Author |
Topic |
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 22:22:36
|
Ville inte forsätta off topic diskussionen i denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61362 så jag startade denna angående diskussionen om återförsäljare och deras märken.
quote: Finns många anledningar till varför en butik ej ska plocka in ett märke. Starka varumärken är alltid intressant, en seriös importör/agent som verkligen jobbar med sina märken och sköter affärer på ett bra sätt kan komma undan med att själv sälja produkterna. Går knappast att jämnföra HiFi Consult med Creative och Vassago då dessa i mina ögon ej jobbar med sina produkter.
Nu är jag inte insatt i hur Vassago och Creative jobbar med sina produkter, men det är mycket hårda ord som du kommer med och inte vidare snyggt forken. quote: Starka varumärken är alltid intressant
Vad menar du exakt? Vad är ett starkt varumärke enligt dig, vad är ett svagt?
Enligt vad jag har "hört" av branch folk ett par gånger så är det jätte svårt att "jobba in" nya märken på den Svenska Hifi marknaden även om det är riktigt bra grejer, utan det satsas hellre på sådant som redan är injobbat även om det nu skulle råka vara lite sämre och det är tråkigt tycker jag. Angående Phonar så lyssnade jag själv på en Phonar modell på senaste High End mässan och nog fanken spelade den modellen mycket bra i sin prisklass och håller övriga sortimentet samma pris/prestanda klass så borde detta märke kunna hitta ut till handlarna tycker man. Och det finns fler märken som man har lyssnat på, på mässor och som låter bra, men som knappt finns i butiker. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2007/06/03 22:29:48 |
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 11:13:41
|
En av anledningarna till att man driver en hifibutik är rimligen att tjäna pengar. Om man säljer en produkt som testats positivt i HiFi&Musik eller High Fidelity och som det görs reklam för så kommmer det folk till butiken som redan har en positiv inställning till produkten och som det är lätt att sälja till. Om man ska sälja en produkt som inte testats och som det inte görs reklam för är det mycket svårare.
Helsidesannonser kostar pengar, att låna ut grejor till tidningar som kanske skriver nåt positivt kostar också pengar men om man inte gör det så lär inte så många hifi handlare sälja produkten.
För en liten distrubutör som säljer dyra produkter så verkar det för mig vara ett nästan olösligt dilemma, man får väl lita på att positiv publicitet tex här eller i utländska tidningar ska ge effekt.
Jag har inga åsikter om de importörer som nämns i posten ovan. |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 19:00:52
|
quote: Vad menar du exakt? Vad är ett starkt varumärke enligt dig, vad är ett svagt?
Förenklat så är ett start varumärke ett som säljer bra.
quote: Enligt vad jag har "hört" av branch folk ett par gånger så är det jätte svårt att "jobba in" nya märken på den Svenska Hifi marknaden även om det är riktigt bra grejer, utan det satsas hellre på sådant som redan är injobbat även om det nu skulle råka vara lite sämre och det är tråkigt tycker jag.
Du måste väl förstå att det inte är så enkelt att du bara plockar in bra produkter sen köper folk dem? |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 19:11:39
|
Jag har inget emot Creative fast de ihop med många andra importörer har gjort ett val att driva sina företag på ett sätt som gör de rätt ointressanta för butikerna. Ska rätt mycket till för att du ska bli kund hos någon som är i direkt konkurrens med ditt företag vilket alla importörer som säljer direkt till slutkund är. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 19:14:59
|
quote: En av anledningarna till att man driver en hifibutik är rimligen att tjäna pengar. Om man säljer en produkt som testats positivt i HiFi&Musik eller High Fidelity och som det görs reklam för så kommmer det folk till butiken som redan har en positiv inställning till produkten och som det är lätt att sälja till. Om man ska sälja en produkt som inte testats och som det inte görs reklam för är det mycket svårare.
Helsidesannonser kostar pengar, att låna ut grejor till tidningar som kanske skriver nåt positivt kostar också pengar men om man inte gör det så lär inte så många hifi handlare sälja produkten.
Och detta är ett problem. (inte att butikerna vill tjäna pengar) Utan det övriga som du påtalar att det krävs tester och reklam för att butiker ska ta in grejer. Jag "tror" att dessa tester och reklamen bryr sig inte vi ljudnördar om så jätte mycket, eller är det så?. Kan ju egentligen bara tala för egen del och jag bryr mig inte alls om det utan jag lyssnar själv och det har hänt ganska ofta att saker som fått bäst i test och som det har varit reklam runt i massor har jag dissat, samtidigt som annat som inte fått mycket reklam eller bäst i test har varit jätte bra grejer. Men det är inte enskilda produkter som jag tänkte på ifrån början utan att en del märken verkar vara omöjliga att få in i butikerna, och hur som helst så är detta tråkigt tycker jag. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 19:28:56
|
quote: Förenklat så är ett start varumärke ett som säljer bra.
