HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rör till Priboj?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/06/04 :  09:12:55  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Satt och snackade med svågern här om dagen, då det kom fram att han hade en gammal rysk? rörförstärkare vid namn Priboj stående i en garderob. Den hamnade tydligen där när något/några rör pajade i slutet av 90-talet. Han undrade om jag kunde fråga här på forumet om, och hur, man kunde skaffa nya rör till den.
M.a.o Hjälp! Vad heter rören och var kan man få tag på sådana?

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/06/04 :  09:42:56  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Soundbrigade på HF och Faktiskt har en Priboj också, vad jag vet. Fråga honom.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/06/04 :  18:59:56  Show Profile Send ludo a Private Message
På utgången sitter det 6r3s-1 rör som kan fås på nätet:
http://cgi.ebay.com/6P3C-1-6R3S1-GU191-Double-beam-tetrode-Tubes-LOT-OF-4_W0QQitemZ250117407336QQihZ015QQcategoryZ58174QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
Hämtat kopplingsschemor nånstans på nätet oxå men minns inte riktigt var ...tror att byggbeskrivningen var på tyska.
Så mycket mer vet jag inte om förstärkaren.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/06/05 :  07:50:18  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kopplar du insignalen direkt till slutsteget och passerar förbi diverse skräp på ingången låter dom riktigt bra...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/06/05 :  08:52:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Såg mitt namn nämnas ...

Jag har kopplingsschema på ryska (lite komplicerat). Man kan göra till trix med dem som att slänga ut ingångs/fasdelarsteg och ersätta med en 6N1P (doppeltriode som tüskarna säger) samt sänka matningsspänningen till 225-250V och köra i ren klassA. Uteffekten blir modesta 12W men det funkar. Jag har beskrivning - be snällt kan jag mejla över till dig om det nu inte är någon annan som vill se.

Tillägger: rören är lite småtjuriga. Inga kvalitetsrör utan smäller vid minsta lilla, fast mina hållt men nu kör jag dem jättesnällt.

Edited by - soundbrigade on 2007/06/05 08:53:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000