HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advantage S250
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mackanl
Starting Member

34 Posts

Posted - 2002/12/03 :  11:35:20  Show Profile Send Mackanl a Private Message
Funderar på att uppgradera hemma och är rätt sugen på Advantage S250. Har ett par Mezzo Utopia som är i stort behov att en kraftigare förstärkare, kör just nu på Thule IA150B, och har blivit rekommenderad S250 blocken. Någon som har testat den kombinationen eller har erfarenheter av monoblocken? Har inte hittat så där värst mycket på nätet om dem och det skulle vara kul att få lite mer info innan man testar.

H. Markus

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/03 :  11:41:24  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Inte för att va petig men det är M250 monoblocken du talar om...

men de låter utmärkt.. riktigt bra! med bra kräm!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/03 :  13:06:36  Show Profile Send drgreen a Private Message
inte för att vara petig...men s250 är nog korrekt-du tänker på M300 Robin. Hm-Jag har dessa själv det är lite klurigt att tänka sej hur en kombination med MU skulle bli-advantage har inte riktigt tyngden i basen som man kanske skulle vilja ha med JM högtalarna, annars är nog inte den rena diskanten å mellanregistret ngt fel i den kombinationen. Det saknas inte kraft egentligen men basen är lite dämpad. OBS jag säger härmed inte att advantage är ljusa!!
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/12/03 :  13:56:06  Show Profile Send Staffan a Private Message
Har inte provat JM ihop
med S250 men jag använder
dom ihop med Wilson Watt/
Puppy 6 och det låter
mycket bra!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/03 :  14:02:20  Show Profile Send ekman a Private Message
tja advantage och jmlab är nog enligt min bok inte en speciellt bra mix fast å andra sidan gfillar jag inte advantage överhuvudtaget =) alldeles för ljusa
Go to Top of Page

Mackanl
Starting Member

34 Posts

Posted - 2002/12/03 :  16:26:53  Show Profile Send Mackanl a Private Message
Har hört en del som tycker att JMLab tenderar att vara något åt det ljusa hållet men har själv inte upplevt det som något problem. Nu kan det i och för sig ha med min väl spinkiga stärkare att göra, rätt kraftig flaskhals i min anläggning för tillfället men man kan ju inte uppgradera allt på en gång:-)

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/03 :  16:59:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har hört att JMLab kan slå över i ljushet och vasshet med
viss elektronik som ex.vis Audionet m.fl.
Högtalarna behöver kanske elektronik med rätt så varm karaktär.
Kabelval spelar naturligtvis in ( så fick jag sagt det).
I dom demo där jag har hört JMLab-högtalare så tycker jag att anläggningen alltid låtit vasst.
Men det gör det å andra sidan ofta i demo-situationer av någon anledning.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:15:53  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

inte för att vara petig...men s250 är nog korrekt-du tänker på M300 Robin. Hm-Jag har dessa själv det är lite klurigt att tänka sej hur en kombination med MU skulle bli-advantage har inte riktigt tyngden i basen som man kanske skulle vilja ha med JM högtalarna, annars är nog inte den rena diskanten å mellanregistret ngt fel i den kombinationen. Det saknas inte kraft egentligen men basen är lite dämpad. OBS jag säger härmed inte att advantage är ljusa!!



Whooooops, Ja alla har vi våra dagar!

sorry!

och nej advanatge är inte ljusa, då låter faktiskt jävligt bra!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:52:18  Show Profile Send drgreen a Private Message
ekman kanske tycker att livemusik oxå är ljus? Om man lyssnar på livemusik (utan pa anläggning märk väl!) så låter det ofta "ljusare" än man tror, det är oftast avsaknaden av rumsresonanser och lådljud.........
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:53:34  Show Profile Send ekman a Private Message
tycker advantage är utan tvekan det ljusaste jag har hört live eller inte dom passar inte min smak
Go to Top of Page

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2002/12/03 :  20:21:57  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Min Advantage låter ikke lyst.


Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

Mackanl
Starting Member

34 Posts

Posted - 2002/12/03 :  20:54:42  Show Profile Send Mackanl a Private Message
Har lyssnat på Advantage S1 och S250 och upplevde inte ljudet som speciellt ljust. Jag vill gärna få live karaktär på ljudet, dvs instrument ska låta som de gör i "verkliga" livet. En elgitarr genom en 100 watts marshall låter rätt elakt på högvolym och spelar jag högt hemma vill jag ha det ljudet och inget annat:-)
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/03 :  23:20:29  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

tycker advantage är utan tvekan det ljusaste jag har hört live eller inte dom passar inte min smak


advantage live
S.A.T är i mitt tycke lite åt det ljusa hållet..men inte s250
men alla har naturligtvis rätt att tycka vad dom vill...musik är ju en subjektiv upplevelse

Edited by - drgreen on 2002/12/03 23:22:24
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/04 :  02:12:09  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag kan bara hålla med om att SAT är väldigt ljus i karraktären, speciellt cd-n har sjuk utsträckt diskant. Visst blir det mera detaljer då, men jag pallar inte med det ljudet mer än nån halvtimme i taget. Att det dessutom låter vasst ibland och ganska oengagerande (förutom alla häftiga detaljer i diskanten) gör inte det hela bättre. Men smaken är olika, och jag har bara hört SAT med 3 olika högtalare, det finns säkert andra kombinationer där den presterar bättre.
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2002/12/04 :  02:23:18  Show Profile Send jesper a Private Message
Jag har bara hört S.A.T. prylar låta vasst med en viss högtalare och den brukar låta vasst (har hört den med annan elektronik). Annars har det bara låtit detaljerat och vackert!
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/04 :  07:36:41  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:
Originally posted by Miles

Min Advantage låter ikke lyst.