Men det är INTE = att märket är bäst eller bland det bästa i sin kategori/prisklas. Utan det krävs bra tester i pressen och reklam för att skapa ett starkt varumärke, sedan att kanske produketen eller produkterna bara är medelmåttiga är en annan sak. quote: Du måste väl förstå att det inte är så enkelt att du bara plockar in bra produkter sen köper folk dem
Till viss del ja, men det finnes undantag på märken som säljer bra utan att de har fått bäst i test i Svensk eller Nordisk press. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 19:36:53
|
quote: Till viss del ja, men det finnes undantag på märken som säljer bra utan att de har fått bäst i test i Svensk eller Nordisk press.
Dom flesta där lever pga ryktet som har spridit sig
Ed Stavfel |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/06/04 20:14:42 |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 19:52:28
|
Tyvärr är det väl svårt att få en bra recension i en tidning om man inte betalar tillräckligt med annons pengar. Sen tycker jag det är tråkigt att folk går och köper nästan enbart mainstream produkter. Men man tänker för mycket på andra hands värdet redan innan produkten inhandlats.
Däremot går man miste om en hel del guldkorn. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 20:21:34
|
Det är ju klart att syns inte ett märke i pressen eller på forum så är det inte lätt. Mässor är även det en kanal ut till kunder. En importör får helt enkelt jobba för att få ut sina produkter
Som Hinker skriver att folk inte vågar satsa utanför mainstream är ju faktiskt sant o ganska normalt tycker jag. Vi har en inbyggd skepsis till nya okända produkter. Om det kommer bilmärke X som ligger lite lägre i pris än dom andra i klassen så tvekar många att köpa även om den verkar vara lika bra. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 21:19:10
|
jag skall absolut inte delta här med mer än en sak. Det är att det stora problemet att lyssna på bredare line av saker utgör ett stort hinder för KUNDERNA att avgöra vad som faktiskt är bäst för dom.. Samt vilka märken som har existensberättigande egentligen..
dessa "val" sker idag hos handlarna då dom endast har väldigt smala likformiga utbud i detta land.. Dessutom är det klart skyddandet av egna märken en sak som begränsar utbud ..
Och som resultat så tror då jag detta utmynnar i slutänden till mindre intresse samt lägre andel affärer totalt sett för dessa handlare då dom tror dom tjänar mes som dom gör idag..
jag är övertugad mindre protektionism skulle ÖPPNA mer för MER affärer än förre.. kortsiktigt är nuvarande system lönsammare vid ev säljande.. men kontinuteten blir liten och kunderna få.. och än färre då dom inte kan lyssna ev på bättre saker där ute... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 21:38:23
|
Det ligger en del i det du säger men samtidigt tycker jag att det är bättre än någonsin när det gäller utbud. Många nya märken som har hittat hit o vissa äldre som har kommit tillbaka
Man får inte glömma att handlarna ska kunna ha råd att ha grejer hemma o att i grund o botten handlar det om att tjäna pengar som vilket företag som helst. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 21:52:06
|
Om man vidgar vyerna lite kan man tänka sig att de flesta av de varumärken vi ser som breda och mainstream, för de flesta människor är totalt okända och upplevs som extremt smala och specialiserade... |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 00:10:27
|
Det finns massor med problem med hur man skall förhålla sig till direktförsäljning kontra distributörsförsäljning. I första kategorin finns väl i stort sett varje butik och en del agenter. Och i andra gruppen finns väl ett fåtal företag som bara säljer B2B, dvs till andra företag. Jag har full förståelse för att butiker inte har råd att sälja grejor som säljs direkt av en distributör till slutkund. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 09:10:49
|
quote: Jag har full förståelse för att butiker inte har råd att sälja grejor som säljs direkt av en distributör till slutkund.
Det där beror ju på hur en distributör hanterar situationen och då främst prishanteringen.
Om kunder köper direkt från distr. för samma pengar som butikens inköpspris är det ett självklart självmord. Om däremot distributören håller det som kan kallas normalt rek pris ser jag inget större problem?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 09:23:29
|
quote: Om kunder köper direkt från distr. för samma pengar som butikens inköpspris är det ett självklart självmord. Om däremot distributören håller det som kan kallas normalt rek pris ser jag inget större problem?
Precis så är det!
En god vän har sedan 15år tillbaka både sålt direkt via två butiker och samtidigt distribuerat varor till 100 återförsäljarbutiker i Sverige. Han är i möbelbranchen.
Jag själv ger mig in i samma tankegång. Jag producerar inredningskonst och levererar till inredningsarkitekter/butiker, möbelkedjor, internetshoppar och gallerister. MEN jag kommer själv att ha direktförsäljning via webshop (inte färdig) och galleri samt egna direktkontakter till privat och företag (restaurante & hotell kedjor) samt offentlig miljö.
Trixet är att respektera rek utpris och att man prioriterar sina återförsäljare före sig själv och sin högre mariginal. Då klarar man av det. |
Artphotography |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 10:00:23
|
100% medhåll Dan!
Problemet uppstår bland annat i det fall businessen är dålig, pengarna tryter och desperationen kommer krypande. Då kan det vara lockande att börja sälja till lägre pris "för att få affären". Dock ett långsiktigt självmord.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 21:43:29
|
quote: Om däremot distributören håller det som kan kallas normalt rek pris ser jag inget större problem?
