HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förvånansvärt dåligt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/06/05 :  21:18:42  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Är utan slutsteg efter försäljning av min BAT VK 300SE.

En gammal kompis är i flyttar tagen så jag får låna hans steg i ett par veckor tills han är i sitt nya.

Han har ett gammalt Dynamic Precision No1. Stort och tungt, 2x250w i 8ohm, helt balanserat. KANON tyckte jag.....

Kopplade in och bara kollade att allt fungerade, jo, det spelar. Åker hemifrån och hela anläggningen har stått på i ett par dagar.

Ikväll har jag lyssnat lite mer seriöst och jag är förvånad hur mycket sämre det låter. Mindre dynamik, markant S:igare, plattare, nästan orent, seperation mellan instrument är obefintlig, riktigt grötigt

Jag tror att steget är från mitten på 80 talet så visst måste det hänt mycket i utvecklingen, men min BAT körde dubbelåttor runt denna stora klump! Jag vet ju att moderna DP steg får mycket bra kritik men hur var det i början på gubbens karriär? Var det mediokra steg eller är det moderna som är så mycket bättre?




Artphotography

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/06/05 :  21:29:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Så går det när man säljer sin BAT

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/06/05 :  21:32:13  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
jo, men målet är klart och det är lite högre än BAT

Artphotography
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/06/05 :  21:36:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jasså, DP har jag hört spela riktigt fint. Men jag kommer tyvärr inte ihåg vad steget hette...

quote:
jo, men målet är klart och det är lite högre än BAT
Omöjligt, det går inte.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/06/05 :  21:39:40  Show Profile Send ninja a Private Message
Är du säkert att Burmeister skulle vara bättre! Jag tycker att den låter alldeles för bra ... kanske bättre än verkligt!




Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2007/06/05 21:40:25
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/06/05 :  21:47:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Med Burmester 001 och 011 så handlar det givetvis om synergi med ytterliggare tre siffror i slutstegets modellnamn, som gör systemet bättre i mitt fall.

BATn var/är en riktigt bra förstärkare, men har jag börjat med chrome så ska jag fortsätta med chrome jag tror nämligen väääldigt mycket på synergi och apparater som är konstruerade för varandra.

Artphotography
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/05 :  21:57:28  Show Profile Send mayro a Private Message

Dan
Din Bat var och är en fin stärkare..Så den är väl inte direkt "vad som helst" som klarar av att spela bättre än

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/06/05 :  22:03:46  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Har du kollat fasen? Det misstänker jag alltid när någon produkt låter fel, eller sämre än förväntat.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/06/05 :  22:07:47  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Så rätt så mayro. Bästa stärkaren hittils för mig.

Nä, fasen har jag faktiskt inte kollat. Bra tips!

Artphotography
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/06/05 :  22:40:02  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
De gånger jag hört DP så har det inte låtit skit. Känns som något är fel.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/06/05 :  22:46:34  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jo, det känns nästan som om något är fel. Nu är det ju bara en kort vistelse för denna pjäs hos mig så jag behöver inte bry mig, men jag blev bara så förvånad.

Jag har ju levt med BATn ett längre tag och kan den, dessutom jämförde jag sida vid sida med ett Burmester 956 Mk2 och båda lät väldigt bra. Lite nyansskillnader men båda erbjöd mycket god ljudåtergivning. Men nu med (visserligen ett gammalt men ändå) DP så är det inte ens i närheten av de andra två. Annan planet.

Ska prova att vrida kontakten 90 grader....

Artphotography
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/05 :  22:51:10  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
När var din polares steg inne på service sist då??
1980 är ju 27år sedan och kanske inte helt rättvist med eventuellt gamla förbrukade komponenter???

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/06/05 :  22:58:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Han köpte det någongång i mitten på 80 talet och tror inte han har lämnat på service någon gång

Jag får väl förslå att han lämnar det på en genomgång! Det måste det väl vara värt?

Artphotography
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/06/06 :  00:16:22  Show Profile
quote:
Ska prova att vrida kontakten 90 grader....

Prova även 180 grader annars kommer det inte att låta så mycket

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/06/06 :  09:48:51  Show Profile Send Tomas a Private Message
Glöm fasen. DP i all ära, men BAT spelar i en helt ennan liga. Ni får inte DP att spela ens i närheten utan att helt bygga om steget...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/06 :  13:39:39  Show Profile Send mayro a Private Message

Dan. Din polares DP lät inte roligt ens som ny är min tro.. men jag har aldrig gillat DP direkt iofs då dom alltid i MINA öron spelar ett aggresivt "kasta musiken på" ljud..
Men som sagt. Det är MIN åsikt inför detta märkes ljudtyp över åren..

Sedan gillar en del detta mycket och har tweekat in det så det spelar finfint hos dom har man läst.. men "mitt" kommer troligen aldrig ett DP bli i alla fall.. Så råd din polare köpa typ en beg Pioneer eller liknande så får han nog musikaliska vinster utan erlägga en förmögenhet.. Annara Denon POA 6600 om han behöver extrem drivförmåga.. lite lite spretiga på toppen .. men inget man inte kan LÄTT tweeka in så det blir ok.. DVS ett klart mindre litet anmärkande som ändå måste medlämnas...


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/06/06 13:40:29
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/06/06 :  14:01:46  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Martin: givetvis 180.....

Tomas & Mayro: Ni har kanske rätt, men jag blev förvånad eftersom då DP kommer på tal så är det enkom positivt! Men det kan givetvis också vara en klassisk "missmatch".

Artphotography
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/06/06 :  14:30:23  Show Profile Send kris69 a Private Message
Jag hade en äldre integrerad Accuphase en tid innan jag hade bat vk300se. Accuphase har ju ett enormt fint rykte så jag trodde kanske inte att skillnaden skulle vara så stor. Jag kan bara säga att dem inte gick att jämföra. Baten var så självklart bättre på allt att musikupplevelsen blev helt annorlunda, en annan dimension.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/06/06 :  21:15:07  Show Profile Send Tomas a Private Message
DP är framförallt använt och välrenomerat som PA steg på klubbar och krogar! Och låter väldigt bra i dessa sammanhang. Jag tror inte det vart mismatch, har själv BAT VK75 som jag bytte till från mina underbara muskelsteg som framförallt i basområdet vart fantastiska, och trodde inte att skillnaden skulle vara jättestor. Framförallt trodde jag att basen skulle få lida. De bleknade bort och skämdes, och har inget hört från dem sen dess, och de kunde fan inte spela bas i jämförelse med BAT. Jag kan inte längre beskriva ljudet. Det låter bara precis som det ska. Gör dej själv en tjänst och köp ett nytt BAT steg. Men VK75/150 denna gång


MVH TOMAS

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/06/08 :  07:11:31  Show Profile Send pak a Private Message
"Missmatch" med dp ÄR inte kul-låter verkligen inte roligt.har själv gjort den missen-kanongrejer som absolut inte spelade ihop alls=skittråkigt jobbigt ljud!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/06/08 :  07:30:46  Show Profile Send Guru a Private Message
Får man fråga vart du köpte steget ?

Mvh
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/06/08 :  10:36:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Guru, jag har inte köpt det. Jag bara lånar det kortfristigt av en polare som flyttar. Det ska tillbaka om ett par veckor....


Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000