Author |
Topic |
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 19:05:31
|
Hej, Jag har en förstärkare som strular och käkar upp utgångsrör. I en recension står det att den ska ha 2 x 6SN7GT och 1 x 6SL7 per utgångsrör. Men på själva förstärkaren står det märkt för 3 x 6SN7GT rör bara. Och det var 6 stycken av dessa rör jag har fått med förstärkaren. Sedan har jag sett en annan förstärkare med samma utgångsrör (ryska 6C33C-B) och med samma ingångsrör,förstärkaren heter Alamaro 318A som min ASL KI22FOX. Dessutom läste jag det här:
It's possible to tell an awful lot about the sonic potential of a particular tube product by simply inspecting its tube complement. In this particular case, I was quite pleased with what I saw. It is really a breath of fresh air to find something else besides the ubiquitous trio of 9-pin miniature types #8211; also known as 12AX7, 12AU7, and 12AT7 dual triodes - used for the voltage gain and driver stages. Instead, the FOX opts for Sovtek brand 6SL7 and 6SN7 octal type dual triodes. The 6SL7/6SN7 tube alignment follows along classic glass design lines. Whether it's the beefier construction, or the fact that they operate in a higher current regime, octals to my ears beat out miniature types in terms of dynamics and linearity. Here a high-gain 6SL7 is used for the first two stages: input voltage gain and cathode follower buffer. The driver stage is configured as a symmetrical totem pole and uses a pair 6SN7 dual triodes wired in parallel. For some years now, I've been enamored with the harmonic richness of a good 6SN7. Add a 6SL7 at the front end, and you get a lovely synergy in terms of harmonic expressiveness. According to Tash Goka at DT, various New #8211; Old Stock (NOS) 6SN7 types have been evaluated, but that ultimately it is more logical to switch to the new production Valve Art metal-based 6SN7 in the near future, when it becomes readily available in quantity.
Är 6SL7 och 6SN7GT samma eller ekvivalent rör? Kan det vara så att det enda som behövs göra är att byta ut en 6SN7GT mot en 6SL7?
|
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
Ryssen
100.000-klubben
8603 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 19:25:40
|
6SN7 har förstärkningfaktor 20 och 6SL7 har 70.. Skulle tro att det är det som står på förstärkaren som gäller. Eller möjligen att 6SL7 kan användas som ingångs rör,det första röret. Men är bias på slutrören rätt intrimmat,så inte rören körs för hårt? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/06/07 19:29:25 |
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 21:07:28
|
Tack Ryssen! Jag ställde bias för båda rören på lägsta möjliga siffra. På ena sidan kan man ställa det ner till 55 och på andra till 75. Så det står nu på 75 för båda sidor. Och man kan gå upp till runt 800. Så jag vet inte... |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8603 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 21:53:05
|
quote: Och man kan gå upp till runt 800. Så jag vet inte...
Nej,det är svårt att veta vad dessa siffron står för,skulle väl egentligen mätas över katodmotstånden till lämplig värde(ström)Någon kanske är bekant med denna förstärkare,som vet. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 21:58:18
|
Mirre från Vetran HiFi rekommenderade att ställa på lägsta möjliga siffror. Han borde veta då Veteran Hifi sålde dessa pjäser. Nu är förstärkare på reparation hos Audio Concept i Stockholm. Vi får se |
|
|
|
Topic |
|