HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2300kr????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/06/10 :  15:20:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Svårigheten med att lyssna sig fram till vilket håll som är den rätta är ju att alla har ju mer än en apparat. Ju fler desto svårare då kombinationsmöjligheterna ökar med antalet apparater. Det är inte säkert att det ger någon hörbar skillnad om man vänder på en apparat och en del andra i kedjan är felvända.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/10 :  15:54:25  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, vad ska man säga? Att på något sätt påstå att en vanlig faspenna inte kan mäta fasen rätt är ju löjligt. Nej, jag skiter i om folk blir sura men detta är rent bonnfångeri. Att folk inte skäms att lura på dyra saker?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/06/10 :  16:06:04  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har jämfört ett antal apparater som jag mätt med faspenna och sedan med ett instrument och det har inte alltid varit rätt med faspennan. Ett billigt universalinstrument ala Clas Olsson för 2-300 kr ger inte utslag på spänningen som man får genom att mäta mellan hölje och jord. Ett sådant instrument har för låg inre resistans för en sådan mätning. Med ett Fluke i pris drygt 1000 lappen så får man halva spänningen gentemot ett Fluke i pris 2500 kr. Men det räcker bara man kan utläsa en skillnad så det billigare Flukeinstrumentet duger. Men man måste mäta med alla signalkablar bortkopplade och även med apparaten inkopplad utan jord.
Det är ju frivilligt att köpa ett sådant instrument som Audio Consept säljer och inget bondfångeri eller lurendrejeri som du är så snabb att uttrycka dig om Nin och jag ser det som ett påhopp på Audio Consept och Robban att kalla dom skojare
Att du inte skäms.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/10 :  16:17:50  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Ja, vad ska man säga? Att på något sätt påstå att en vanlig faspenna inte kan mäta fasen rätt är ju löjligt. Nej, jag skiter i om folk blir sura men detta är rent bonnfångeri. Att folk inte skäms att lura på dyra saker?


Påhopp är påhopp även om det är ett företag det riktar sig mot.
Du hade kunnat formulera det inlägget mkt bättre och ändå fått fram din åsikt. Jag gillar det inte.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/10 :  16:36:55  Show Profile Send Peg a Private Message
Det här är mig veterligen den produkt som finns för det här och inte kräver förkunskaper.

Verkar som några har missat att en faspenna INTE gör samma sak och behöver läsa original posten igen några gånger. Dessutom följer det ju med en faspenna så det borde ju varit uppenbart från början.

En stor del av värdet är att det är en komplett, enkel och permanent lösning av problemet med fasen för folk som inte vill lära sig ellära.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:05:47  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Påhopp är påhopp även om det är ett företag det riktar sig mot.
Du hade kunnat formulera det inlägget mkt bättre och ändå fått fram din åsikt. Jag gillar det inte.



Nej, men att handlare kan sitta och säga "Kvalitet lönar det sig dock alltid att investera i."

"många metoder har vi alla provat, och få har fungerat speciellt bra.
Med apparaten blir det både säkrare att bestämma fasen samt mycket enklare. "

"Framför allt är det en säkrare/noggrannare metod."

"Det är som att gå från att använda yxa till skalpell, från lupp till mikroskop, från kartbok till gps osv... bra verktyg är alltid att föredra."

Går det att få det som MER reklam? Och man ska inte få säga det man tycker? Exakt VAD får man säga på detta forumet? Inget ifrågasättande och inget emot?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:06:23  Show Profile Send nin a Private Message
Jorma är den sista som ska säga något om att skämmas, med tanke på hans tidigare påhopp av folk.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:13:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Nej, men att handlare kan sitta och säga "Kvalitet lönar det sig dock alltid att investera i."

"många metoder har vi alla provat, och få har fungerat speciellt bra.
Med apparaten blir det både säkrare att bestämma fasen samt mycket enklare. "

"Framför allt är det en säkrare/noggrannare metod."

"Det är som att gå från att använda yxa till skalpell, från lupp till mikroskop, från kartbok till gps osv... bra verktyg är alltid att föredra."

Går det att få det som MER reklam? Och man ska inte få säga det man tycker? Exakt VAD får man säga på detta forumet? Inget ifrågasättande och inget emot?


Nu är det ju så att Audio Consept som det gäller i detta fallet inte startade tråden, utan helt enkelt gick in och försvarade sin produkt.
Jag har även haft kontakt med Audio Consept via PM, där jag skrivit att det är ok att försvara sig, men att akta sig så att man inte trillar över gränsen till reklam.

Du är väl såpass verbalt begåvad att du kan säga det du tycker utan att gå till påhopp?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:17:29  Show Profile Send G.M a Private Message
En faspenna som inte kan hitta fasen är trasig så köp en ny.
Prisklass ca: 300 Kr så får du en som funkar alla tiders. Och då har du sparat 2 papp som du kan gör nått mycket roligare för. Och vettigare för den delen. Köpa skivor kanske.

Edited by - G.M on 2007/06/10 17:17:48
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:20:11  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, han får försvara men vi får inte säga att vi tycker det är EXTREMT överprissatt?

