Author |
Topic |
|
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 17:54:26
|
hej, håller på med att bygga en två vägs högtalare och sitter för närvarande svettig och funderar kring delningsfiltret, jag kommer troligtvis att använda 12db filter till basen och 24db filter till diskanten då jag tänker dela denna ganska lågt,har läst all möjlig literatur i ämnet och simulerat filtret med ett par olika program och jag trodde att jag hade kommit fram till den bästa lösningen när hela min värld rasade samman, filtrets Q värde........ trodde jag hade koll på vad som påverkar vad i filtret såsom frekvens,transistens impedans variationer fas förhållanden etc men så stötte jag på begreppet Q, jag vet ju vad Q värdet på ett högtalar element/högtalar system betyder när man skall beräkna lådan men vad betyder filtrets Q? bör man ha ett högt eller lågt Q värde? de vanliga typerna av filter tex butterworth, reilley,bessel mm har ju alla olika Qvärden, vad är det som påverkas av filtrets Q?? snälla hjälp mig, jag trodde jag var klar med min högtalare men nu kan jag ju inte fortsätta innan jag vet vilket filter som är det bästa.. elementen jag avänder är bas: seas p17 rcy och till diskant vifa d26tg |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 18:02:25
|
Visst är det jobbigt när verkligheten bara drabbar en sådär!
Du är inne på ett VÄLDIGT stort område. Vad som är bäst är inte alltid entydigt ens tekniskt sett och blandar vi in tycke och smak blir det ännu svårare.
Ett filter är inte enskilld del i en högtalare, det är en del av hela högtalaren och bör således designas utifrån det. Filtrets Qvärde är inte intressant allena, utan intressant tillsammans med högtalarelementet i sin kavitet.
Jag rekommenderar också att går ifrån textboks-filter och använder mätutrustning tillsammans med nogranna lyssningsövningar. Ett externt filter är att rekommendera för att underlätta förändringar, justeringar och trixande.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 19:06:49
|
jodå så långt är jag med, och har kommit fram till den nuvarande varianten av filter just genom mätning/provlyssning, och är faktiskt nöjd med resultatet, men jag kan ingenstans i litteraturen hitta en förklaring till hur filtrets Q värde påverkar, eller enklare utryckt vad är det som skiljer de olika filter typerna åt? vad är det för skillnad på ett 12db/okt butterworth filter jämfört med ett 12db/okt bessel filter,,, det var det jag var ute efter skillnaden ligger ju i Q värdet men vad karrakteriseras de olika typerna av? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 19:15:25
|
Har du koll på vad Q-värde är för något? Hur skulle du vilja förklara Q-värdet?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 21:56:31
|
Alla andra ordninges filter rasar med 12dB/oktav långt ifrån delningsfrekvensen. Hur de bär sig nära denna har med "rundingen" runt delningsfrekvensen. Låga Q värden som L-R filter börjar minska en bra bit från delnigsfrekvensen och är 6 db nere vid delningen. Filter med högre Q får en skarpare knyck runt delningen. Transient responsen och lobningen påverkas av vilket filter man har. Detta med fiktiva element som har oändlig frekvensgång, som är rent resistiva laster på oändliga bafflar!
I praktiken faller baselementer av och sedan har man bafflesteget att ta hänsyn till. Slutresultatet blir ofta ett filter där diskantsektionen är ganska nära de teoretiska värdena medans basfiltret har en spole som är 2 till 3 ggr större än textboksvärdet.
Skaffa en mätmikrofon och ett program att mäta frekvensgången. Att höra att det låter fel är en sak men det blir mycket enklare om man kan mäta felet. Ett filter med några olika spolar och sedan kombinera det med RC-länka på basen (och variera R och C på denna) borde hamna i rätt område (med snälla element |
|
|
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 06:08:59
|
tack. äntligen någon som kommer med ett rakt och riktigt svar. till ängelholmaudio vill jag bara säga att jag uppskattar svar på mina frågor inte nedsättande motfrågor som skall visa hur okunnig jag är, jag är lite trött på attityden "om du inte vet bör du inte hålla på" en attityd som man allt för ofta stöter på här på forumet. jag menar någonstans måste man väll få börja och varför då inte fråga de som kan så att man lär sig.sen vet jag inte om det beror på eran egen okunskap eller vf ni oftasta inte kan svara rakt på mina frågor men har ni inte svaret så undanber jag mig kommentarer,
tack drboar till dig vill jag sända ett stort tack du gav mig ett rakt och lättförståligt svar på min fråga, det är tack vara sådana som dig som jag fortfarande bryr mig om att ställa frågor här på forumet, tack. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 08:55:29
|
Neeeeej! Det var inte så jag menade, Antee! Verkligen inte!
