HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Basrörs beräkning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Returburk
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/06/08 :  14:23:42  Show Profile Send Returburk a Private Message
Kan någon vänlig själ hjälpa min att beräkna basporten på denna basen? Det är en seas, länk till PDF http://www.seas.no/seas_line/woofers/H149.PDF

mvh Elias

Lovar att det kommer bli en skitcool högtalare återkommer med bilder.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/08 :  14:56:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej Elias,

Ett trevlig element men som troligen inte kommer pumpa massor av djup bas.

För att få till detta bra behöver man nog veta hur lång port du fysiskt kan få rum med i lådan (och ändå ha lite marginal till motstående innervägg). Utifrån detta kan man dimensionera portdiametern och därmed längden.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Returburk
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/06/08 :  16:18:46  Show Profile Send Returburk a Private Message
max 100mm sen tar det i väggen.

Tack för hjälpen sålänge.

/elias
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/08 :  16:20:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag skulle gissa på att det blir ett (diameter=) 50 mm rör som kan funka. Får se om jag hinner/kommer ihåg att simulera nått under helgen.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Returburk
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/06/08 :  16:30:34  Show Profile Send Returburk a Private Message
hade varit mycket tacksam.

mvh Elias
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/08 :  16:33:20  Show Profile Send marens a Private Message
Hur stor är lådan då? Annars går det ju inte att räkna...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/08 :  19:15:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Har kollat lite och det blir ju inte mkt till låda med Vas på 5.4 och QTS på 0.24. Detta är inget baselement, alls.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Returburk
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/06/08 :  22:11:35  Show Profile Send Returburk a Private Message
Låter märkligt, han som var chefstekninker på seas sa att det var deras bästa element hitills. med en sub kommer det att låta kanon sa han...............

Hjälp med ör eller ska jag ha sluten?

/Elias

Han sa att basreflex skulle va 4.5 liter.

Edited by - Returburk on 2007/06/08 22:12:50
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/09 :  00:23:44  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Ser ut att vara 100hZ avstämmining enligt fabriken eller har jag fel???

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/09 :  00:44:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Bör nog användas som mellanregister,ner till 100hz,och låta bas/sub ta över där.Går nog inte att få någon bas att tala om från en 4",har 5,5 original i bilen,knappt dom överröstar vägljudet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/06/09 :  10:17:09  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
En liten öppen baffel kanske? Skulle nog kunna vara tjusigt.

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/09 :  11:16:07  Show Profile Send marens a Private Message
Nej, det var svårt att få till. Med en 4.5liters basreflex får man hur man än gör en peak i basavrullningen. Med en mindre låda får man inte plats med ett tillräckligt stort basreflexrör med risk för dynamisk kompression i basen. Spelar man då starkare så kommer det likna mer en sluten låda med lågt q-värde som börjar rulla av vid 200Hz.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/09 :  11:18:27  Show Profile Send marens a Private Message
Man kanske kunde göra någon typ av transmissionline. Det blir ju som en pytteliten låda med jättestort basrör och det är ju precis det som elementet verkar vilja ha.
Go to Top of Page

Returburk
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/06/09 :  12:09:41  Show Profile Send Returburk a Private Message
Blev en 5.4l sluten som ska användas till mitt nästa DIY projekt, en aktiv bas, vad rekomenderar ni för basar? Tangband 2st 8" eller en enkel seas 6.5" låda? Öppen för förslag

/Elias

Edited by - Returburk on 2007/06/09 12:10:35
Go to Top of Page

Returburk
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/06/09 :  12:11:21  Show Profile Send Returburk a Private Message
Hur lägger jag upp en bild?

/elias


tackar alla för hjälpen
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/09 :  12:51:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Marens förslag med TL-låda är nog klokt (/ast?) men kanske praktiskt svårast?

En så stor sluten låda (5.4 liter) skulle jag inte fylla med nån ull/vadd alls.

Ang ditt baselementsval är det måååånga parametrar som spelar in. Hur skall du dela? Hur skall du driva? I vad för rum skall du lyssna? Vad har du för pengar att slänga dig med?

Ett standardtips är att hålla dig ifrån dom konstiga elementen. Med konstiga element menar jag element som försöker vara nått dom inte är, t.ex. en tiotummare som skall spela till 20 Hz i 5 liters sluten låda (ok...överdrivet men typen). Satsa hellre på goda standardelement som har ett anständigt uppträdande. Ett exempel är detta element:
Länk



Länk till info om hur man lägger upp bilder.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/09 :  13:27:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Tangband 2st 8" eller en enkel seas 6.5" låda?

I sommarstugan har jag 4 tummare i ca 4-5 liters lådor med diskant.Till det 2st 6,5" i ca 20L låda.Låter riktigt skapligt.Jag skulle föreslå,1st 8" eller 2st 6,5".Basreflex.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/09 :  13:52:21  Show Profile Send marens a Private Message
Håller med EA angående "konstiga" element. Bra uttryckt!

quote:
En så stor sluten låda (5.4 liter) skulle jag inte fylla med nån ull/vadd alls.
Varför då? Vadden dämpar ju lådresonanser (viktigt iom att elementet används i mellanregistret) + att man få lite mer linjär luftfjäder i lådan (som iofs inte är ett stort problem i en stor låda).
Go to Top of Page

Returburk
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/06/11 :  23:42:17  Show Profile Send Returburk a Private Message
Hej

Tack för all hjälp, element och filter kommer från gamla audiopro högtalare, en gammal skum grå sak med en 5.5" slavbas bakpå. Har beställt nya högtalarterminaler samt nya fina kondingar med samma värde.
Hittils har bygget kostat 300:- då har jag dubbel 22mdf baffel, 22mm mdf runt om och 15mm massiv körsbär på baffel och topp. Har skaffat en aluminum durkplåt jag tänkte ha som någon slags fot då kvadraten på lådan e så liten så den inte välter så lätt utan någon form av fot. Budgeten är väldigt lågt belastad.

Va kostar basen du länkade till? Hade tänkt max 1000:- för ett baselement, kvailitet före kvantitet, tänkte på två tangband åttor, är jag ute och surfar då? Har ett drygt 20kvm stort rum, spelar mest från dvd och film eller på mina lp skivor. Vill kunna basa på.

Tänlte driva frontarna som jag bygger med min sugden, och ha ett stort slutsteg till basen, bra när man kollar film...


Än en gång, tack för alla råd och tips...

mvh elias


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  09:47:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kolla Hifikit.se jag tror dom kostar runt 6, 700 kr st.
Sikta hellre på nått vettigare element för runt 500'ingen (styck).


Min känsla för Tangband är att det är "konstiga" element. Överjävligt långa portar, små lådor, hög rörlig massa, bautamagnet.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/12 :  15:48:32  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag är inte så bevandrad i simulerings program, men när jag kikade lite på en baslåda med 2st TB W8-740C till Dr_bosse, tyckte jag inte att det verkade så märkligt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  16:09:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur lång blir porten, mayday? Jag kanske har sett/räknat/tänkt fel?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/12 :  16:35:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Använde Winlsd:
45L basreflex
2 element
25hz avstämning
4,7cm diameter på reflexrör
14,73cm längd -"-

Kolla gärna detta och säga vad du tycker om kurvorna.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  16:48:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Har inte möjlighet att simulera här och nu... Men vad får du för lufthastighet i porten?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/12 :  16:54:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Oj, hur ser man det?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/12 :  17:03:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vent match: Qes/Pe! i rött. Vad betyder det?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000