HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på HiFi-möbel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/06/11 :  16:34:00  Show Profile Send H-S a Private Message
Hej,

Är det någon som har tips på ett bra och inte alltför dyrt HiFi-rack med fyra hyllor? Har kikat lite på Atacama Equinox som fått bra betyg i tester och Empire PR 04 som verkar väldigt prisvärt men är lite tveksam till trebenskonstruktionen på dessa, som gör att den bakre stolpen hamnar mitt framför högtalarkontakterna på min förstärkare. Atacama verkar dessutom lite klen och tar bara 20 kg per hylla (inget problem i dagsläget men man vill ju vara lite "framtidssäkrad" också...).

Varje hylla bör ha en användbar yta som är minst 45 cm bred och 45 cm djup, och jag behöver ett hyllavstånd på c:a 20 cm för förstärkaren och något mindre för övriga.

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/11 :  19:30:32  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag använder Atacamas lite större variant med två bakre ben, Atacama Equinox XL Pro (http://www.atacama-audio.co.uk/equinoxxlpro.htm).

Det verkar som om den bara finns med glasskivor nu, men när jag köpte den för ett par år sedan fanns den också med träskivor, vilket jag valde. Själv har jag tre skivor men det går att ha fyra också. Maxvikt per hylla tror jag är 25 kg, men jag ringde och talade med dem och det är inte sådär jättekinkigt. Den klarar mer än de har specat, säger de.

Har ingen aning om den påverkar ljudet positivt eller inte men jag gick på alla fina recensioner och att den passade både funktionellt och utseendemässigt. Och hade ett helt ok pris.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/06/11 19:32:47
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/11 :  19:57:38  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bygg en själv :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/06/11 :  20:00:11  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Eller köp min :-)

Ligger en annons under säljes..

En Quadraspire Q4 med 4 Hyllor. Dock är den bara 40 cm djup. Du kanske MÅSTE ha 45 cm som du säger?

Mvh Jon

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/06/11 :  20:29:24  Show Profile Send om.s a Private Message
Støtter OhmBoy?s tanke her, bruker selv Quadrasphire Q7 for tiden, viser to kort på anvendeligheten fra det ene til det andre koster deg knapt 500,-.

Før:


Etter:


m.a.o, meget fleksibelt, og funksjonellt, ikke minst er det jo fordel at det bidrar positivt i akustiskt sammenheng...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/06/11 20:53:18
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/06/11 :  20:41:49  Show Profile Send H-S a Private Message
Tack för tipsen hittills. Quadraspire-racket ser snyggt ut på bilderna men jag tror jag behöver Large-versionen i sådana fall och den verkar aningen dyr... Lite tveksam recension på audioreview.com också men det kanske man ska ta med en nypa salt.

Hur är det med glas vs trä som hyllmaterial? Finns det någon generell skillnad i hur det påverkar ljudet?
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/06/11 :  20:57:23  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
Tack för tipsen hittills. Quadraspire-racket ser snyggt ut på bilderna men jag tror jag behöver Large-versionen i sådana fall och den verkar aningen dyr... Lite tveksam recension på audioreview.com också men det kanske man ska ta med en nypa salt.

Hur är det med glas vs trä som hyllmaterial? Finns det någon generell skillnad i hur det påverkar ljudet?



Lydens påvirkning vil vel ofte være styrt av komponenetenes kvaliteter, dvs man får det vel ikke bedre enn det som er iboende i komponentene iseg selv, det dreier seg om å gi dem best mulig arbeidsvilkår...

Der kommer kanskje glass mer til kort enn tre som material...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/11 :  21:15:15  Show Profile Send Marc a Private Message
Anledningen till att jag valde trä framför glas var ett en del skrev att det hade bättre egenskaper ur ljudsynpunkt (glaset kunde "ringa" medan träet var mer stumt). Jag såg aldrig någon som talade sig varm för glas av ljudmässiga skäl. Däremot ser det ju rätt elegant ut!

Och i ärlighetens namn undrar jag hur stor roll det verkligen har på ljudet...

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/06/11 :  23:00:41  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Flexybänk!

se bildtråd för inspiration.


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=42357&SearchTerms=flexy,bilder

eller t.ex min anläggningstråd. Enkelt och kul att bygga själv. Den mest flexibla hyllan av alla, bara din fantasi sätter gränsen. Hade jag byggt min flexy idag hade jag valt stavlimmad ek (eller annat valfritt träslag). Enkelt att få tag i och en typisk kampanjvara på de stora byggvaruhusen.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2007/06/11 23:08:23
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/06/13 :  11:02:33  Show Profile Send H-S a Private Message
Självbygge är nog inte aktuellt tyvärr...är alldeles för lat och ohändig för det.

Är det möjligen någon som har rack från engelska Apollo? Tycker det här såg ganska snyggt och stilrent ut:
http://www.dynamichomedecor.com/Apollo-Soprano.html
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/14 :  00:28:22  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad gäller antal ben, så är det mkt lättare att få tre benslösningar i plan, än en med fyra.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/14 :  08:19:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Och i ärlighetens namn undrar jag hur stor roll det verkligen har på ljudet...

Jag köpte en Quadraspirebänk.
Innan hade jag mina prylar uppställda på sten eller betongplattor som jag hade spacklat och målat.
Varje apparat stod på en egen platta och bättre än så går det nog inte att få. Det märkte jag när jag bytte till bänken. Det blev klart sämre med ett skrikigare ljud, sämre bas och minskat lugn.
Men jag kan glädja mig åt att det ser mycket snyggare ut.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/06/14 :  09:16:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Bygg en Flexy. Den gör jobbet, är billig, anpassningsbar och så lätt att bygga att t.o.m. jag klarade det

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000