Jag brukar tycka det är bättre att diskutera fram till svar. Därför ställde jag motfrågan. Den glada gubben var ett försök visa att jag gärna fortsatte diskussionen.
Återigen, jag lovar att det inte var nån nedsättande tanke hos mig. Frågan du ställer är helt relevant och jag tänkte att en diskussion fram till "rätt svar" är mer givande och utbildande (för båda parter) än att bara skriva tekniskt "såhär är det". Den gammaldags "fråga - svar-pedagogiken" är inte mycket att hänga i granen, nämligen.
|
|
|
|
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 11:56:55
|
ok engelholm jag är ledsen att jag var så snabb att dömma dig, ber om ursäkt för det, det är bara det att jag allt för ofta här på forumet fått just svaret att "om du behöver fråga skall du inte hålla på med det du gör" och det gör mig lite arg, hoppas det finns fler som dej, jag fortsätter gärna diskutera mitt bygge, jag kan ju förklara vad dte är jag byggr så att du hänger med på vad det är jag vill uppnå, det jag bygger på är (eller var) ett par qln one som blev moddade för ett antal år sedan, då av ekonomiska skäl då de inte passade med den lilla rotel förstärkaren jag då hade och hade inte ekonomi att byta vare sej högtalare eller förstärkare, qln one var då hårt dämpade både akustiskt och elektriskt via ett serie filter för att få ut djupare bas ur denrelativt lilla lådan på ca 8.5 liter, detta gjorde den till en ganska svår last för lilla rotel så jag ändrade avstämningen på lådan och ersatte filtret med ett 1:a ordningens filter, resultat? ja nu passade det som handen i handsken men på bekostnad av djupaste basen, men det var då nu vill jag fortsätta och göra det ännu bättre eftersom mina nuvarande högtalare (dynaudio contour 1,1) inte kommer tillsin rätt i mitt lilla lyssningsrum utan skall flyttas ut till vardags rummet, så då tänke jag göra om de gamla qln one till att passa i det lilla rummet där jag inte behöver tänka på att spridning etc skall räcka till mer än mig själv, alltså riktiga ego högtalare, jag har små barn så enda chansen att lyssna ifred är sena kvällar så höga nivåer och hög efekttålighet behöver jag inte heller ha,kommer att dla så lågt som 18oohz trots att diskantens resonans frekvens ligger vid 1500 detta har jag kommit fram till både genom lyssning och mätning. låter det tokigt? javist och det inser jag själv men målet är en högtalare som låter så bra som möjligt vid rimligt låga nivåer, ser fram emot dina synpunkter på hur jag tänkt
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/06 : 14:15:30
|
Helt OK och du behöver inte ursäkta dig på nått sätt. Viktigast är att det är utrett och "no hard feelings"!
Det är ju ett intressant och kul projekt du kavlat upp ärmarna inför! Qvärdet för t.ex. ett högpassfilter åskådliggörs med denna graf:
Reference Detta är vad som händer med överföringsfuktionen som ju tar hänsyn till "nivå". Till detta ändras även fasen men även impulssvaret.
Utan att ha detaljstuderat dina högtalare så tror jag att en impedanskompensering vid Fs kan vara på sin plats. Om detta är viktigt eller inte har bland annat att göra med om diskanten är dämpad med ferrofluid olja eller om det är friluft. Det beror även på hur man lyckas med kombinationen filter, diskantelement, baffel, impedans. Helt klart är att brant delning är att rekommendera vid så låg delning som 1800 Hz. Detta kommer bland annat ge dig en homogen spridning i vertikalplanet, något jag tycker om. Nackdelen med det är du inne på själv - belastbarheten. Vitkigt (och bra) att du har koll på konstruktionens nackdelar! Allt för många springer iväg och tittar bara på vad som är bra...
|
|
|
|
|
Topic |
|
|
|