HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Inkoppling av baselement med dubbla talspolar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HansG
Starting Member

10 Posts

Posted - 2002/12/03 :  09:52:21  Show Profile Send HansG a Private Message
Tjenare!

Jag har funderingar på att driva en bas med dubbla talspolar från en stereoförstärkare, men har lite funderingar på hur det kommer att funka.
Några jag har pratat med säger att det kommer att fungera alla tiders eftersom i stort sett all basinformation ligger inspelad i mono.
Men några hävdar att jag kommer att elda upp förstärkaren efter ganska kort tid....
Det jag kan tänka mig kan vara ett problem är att de båda lindningarna i högtalaren är så nära magnetiskt kopplade att om ena slingan vid ett tillfälle drivs av en signal från stärkaren, så kommer det att induceras en spänning i den andra, som då vill driva en ström genom stärkarens andra kanals utgångssteg......och det kan jag gissa medför otrevligheter.... (??)

Nån som hänger med och har synpunkter?!?

mvh
/H

-----------------
Malmö

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/03 :  11:39:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
Vissa förstärkare kan kanske få problem men det är nog inte helt vanligt med vanliga välkonstruerade normala förstärkare. Jag körde för över 10 år sedan med en sådan konfiguration och hade inga problem.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

HansG
Starting Member

10 Posts

Posted - 2002/12/03 :  22:05:01  Show Profile Send HansG a Private Message
tackar för svaret, ingen annan som har åsikter eller erfarenheter?

/H

-----------------
Malmö
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/12/04 :  17:06:05  Show Profile Send AndersP a Private Message
Närå, det går jättefint.
Musik mixas aldrig så att det ligger bas bara i ena kanalen och om det iaf. skulle göra det så är den inducerade spänningen/strömmen du beskriver ingenting annat än en sk. "reaktiv last" som förstärkaren lätt tar hand om. Talspolar är mycket lätta laster för förstärkare. Det är när dom kombineras med delningsfilter som det blir tungt för förstärkaren.

Jag har själv byggt och spelat i många år ( 20 ) med en Sentec subwoofer med 2 element i en "isobaric" konfiguration, kopplade till varsin kanal, vilket helt motsvarar ett element med dubbel talspole. Det är inga problem - kör hårt!!!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000