HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nyhet B&W DM686 Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/10 :  11:00:16  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Denna nya högtalare serie från B och W verkar väldigt tungdrivena med en verkningsgrad på 84dB på denna stativ modell.
Tittar man på deras golvmodeller i samma serie så ser det bättre ut på den fronten med gänsligheten men då är den lägsta impudansen 3ohm och lite svettigt för vissa förstärkare kanske.
Varför bygger man sådana "jobbiga" hötalare, jobbigare än de tidigare????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/06/10 :  11:04:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det är en bra fråga som jag också funderat på. Troligen handlar det om att få ut så mycket bas som möjligt ur en liten låda och samtidigt hålla frekvensgången hyffsat rak?
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/06/10 :  11:04:49  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Därför att man vill få folk att köpa dyra förstärkare från tex Rotel som väl ingår i B&W-koncernen? Nej, jag vet inte...förstår inte varför tillverkarna inte konsekvent tillverkar lättdrivna högtalare istället, lättare att få bra ljud ur.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/10 :  11:13:41  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det verkar vara bra högtalare för pengarna och hade det inte varit för de tunga lasterna hade jag nog köpt ett par golvare direckt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/06/10 :  11:13:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag vet att lättdrivna högtalare ofta blir stora = kostar pengar att bygga stumma osv.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/10 :  11:17:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
De andra modellerna i nya serien är ju inte trögare enligt specifikationerna och den gamla serien dippade också ned till 3 ohm.

Att känsligheten är mycket lägre på just 686 beror ju på att de försökt kräma ut så mycket bas ur den jämfört med den gamla modellen.

686:
Frequency response 55Hz - 22kHz ±3dB on reference axis
Frequency range -6dB at 45Hz and 50kHz

600 S3:
Freq. Response 75Hz - 22kHz ± 3dB on reference axis
Freq. Range -6dB at 55Hz and 42kHz

Inte ett dugg konstigt, i en så liten högtalare blir man tvungen att välja om man vill ha bas eller känslighet. Uppenbarligen har man ändrat prioritering.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/10 :  11:47:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Detta är en väldigt bra frågeställning.

Impedans och fas är något som man lätt kan kontrollera och kan inte komma för någon (vettig konstruktör) som en överaskning. Kanske är aspekten helt enkelt inte bara med i kravspecen för högtalarna eller är det en medveten design-trade-off.

Frågeställningen kan faktiskt grunda sig i "vad kunden vill ha". Kanske är lite trixande, krävande, speciell och personlig de egenskaperna en högtalare skall ha för att väcka känslor?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/06/11 :  14:32:35  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
B&W kanske anser att målgruppen för dessa högtalare har en kompetent och välkonstruerad förstärkare som klarar lite besvärligare laster?

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2007/06/11 14:34:18
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/11 :  14:53:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
B&W är väl på intet sätt "värst". Jag tror det är PMC som säljer en stativare i "normal" prisklass som har en känslighet på 82 dB.
När det testades i Hifi News för ett tag sedan så plockade de fram MFs 1kW förstärkare för att driva dem...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/11 :  14:53:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Frågan är varför man sätter dom kraven? Impedans och fas är väldigt lättplannerade, lätta att mäta, lätta att förutse.

Varför inte göra produkten mer lättanvänd, lätttillgänglig, mindre krävande?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/06/11 :  17:34:14  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Varför inte göra produkten mer lättanvänd, lätttillgänglig, mindre krävande?

Ja det kan man fråga sig, varför

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/06/11 :  19:52:24  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Och vad har hänt med designen
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/06/11 :  20:27:17  Show Profile Send FBK a Private Message

Nja, varken bättre eller sämre än tidigare

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000