Miles, vad har du för nån då?
Go to Top of Page

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2002/12/04 :  08:10:27  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Jeg har :Advantage S150/ dCS Delius/ Base Technonogy drivverk/ Aural höyttalere/ Base Technology plattformer under alt.Höyttalerene lyder veldig lyst, så hadde S 150 värt lys i klangen ville det hele blitt grusomt.

Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/04 :  08:24:52  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nu börjar det om med det "ljusa" ljudet, en vandringssägen som är hård att ta död på tydligen

Har kört S250 block på Martin logan Request, Wilson Watt/puppy 5.2, QRS Neptunus, Mårten Design Miles samt Audio Physic Avanti 3.
CD-spelare Advantage S1 och kablage av karaktären "nej jag är ingen luddig filt som filtrerar diskant.....)

De är inte ljusa.

Den bas som somliga tror skall höras eller tror sig ha hört i krell eller HK eller vad det kan vara hörs inte i ett par Mezzo Utopia eller 90% av marknadens övriga högtalare i alla fall.

Det ÄR skillnad på baskraften i en Krell och en S250 från Advantage. om du har utrustningen runt omkring för att höra det....

Rör låter alltid lite diffust, varmt och distorderat. Och så saknar det bas i princip helt och orkar inte driva annat än horn.....

Vet väl alla


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/12/04 :  09:01:25  Show Profile Send Pjotre a Private Message
EKMAN, det låter som det är dags för dig att komma hem till mig och lyssna igen...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/12/04 :  09:13:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Man kan undra var sådana här skrönor om ljushet kommer ifrån. Jag provade ett antal slutsteg för några år sedan och där Advantage var en av dem och jag håller med om att de INTE är ljusa. Rena, detaljerade och om möjligt lite,lite VARMA i mellanregistret är mitt intryck.
Kan det vara så att det ljusa i själva verket är högtalare med lite bas t. ex. en stativare? eller kan det vara så att många högtalarfabrikanters höjning av diskanten hörs tydligare (kolla in mätkurvorna i snart sagt varenda test)?
Samtidigt kan jag förstå att det är lätt att skylla på budbäraren eller att man reagerar spontant i en butik. Viktigt är dock att ALLTID hålla i minnet att du ALLTID hör ett SYSTEM med alla dess ingående komponenter. Det kan var lätt att hamna i fällan att tro att den utbytte komponeneten är den som felar när du byter och det inte låter bra. Ofta är det dock inte fallet, den bara blottlägger något som inte hördes tidigare. Därav våra ständiga uppgraderingar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/12/04 :  09:56:20  Show Profile Send Jadde a Private Message
Varför inte biampa med en PA150B?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/04 :  09:57:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mina Advantage P1 och A300 låter definitivt inte ljusa.
Men den första generationens Advantageförstärkare är lite gosigare än
den nuvarande generationen, men det är små skillnader vi talar om.
Jag har hört senaste generationens Advantage i en anläggning som lät påtagligt ljus.
Det var med Thiel 2,3.
Var det Advantages fel?
Jag har också hört Advantage ihop med QRS-Neptunus.
Då lät det snarare mörkt.
Man får inte glömma att förstärkarna är en del i en anläggning
och man ska nog akta sig för att peka ut en enskild komponent i en
anläggning som boven i dramat om man inte har väldigt stor erfarenhet
av dom övriga delarna.
Go to Top of Page

Mackanl
Starting Member

34 Posts

Posted - 2002/12/04 :  10:21:09  Show Profile Send Mackanl a Private Message
Jadde: Gjorde det på mina gamla Electror men på Mezzon går det inte, det saknas ett par högtalarkabelanslutningar. JMLab är visst inte så förtjusta i att man laborerar med biwiring och liknande...
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/12/04 :  11:05:25  Show Profile Send Staffan a Private Message
Mörkt ihop med Neptunus?????
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/04 :  11:12:40  Show Profile Send dole a Private Message
Finns ett lite dyrare men klart roligare alternativ.
Mark Levinson 436 monoblock

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/04 :  12:33:21  Show Profile Send ekman a Private Message
jag fick springa ur rummet när dom spelade advantage på qrshögtalare i helgen =) hehe nej men seriöst så varje gång jag har hört advantage eller fixgrejerna så har det låtit mer eller mindre ljust ibland olidligt och ibland inte fullt så illa och ni som säger att dom inte är ljusa?? dom är väl ändå ljusare än det mesta av sin konkurrens?? krell levinson osv har jag aldrig upplevt låta ljust och det blir väl dom man får närmart jämföra med
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000