HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Delningsfilter-komponentplacering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2007/06/06 :  18:35:26  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Tänkte kolla om det finns saker att säga om hur man placerar komponenterna i högtalardelningsfilter. Att spolarna skall placeras på ett visst sätt i förh. till varandra vet jag ju.
Jag tänker att det också bör vara så att komponenterna till ett visst
element hålls nära varandra (bör väl motsvara att + och - ledarna skall hållas ihop för att inte kapacitansen skall skena iväg?)
Vidare tänker jag att det inte spelar nån roll hur avståndet mellan de olika filterdelarna (till resp. element), och kablarna till dessa, förhåller sig till varandra. (jag har alltså ett 2,5 vägs
filter externt och skall köra single- eller bi- wiring från stärkare
till filterlådan, därefter till 3 filterdelar/element)

Å andra sidan hur är det igentligen om man har långt mellan kabelparen vid normal biwiring. Blir det nån skillnad elektriskt s.a.s
mot att ha dom tätt ihop? De går ju till var sin filterdel/element

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/06 :  19:15:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Biwiring är lite halvidiotiskt eftersom du skickar EXAKT samma signal till HP som LP. Bäst och intelligentast är att antingen:
  • Ha aktiv delning och två stärkare som skickar signal till resp diskant- och bashögtalare genom olika sladdar
  • Ha passiv delning och då använda 1 (EN) sladd fram till högtalaren i vilken det sitter passivt delningsfilter

Att köra passivdelning och använda två sladdar är bara slöseri med koppar, pengar och hjärnkapacitet.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/06 :  19:43:26  Show Profile Send marens a Private Message
Jo.

Det enda du behöver bry dig om är hur induktanserna sitter i förhållande till varandra. Annars kan du klumpa ihop komponenterna hur som helst.
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2007/06/07 :  00:28:47  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Induktans skall det väl vara ja.
Har tänkt att kanske köra aktiv delning frampå men att
börja med separat förstärkning till basen med passivt filter.

<urspunget till frågan om komponentplacering- de flesta filter man ser
är ju väldigt "kompakta". De olika filtren till respektive element
sitter ofta tätt varpå det tex blir viktigt hur man sätter spolarna etc. Jag tänkte om det finns nån anna anledning än rent praktiskt att klumpa ihop det hela. För min del kan jag ju sära på filtren som jag vill. Och finns det nån anledning att försöka "hålla ihop" kablarna
från filter till respektive element (alltså inte bara parvis)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/07 :  10:09:38  Show Profile Send marens a Private Message
Inte på de korta avstånden. Då går det att köra med isärdragna ledare tex om man föredrar det av någon anledning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000