Ja, jag är nog det men någon gång får det vara stopp. Ska man vara tyst om någon säljer 1 liter mjölk för 350 kr som kommer från en ko som står mot söder, för då är det bättre enligt säljaren? Man måste ju få kunna säga när man ser något extremt överprissatt. Sverker hade haft en field day om han kolla upp hifiprylar
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:22:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En faspenna mäter man fasen med, men åt vilket håll ska fasen in i apparaten? En del tillverkare anger detta, men långt ifrån alla.
Och det ger mer eller mindre utslag i sämre ljud att vända den åt fel håll.
I USA och Japan och en hel del andra länder är stickproppen gjord så att den bara kan vändas åt ett håll, men inte med Shukotypen som vi har här.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:23:56  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Ja, han får försvara men vi får inte säga att vi tycker det är EXTREMT överprissatt?



Visst får ni det, och det finns flera stycken som har sagt detta utan att kalla någon bondfångare eller lurendrejare.


DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:27:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jorma är den sista som ska säga något om att skämmas, med tanke på hans tidigare påhopp av folk.


Det gav en månads "semester" och det har jag suttit av, Nin.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:34:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Har ni något annat förslag på en sådan här apparat som ligger lägre i pris? Jag har inte sett någon sådan, men kan ha missat om det finns.

Jag kommer att skaffa en sådan, trots att jag inte har några problem med att mäta detta med ett universalinstrument, då jag ofta när jag besöker folk mäter upp att apparaterna är rättfasade, men jag sparar in minst en timma på varje ställe med denna apparat, så för min del verkar den vara prisvärd. Hifibutiker kanske skulle ha en sådan till utlåning/uthyrning till sina kunder som en serviceåtgärd?
Det är ju inte alla som har ett universalinstrument som ligger i tillräcklig hög klass för att göra denna mätning. om dom har något överhuvudtaget.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8468 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:34:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ett sådant instrument har för låg inre resistans för en sådan mätning.

Funkar oschilloscop bättre?
quote:
inget bondfångeri eller lurendrejeri

Den funkar säkert alldeles utmärk,däremot så kan man undra om sakerna som sitter i lådan motsvarar priset,men det är ju en annan femma,eller tia.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:39:58  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Fråga till nin,

vill du inte att vi som erbjuder produkter skall informera om dem på hififorum?

Vad gäller prissättning så tror jag inte att du vet ett juta om den saken. Innan du uttalar dig om det borde du kanske veta vad du snackar om, annars är det ju bara kvalificerat nonsens du kommer med.

Angående reklamen så tackar jag i övrigt för hjälpen. Repetition är nyckeln till all bra reklam...


mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8468 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:44:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Repetition är nyckeln till all bra reklam...

Kanske lite bilder inifrån lådan?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/06/10 :  18:00:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Kanske lite bilder inifrån lådan?


Kanske lite ritningar, med komponentförteckning och en fullständig bygganvisning också

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8468 Posts

Posted - 2007/06/10 :  18:01:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,det vore önskvärt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/10 :  19:04:05  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
När vi ändå är inne i snacket så tycker jag det är ganska styvt att langa upp närmare 300kr för en phasen-penna(!). 20gr plast, en diod och en pytteliten krets. Och då får man inte ens med batterier. Så går vi efter vikt och funktion så är nog 2300kr i rak paritet med phasen.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/06/10 :  19:16:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
global, jag har användt en spänningsdetektor:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13555609
Jag tycker den fungerade tillräckligt bra, men vet inte om annan produkt gör det bättre.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2007/06/10 :  19:24:21  Show Profile Send Staffan a Private Message
Jag undrar samma sak som Jorma,hur har ni koll på
hur fasen in i apparaten är med era faspennor
Mitt Krellsteg tex ger inte ett utslag som känns
tillförlitlig.
Tycker själv att Audio Concepts produkt är något
som underlättar våran hobby avsevärt.
Det är ju många förbrukare i huset som är svåra
att lyssna sig till om det låter bättre.
Tror att det skulle ta ett tag

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/10 :  19:29:31  Show Profile Send Marc a Private Message
Klart man alltid kan diskutera vilket billigaste sättet är att uppnå ett visst resultat, men precis som alla återförsäljare fyller Audio Concept en uppgift genom att tillhandahålla en produkt som de tror att folk är intresserade av att köpa. Och antingen köper folk och och sen är alla nöjda och glada, eller visar det sig att det var en felsatsning och då försvinner den förmodligen ur sortimentet. Svårare än så är det väl inte?

Det är ju ingen som TVINGAR någon att köpa denna! Det ges helt enkelt en MÖJLIGHET. Och det kan väl inte vara fel, alldeles oavsett pris, konstruktion, ändamål etc???

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/06/10 19:30:07
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/06/10 :  19:47:06  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Finns det någon sida som talar om vilken sida tillverkare har som fas?
Eller får man gå efter att det bör vara på V:ets högra sida?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/10 :  20:23:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Finns det någon sida som talar om vilken sida tillverkare har som fas?
Eller får man gå efter att det bör vara på V:ets högra sida?

Beror ju på vilket håll de kopplat in trafons primärlindning den dagen...
Säkert olika på olika tillverkare, är de seriösa så tänker de kanske på detta men jag tvivlar på att det ägnas en enda tanke hos de flesta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000