Nja, jag ser problemet så att kunden ringer till generalagenten och ställer frågor om det är en större affär och eftersom han verkar veta mer så är det han som får affären. Inte många distributörer som skulle envisas med att kunden måste vända sig till den butiken han var i först. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2007/06/17 : 22:34:22
|
Forken: quote: Jag har inget emot Creative fast de ihop med många andra importörer har gjort ett val att driva sina företag på ett sätt som gör de rätt ointressanta för butikerna. Ska rätt mycket till för att du ska bli kund hos någon som är i direkt konkurrens med ditt företag vilket alla importörer som säljer direkt till slutkund är.
Kan du vara snäll och förklara vad du menar ??
Engelholm: quote: Det där beror ju på hur en distributör hanterar situationen och då främst prishanteringen.
Om kunder köper direkt från distr. för samma pengar som butikens inköpspris är det ett självklart självmord. Om däremot distributören håller det som kan kallas normalt rek pris ser jag inget större problem?
Pär du har ju själv handlat hos mig .... så du vet ju att vilken butik som helst har råd att sälja minna saker vidare med vinst.
Jag förstår dessutom inte allt bråk som skall avhanlas här, hur jag blir inblandad!!?? Mayro är inte "någon" som kränger åt mig, det har jag inte råd med! I så fall skulle ju alla som köpt något av mig vara minna handlare!!
Kan bara konstantera att sverige är och förblir en liten ankdamm .....
Mvh Wolfgang Creative Audio |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/06/17 : 22:51:59
|
Forken är Avstängd på egen begäran, så det blir svårt med en förklaring. quote: Kan bara konstantera att sverige är och förblir en liten ankdamm .....
Håller med! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2007/06/17 : 23:50:07
|
FBK; Tack för svaret visste inte det. Däremot har flertalet av MusicHall och Phonars produkter varit med i Hifi&Musik. Hoppas nu inte detta uppfattas som reklam så att jag blir avstängd igen!
Mvh Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 10:04:05
|
Jag tycker väl kanske inte det Forken skriver låter så konstigt. Eftersom importören säljer till slutkund blir han ju automatiskt en konkurrent till affären som väljer att ta in importörens grejer. Dessutom kan ju importören konkurrera bättre med hjälp av sin större marginal. Och som du säger att vilken butik som helst har råd att sälja dina grejor vidare med vinst räcker inte, eftersom du ju kan hålla ett bättre pris till kund ändå och då väljer förmodligen de flesta att handla hos dej!? Då hjälper ju den eventuella vinsten inte, eftersom affären ju måste sälja för att göra vinst!
MVH Dan |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 10:19:17
|
Apinator: Förstår inte riktigt ditt resonemang .... Många butiker har ju även de en egenimport ( se de två "största" butikerna i sverige) som oxå har internethandel ... och säljer till andra butiker ... ?
Det är ju precis som DAN skriver: quote: Trixet är att respektera rek utpris och att man prioriterar sina återförsäljare före sig själv och sin högre mariginal. Då klarar man av det.
Mvh Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2007/06/18 10:20:51 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 12:01:13
|
quote: Pär du har ju själv handlat hos mig .... så du vet ju att vilken butik som helst har råd att sälja minna saker vidare med vinst.
Jag har heller inget annat sagt eller skrivit.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 18:41:05
|
Jo, visst är det som Dan skriver. Men det kan ju vara som så att alla leverantörer inte respekterar detta, notera nu att jag skriver generellt och inte om någon särskild leverantör. Dessutom kan det ju kanske vara lockande att när någon potentiell kund ringer till leverantören att själv sälja direkt till den kunden. Redan där har ju leverantören ett övertag vid första kundkontakten. Jag säger inte att det är så här men om jag tänker mej in i sitsen som leverantör så kan jag mycket väl förstå lockelsen i ett sådant beteende!
MVH Dan |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 23:25:59
|
Hinken74: quote: Tyvärr är det väl svårt att få en bra recension i en tidning om man inte betalar tillräckligt med annons pengar.
Var har du fått detta ifrån Det stämmer inte. Detta är en myt som sprids av folk som inte har en susning om hur det fungerar i verkligheten, men visst förekommer det och och jag har fått det kravet från vissa utländska tidningar men aldrig från någon Skandinavisk tidning. Jag har fått ett antal (3 stycken och ett hemmhosreportage) fina recensioner i "High Fidelity" och också några i Norska "Fidelity" utan att ha lagt en spänn i reklam och utan krav att göra det heller ifrån dessa tidningar. Jag annonserade i vintras för första gången i High Fidelity, men det var utan att dom hade tvingat mig och den först recensionen fick jag 2003 och har fått en recension i stort sett varje år helt utan krav på att annonsera.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 23:30:26
|
Jorma: Har hört samma sak från ganska initierade källor, att tidningarna är betydligt mycket mer fristående från annonsörerna än vad folk i allmänhet här på forumet tror!
MVH |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
Topic |
|