HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med AudioNet ART v2!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2002/12/03 :  02:29:47  Show Profile Send redestad a Private Message
Hej allihopa!

Hittade nyligen denna, till synes, mycket intressanta och trevliga hemsida. Alltid kul att hitta likasinnade!

Jag har ett problem som jag undrar om ngon känner till någon bra förklaring, och gärna möjlig lösning, på. Det är så att min CD-spelare, en AudioNet ART v2, har problem att läsa 2 skivor. Den ena Machine Heads "Supercharger" kan den inte hoppa mellan flertalet spår på. Mycket irriterande, de flesta låtar kan jag byta till men vissa resulterar endast i att ett elakt Error dyker upp på displayen.

Den andra, Korns "Untouchables", blir spelaren helt galen av och därmed jag själv minst lika tokig. Skivan går bra att sätta igång men vägrar att hoppa fram eller tillbaka mellan spåren på något vis. Lyssnar man rakt av så byter den spår precis som normalt men vill du hoppa fram till nästa eller något annat, vilket som helst, blir resultatet bara det förhatliga Error-meddelandet.

Vad säger "panelen" om detta intrikata problem? Tacksam för alla funderingar och svar.

Hälsningar

Redestad

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/03 :  02:34:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
E det inte ett dokumenterat "fel" ?
Har för mig iaf.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2002/12/03 :  03:39:11  Show Profile Send redestad a Private Message
Vad menar du med "dokumenterat fel"? Utveckla gärna!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/03 :  08:12:43  Show Profile Send drgreen a Private Message
Höre med dole här på forumet...han har haft samma problem...tydligen är v2 an xtra känslig för en del skivor med mkt skräp typ kopieringsskydd på...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/12/03 :  08:48:43  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Verkar vara grymt känsliga spelare de där Audionet...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/03 :  09:06:41  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Vet bara att en vän här i Halmstad precis skickade iväg sin 3 veckor gamla maskin för checkning.. just pga att det stod Error på vissa skivor. Lite jobbigt att den krånglar med orginal skivor...

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/03 :  12:42:45  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Stämmer bra att Dole har problem med samma sak, han spelar har varit ivägskickad så många gånger att jag skulle ha gett upp, men när den funkar som den ska då låter den underbart så den är värd att kämpa för:-)

Åter till problemet, hör med din handlare å se vad de kan göra, antagligen så bli spelaren ivägskickad till generalagenten(ännu längre?) så kanske det kan lösa sig!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/03 :  13:08:10  Show Profile Send drgreen a Private Message
jag har för mej att dole´s spelare var i tyskland en sväng? De hade ännu mer problem med de skivor han skickade med har jag för mej....
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/03 :  13:17:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Redestad.
Får jag passa på och fråga:
Upplever du ett störande mekaniskt klickande ljud från din cd-spelare
när den spelar? En kompis till mig upplever det så från sin.
Det här klickljudet finns egentligen hos dom flesta spelare men är mer eller
mindre bra dämpat.
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/12/03 :  13:22:03  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Byt CD, verkar vara ett problembarn som till på köpet inte spelar nått vidare för dom pengarna.
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:17:31  Show Profile Send aaight a Private Message
hifitrollet. hur kom du på att Art V2 inte spelar nått vidare? jag har bara bra erfarenheter av ljudet från min.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2002/12/03 :  23:31:34  Show Profile Send redestad a Private Message
Tack för alla synpunkter!

Min spelare har faktiskt också varit nere i Tyskland en sväng, ca 1,5 mån och jag fick tillbaka en utbytesspelare, tydligen helt ny. Men problemet kvarstod dock ändå på de skivor jag nämt, dock inte lika frekvent, förutom Korn som krånglar konstant.

Klart frustrerande eftersom det är ett så fantastiskt ljud i den så jag vill verkligen inte byta. Blir väl i och för sig att byta till VIP vad det lider, får verkligen hoppas att den inte lider av detta problem. Helt klart verkar AudioNets spelare vara xtra känsliga, vilket jag gärna skulle vilja veta varför.

