HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Går inte att stänga av min CD spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/06/09 :  18:56:25  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag har en Cayin CD 251 som jag köpte för ett tag sedan.

Fick den billigt då den inte gick och stänga av. Ok, inga problem tänkte jag, det är bara och byta ut brytaren, den har förmodligen hängt upp sig bara.

Sagt och gjort, jag lödade på den nya brytaren (endast brytaren) men det hjälpte inte alls.

Ok, så då kanske det är kortslutet på själva kortet där strömmen fördelas ut till brytaren och tillbaka. För inte kan det väl vara det kortet som brytaren sitter på?

Så nu sitter jag här och kliar mig i huvudet för jag vet inte vad jag skall göra?

OBS!! BILD LÅNAD FRÅN WWW.INTERCEPTOR.DK Meddela mig om den skall bort.


Kan tyvärr inte visa egna bilder för jag kommer inte åt bildservern.

Det är det lilla kortet uppe till vänster som jag tror bråkar. Men jag vet inte. Några tips? Själv funderar jag på att strömsätta den och se varför signalen inte bryts när brytaren av på "off".

Själva brytaren sitter på ett litet kort med en liten pryl på som ser ut som en nonstop, samt två kablar som är anslutna till kortet.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Edited by - StefanL on 2007/06/09 19:04:54

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/09 :  19:12:33  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
KAN ju vara så att brytaren styr ett relä som lämnat in...

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/09 :  19:20:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Resistans mät brytaren,OBS nätsladen ur!

Edit:Hmmm,ser ut som den bryter nätspänningen direkt (utan relä).

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/06/09 21:01:23
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/06/09 :  20:15:27  Show Profile Send Lech a Private Message
De e bare och spele hele tida

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/06/09 :  20:17:03  Show Profile Send StefanL a Private Message
mayday: Är "nonstopen" som sitter på samma kort som brytaren relä(e)t du menar?

Ryssen: Jag har inte såna fina mätare hemma Kan iofs låna hem en från jobbet. Vad skall den vara (resistansen då)?

Lech: Jo, d e de la Det är endast av vikten att ha den hel som jag vill laga den, den fungerar annars hur bra som helst. Vill bara slippa att behöva dra ur sladden varje gång jag inte vill ha den igång.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Edited by - StefanL on 2007/06/09 20:19:05
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/09 :  20:30:34  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är ju en fördel om det fastställs om det är en mekanisk brytare eller inte vilket det ser ut som med tanke på sladden som går till den. I så fall så är det ju en fördel om resistansen blir oändlig när man "slår av".

(Vem bygger en spelare där det inte är olika färg på kablarna för fas och nolla? Det är det för sjutton till och med i min digitalbox! )

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/09 :  20:49:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det är ju en fördel om det fastställs om det är en mekanisk brytare eller inte

Hadde jag redan konstaterat med hjälp av mina hökögon.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/09 :  20:53:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo, jag tycker ju också att det är en mekanisk brytare. Inte jag som pratar om något relä.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/06/10 :  11:53:44  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Låter lite halvmysko, då det ser ut att vara ett nätfilter på bilden => problemet "borde" ligga i brytaren !

Om du tar bort sladden från kortet som går till strömbrytaren - går CDn fortfarande?

Om den gör det, så har du troligtvis någon "kortis" på kortet!

[Edit]: Orkar du vänta, så ta med CDn när du hämtar din DAC, så fixar vi det då!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/06/10 11:55:27
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/06/10 :  19:20:52  Show Profile Send StefanL a Private Message
McGyver: Vi kan säga som så, att jag fortsätter prova, är det inte fixat tills DAC´n är klar så tar jag mig med den.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2007/06/11 :  03:52:19  Show Profile Send megajocke a Private Message
Kan finnas en varistor eller kondensator parallellt med brytaren som det blivit kortis i... varistorer ser också ut som skivkondensatorer.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/11 :  10:57:09  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Kan finnas en varistor eller kondensator parallellt med brytaren som det blivit kortis i... varistorer ser också ut som skivkondensatorer.

Som ser ut som.... Nonstop!
Vilken färg är det på din "nonstop"?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/06/11 :  12:39:55  Show Profile Send StefanL a Private Message
ILLY: Om jag inte missminner mig så är den grön (tror inte där är choklad i mitten.. ). Jag ska ta mig en titt när jag kommer hem.

Det är en mekanisk brytare förresten.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/06/11 :  20:38:11  Show Profile Send acebowler a Private Message
hmm, sitter den paralellt med fas å nolla så kan det inte vara kortis. då skulle säkringen gå pronto!

jag misstänker att brytaren e kass...

S



GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/11 :  23:09:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bara en tanke som slog mig men... På filterkortet - som inkommande ström och tur/retur avstängningsknapp samt efterföljande trafo är kopplade till - sitter inkommande ström och tur/retur kopplingarna till filterkortet på rätt ställe? Sätter man inkommande ström där tur/retur brytaren skulle sitta eg. så borde spelaren få ström hela tiden (man har väl då kopplat förbi brytaren?). Är det möjligt att de bara behöver byta plats? Bara gissar.

/M
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/06/12 :  20:04:37  Show Profile Send StefanL a Private Message
acebowler: Brytaren är helt ny, kan inte ha sån otur att två brytare i rad är sönder (hoppas verkligen inte det!).

rannagården: Kablarna är så pass korta att man kan inte sätta kontakten från AC till den plats där brytarens sladd kopplas in.

Nonstopen är blå med en svart rand runt överkanten.

Där står:

J
1032
2KU

på den.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/12 :  21:38:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Om du tar bort sladden från kortet som går till strömbrytaren - går CDn fortfarande?


Går den?(spännande det här)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/06/13 :  12:11:18  Show Profile Send StefanL a Private Message
Det skall jag prova ikväll om jag hinner (jobbar 12-16 timmar om dan för närvarande...)

Oh, det kan bli snålt, dubbelavsnitt av Lost idag!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/06/13 :  21:54:35  Show Profile Send ILLY a Private Message
Är nonstopen en sådan här, måntro?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012568.htm&lang=se

Sitter den parallellt med brytaren? Isåfall kan du prova att löda loss varistorn och se efter om du kan stänga av maskinen. (alternativt mäta om du har kortslutning över den, oavsett brytarläge)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2007/06/14 :  11:03:30  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Snabbaste sättet att se var felet är må ju dock va att dra ut sladden till brytaren..
går den fortfarande så sitter det säkert nån eländig gnistsläckare även på ingångskortet som e dö annars e det ju bara att lödabort den som sitter vid kontakten ( din lilla nonstopp ie )
Och inte sitter brytaren/gnistsläckaren mellan fas o nolla som nån sa, den bryter en av dem. men mät som tidigare saggt resistansen över brytaren öppen o stängd.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/06/14 :  11:22:20  Show Profile Send StefanL a Private Message
ILLY: Jo, så ser den ut. Den sitter på samma kort som brytaren.

Jag ska koppla bort brytaren från AC kortet och se om den går ändå. Annars så ska jag nog invänta McGyver.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000