HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Moms på prylar från privatperson i Norge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2007/06/17 :  10:09:08  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej

Håller på att köpa en CD från Norge men då är ju frågan om jag måste betala moms på den när jag hämtar den på posten eller bussgods.
Är det nån som vet hur det ligger till? Om moms tillkommer via posten, finns det bättre sätt att lösa transporten på?


tacksam för snabba svar.

Linkan

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/17 :  11:06:57  Show Profile Send boombox a Private Message
Hej

Har lite info som kanske kan hjälpa. Håller själv på att köpa en grej från Norge. Säljaren hade kollat upp följande åt mig:

quote:
Jeg snakket litt med postkontoret i dag. For 10kg blir det 320,- i frakt. Den eksakte vekten vet jeg ikke før den er pakket og veid, men hvis vi sier at prisen du betaler er xxxx,- nkr er vi vel enige? Blir det mer i frakt betaler jeg resten. Jeg kan skrive at verdien er 1200 kr og at du får den i gave fra meg. Da trenger jeg ikke å legge ved noe skjema, hvis jeg har forstått det riktig.

"Ved utførsel må du være oppmerksom på følgende:
Alle sendinger med vareverdi over kr 5.000,- og alle varesendinger i retur til/fra Norge uansett verdi må utførselsdeklareres via Tollvesenets datasystem, TVINN. Utførselslisens kreves for enkelte varer. Utenriksdepartementet gir nærmere opplysninger.

For hver sending uansett verdi må det legges ved en handels- (http://www.pannordic.com/upload/Documents/services/25869_060515Invoice-handelsfakturaregmall.doc) eller proformafaktura (http://www.pannordic.com/upload/Documents/services/25870_060515ProformaInvoiceregmall.doc). Dette er imidlertid ikke nødvendig for gavesendinger mellom privatpersoner med vareverdi under 5.000 NOK."


Har inte hämtat ut den så hur det slutar vet jag inte ännu.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8471 Posts

Posted - 2007/06/17 :  16:35:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
men då är ju frågan om jag måste betala moms på den när jag hämtar den på posten eller bussgods.

Ja,tull och moms,om tullverket granskar paketet.
Om värdet är mer än 300:- är det momspliktigt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/06/17 :  19:23:02  Show Profile Send matsj a Private Message
Var bor norrbaggen? Bor han nära svenska gränsen går det att skicka den från " sverige".

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/06/18 :  00:01:20  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag kör sträckan Oslo-Göteborg-Malmö ToR ca var 14:e dag, kan ta med mig prylar om säljaren bor i Oslo området og köparen bor på sträckan till Malmö.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000