Björn-Ola:

Ett lågt klickande ljud kan höras precis när man sätter på en skiva men inget som märks när jag lyssnar. Som du påpekar så finns ju detta ljud hos de flesta spelare, så jag kan inte säga att det är direkt anmärkningssvärt.

Hifitrollet:

Har du över huvudtaget lyssnat på denna spelare? I så fall förstår jag inte alls din åsikt. Vad i prisklassen anser du spelar bättre, alltid intressant med tips att kolla upp ifall jag kanske byter någon gång?
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/04 :  07:39:08  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet

Byt CD, verkar vara ett problembarn som till på köpet inte spelar nått vidare för dom pengarna.



fel fel fel fel, inte ens gryphons spelare för 100k spelade bätte.

om man bortser från problemen med läsningen av _vissa_ skivor så är denna spelar så äckligt bra så ja.. den är bra helt enkelt..

inga klickande ljud vad jag har hört..
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/04 :  11:00:33  Show Profile Send dole a Private Message
Jo jag har samma problem med min spelare.
Det konstiga är att det inte är samma skivor som redestad´s skivor för de funkar hur bra som helst.(Korn och Machine head)
Jag skickade med mina skivor till generalagenten, och ingen av skivorna gick att spela i någon av spelarna.
Jag vet inte vad man ska säga.
Däremot gick de klockrent i VIP spelaren.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2002/12/04 :  11:43:32  Show Profile Send Björne a Private Message
VIP har en transport från trot eller ej JVC.
Vad ART har vet jag ej.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:26:33  Show Profile Send redestad a Private Message
dole:

Ja det verkar ju variera lite vilka skivor som krånglar. Har du special versionerna av de nämnda skivorna? Digipack Machine Head och tidig Korn pressning med video och annat skräp. Var i kontakt med Sony Music och de kände inte till några problem men medgav att vissa pressningar kan skilja sig lite åt rent tekniskt, tyckte jag skulle börja med att byta mitt exemplar där jag skaffade det. Den ska inte vara kopieringsskyddad heller vilket tydligen kan orsaka problem i vissa spelare. Vilka skivor krånglar för dig? Machine Head ska jag också försöka byta då jag upptäckt att den verkar aningen skev, kanske är det som är problemet med den.

Underbart att höra att VIP verkar sköta sig bättre i detta avseende, att den också ska vara sju resor mer välljudande gör ju inte "ha-begäret" mindre. Får kanske bli en sån tidigare än jag tänkt...

Robin F:

Häftigt att du tycker att Gryphon-spelaren fick pisk... Kan bara instämma, återigen, ARTen låter ju fantastiskt, och är ju oerhört läckert uppbyggd bara en sån grej som 10 kg granitskiva.. :-) Ska bli kul att lyssna på VIPen, ska ju som sagt tydligen vara mycket bättre på allt och så får man en superb DVD Audio- och Videospelare på köpet...

Ha det bra allihopa!

redestad
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/05 :  09:05:51  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by redestad

dole:

Ja det verkar ju variera lite vilka skivor som krånglar. Har du special versionerna av de nämnda skivorna? Digipack Machine Head och tidig Korn pressning med video och annat skräp. Var i kontakt med Sony Music och de kände inte till några problem men medgav att vissa pressningar kan skilja sig lite åt rent tekniskt, tyckte jag skulle börja med att byta mitt exemplar där jag skaffade det. Den ska inte vara kopieringsskyddad heller vilket tydligen kan orsaka problem i vissa spelare. Vilka skivor krånglar för dig? Machine Head ska jag också försöka byta då jag upptäckt att den verkar aningen skev, kanske är det som är problemet med den.

Underbart att höra att VIP verkar sköta sig bättre i detta avseende, att den också ska vara sju resor mer välljudande gör ju inte "ha-begäret" mindre. Får kanske bli en sån tidigare än jag tänkt...

Ha det bra allihopa!

redestad


Jag har samma skivor som du digipack Machine Head och tidig limiterad Korn med video.
En av de skivor som krånglat är den från hifi och musik, en jazzskiva som jag inte minns vad den heter, eftersom att jag bara lånat den av Robin F. + Dragonlord, Nya Soulfly, Ebba grön kärlek och uppror

Art spelaren har ett Philips drivverk.

