HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Börjar marknaden vakna? en artikel MOT sönderkompr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/06/04 :  09:11:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
I The Times finns denna artikel

http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/music/article1878724.ece

Finns det hopp?


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/04 :  09:27:28  Show Profile Send boombox a Private Message
Trevlig läsning, verkligen!

Det borde införas en varudeklaration på skivor som angav medelljudnivån.

PS. Gillar Bob Dylans uttalande.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/04 :  11:05:06  Show Profile Send Peg a Private Message
Japp + blir omdömet för den artikeln.

Kasnke finns hopp ändå.
Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2007/06/04 :  12:36:49  Show Profile Send Zeebop a Private Message
Ahh... trevligt, mera sådana artiklar!

Det finns hopp, men det känns som backen är väldigt brant.

Tänkte på Los Lonely Boys som nämdes i artikeln.
Har deras självbetitlade debutalbum och den låter både klippt och
har hög utnivå - men det var kanske inte debutskivan dem menar?


/z


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/06/04 :  14:13:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Även om Dylan har rätt angående de flesta av de cd-skivor som släpps idag finns som tur är många undantag. Framförallt de gamla skivor som remastras och återutges av Rhino, dessa har mkt bra ljud. Vissa andra bolag som remastras lyckas också, tex Warner mfl, medan andra remasters låter komprimerat och med "loudness". Men det finns hopp, köper man tex bara de skivor/remasters med bra ljud så gynnas ju detta medan de misslyckade skivor/remasters missgynnas och säljer dåligt.

Om bara detta kan vända till ett cd-ljud som är minst lika bra som vinyl men utan vinylens nackdelar (klumpig hantering, knaster, skrymmande osv) så är plötsligt cd-skivans framtid ljus igen!

Edit: Förresten, jag förstår inte hur artisterna kan låta skivbolagen FÖRSTÖRA deras musik med det dåliga ljudet?! Eller de bryr sig inte? Vissa bryr sig dock som tur är, Paul Simons och Neil Youngs cd-skivor tex har väldigt bra ljud.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/06/04 14:18:05
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/04 :  14:48:56  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, vi får hoppas att det sprider sig mer och vi slipper söndermasterade skivor utan dynamik och hissad diskant.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/06/04 :  19:59:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
quote:
The reduction in quality is so marked that EMI has introduced higher-quality digital tracks, albeit at a premium price, in response to consumer demand.


Dessa skivor som det skrevs om från EMI. Någon som vet mer om dessa?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/06/04 20:36:34
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/06/04 :  20:06:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har en liten konspirationsteori!

Anledningen till att artisterna godkänner de komprimerade alstren kan vara att CD-försäljningen dalat och att inkomsterna från radio-spelning blivit viktigare. Radio lyssnar folk ofta på i miljöer där komprimering inte upplevs som störande utan t.o.m som positivt ibland.

Bara en teori förstås men annars har jag också lite svårt att förstå artister som inte bryr sig om hur det låter. En del artister verkar ha mer koll än andra.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/06/04 :  20:29:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag tror som du Mats.
Ännu en anledning kan jag tänka mig är viljan att musiken faktisk skall laddas ner olagligt (låter verkligen konstigt :)

De vill musiken skall spelas i bilstereor (där tysta partier och dynamik undertrycks av ljudet från motor, väg osv.) samt i små bärbara musikspelare med dåliga hörlurar.

De riktar in sig på en marknad med dålig ljudutrustning och mer fokus på vad man kanske får kalla ambient lyssning (bakgrundsmusik). Sorgligt, men det kanske är så de måste göra för att musiken faktiskt skall låta bra för vad kunderna lyssnar på.

Det må låta illa på en bra ljudanläggning och över allt annars, men det kanske är bättre rent lyssningsmässigt för den formen av lyssning som folk ägnar sig åt. Alltså inte vad vi "nördar" och studiomusikerna (som också får anses som nördarna i denna diskussion) betraktar som lyssning eller välljud.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/04 :  23:29:28  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
Dessa skivor som det skrevs om från EMI. Någon som vet mer om dessa?


Tror iofs att det syftade på det nya drm-fria 256kbit tracksen som skall finnas på itunes nu.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/06/05 :  02:01:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Anledningen till att artisterna godkänner de komprimerade alstren kan vara att CD-försäljningen dalat och att inkomsterna från radio-spelning blivit viktigare. Radio lyssnar folk ofta på i miljöer där komprimering inte upplevs som störande utan t.o.m som positivt ibland.

Jag trodde att det var det "promotion"-utgåvor var till för. Man pressar en liten serie med skivor som man skickar till de radiostationer där man vill ha sin musik spelad. Då kan man ju komprimera och justera frekvenskurvan för att passa radioapparater...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/05 :  05:35:21  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Anledningen till att artisterna godkänner de komprimerade alstren kan vara att CD-försäljningen dalat och att inkomsterna från radio-spelning blivit viktigare. Radio lyssnar folk ofta på i miljöer där komprimering inte upplevs som störande utan t.o.m som positivt ibland.



Nej, tror inte det eftersom detta har varit aktuellt i runt 15 år nu. Det började t o m redan på 70-talet lite med vinyl, dock inte i närheten av det vi har idag. Vad jag förstår handlar det om skivbolag/A&R killar som säger "senaste *** singeln låter högre än våran singel med ***, kan du fixa det?"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/06/07 :  14:08:28  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tja, skivbolag menar på detta sättet :
Låt kunderna köpa s-t CD:n nu, sedan om
5 år släpper vi 'litet' bättre remasters .



Martin
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/06/07 :  15:37:39  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Komprimeringen borde väl ändå radiostationen stå för om nu det
skulle vara ett argument. Svårt att se att det skulle finnas nån
radiostation som inte redan har utrustning för det.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000