dvs först prova själv och se om det funkar, och annars ta hem mät-nissarna. Tur att det är i hörnen de ska stå, för det är bara i ett hörn den får plats!

Jorma, jag förstår att 4 st är svårt att matcha bara med hörseln. Menar du för övrigt att du behövde 4 st V6 för att ta bort en enda bump?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/06/13 :  22:46:17  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag har för mig att min V4 tog nästan 5db vid 63 hz..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/14 :  08:57:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Tror jag ska göra som Engelholm föreslår, dvs först prova själv och se om det funkar, och annars ta hem mät-nissarna.

Bra - fast jag skulle nog mentalt förbereda mig ta hem en mät-nisse oavsett! Du kan nog lyssna in med örat, men det kan potentiellt komma ännu längre med mätverifiering.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.95 sekunder. Snitz Forums 2000