Har inte haft möjligheten att gämföra Art och Vip tyvärr.
Och jag har inte hittat en spelare som inte är mångfallt dyrare som låter bättre. Ska jämföra Art:en med Advantage S1 här så småningom och för hoppningsvis en Mark Levinson 390S.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2002/12/05 09:11:28
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/05 :  13:50:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by redestad

Hej allihopa!

Hittade nyligen denna, till synes, mycket intressanta och trevliga hemsida. Alltid kul att hitta likasinnade!

Jag har ett problem som jag undrar om ngon känner till någon bra förklaring, och gärna möjlig lösning, på. Det är så att min CD-spelare, en AudioNet ART v2, har problem att läsa 2 skivor. Den ena Machine Heads "Supercharger" kan den inte hoppa mellan flertalet spår på. Mycket irriterande, de flesta låtar kan jag byta till men vissa resulterar endast i att ett elakt Error dyker upp på displayen.

Den andra, Korns "Untouchables", blir spelaren helt galen av och därmed jag själv minst lika tokig. Skivan går bra att sätta igång men vägrar att hoppa fram eller tillbaka mellan spåren på något vis. Lyssnar man rakt av så byter den spår precis som normalt men vill du hoppa fram till nästa eller något annat, vilket som helst, blir resultatet bara det förhatliga Error-meddelandet.

Vad säger "panelen" om detta intrikata problem? Tacksam för alla funderingar och svar.

Hälsningar

Redestad





Hej Redestad!

Prova att bränn över dessa skivor på stationär CD-R Audio-brännare. Då rensas skivorna från eventulla kopieringsskydd. Då skapas en helt ny skiva enligt den korrekta CD-standarden. Nackdelen är att du måste köpa en CD-spelare (vilken som helst med digital ut) och en audio-CD-brännare, men du kanske kan låna eller be någon bränna åt dig.

Det kan lösa dina problem. Inte säkert, men är värt att prova. Då kan du behålla din Audionet.

Om man bränner i datorn överför man ibland eller ofta (beroende på hur man bränner) de olika kopieringsskydden som ställer till det. Det är nästan en hel vetenskap i sig själv, detta med att bränna.


Hälsningar Johan



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2002/12/05 :  18:07:03  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Vet inte om det bara är Audionet som har problem.......

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/05 :  18:24:44  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by VR-8

Vet inte om det bara är Audionet som har problem.......


Det borde det vara, typ alla som använder samma Philips drive som Audionet i sina spelare.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2002/12/05 :  18:34:07  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by VR-8

Vet inte om det bara är Audionet som har problem.......


Det borde det vara, typ alla som använder samma Philips drive som Audionet i sina spelare.



Det finns olika problem..typ upplösningen som blir sämre,knappar som inte lyder förrens tredje försöket, nätbrunnar som sitter lösa, och ett mystiskt brus som kan döda vilken diskant som helst , vid påslag.(Direkt på slutsteg.)

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/05 :  18:41:40  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by VR-8

quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by VR-8

Vet inte om det bara är Audionet som har problem.......


Det borde det vara, typ alla som använder samma Philips drive som Audionet i sina spelare.



Det finns olika problem..typ upplösningen som blir sämre,knappar som inte lyder förrens tredje försöket, nätbrunnar som sitter lösa, och ett mystiskt brus som kan döda vilken diskant som helst , vid påslag.(Direkt på slutsteg.)


Ledsen att jag inte riktigt fattar ditt sitta inlägg.
Jag menar bara läsproblem, inget annat är i detta fallet relevant.
(Sen så har du inte fel i det du säger om det andra sakerna)

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:03:39  Show Profile Send redestad a Private Message
Knoppen:

Låter som en tänkvärd lösning eftersom vad jag förstår så ligger många gånger dessa problem i att skivbolagen inte pressar skivorna enligt redbook-standard. Har dock varit fundersam till huruvida en kopiering på en stationär brännare försämrar ljudkvaliteten? Påverkas ljudet i huvudtaget om man kopierar mellan ARTen och en stationär CD-R Audio-brännare? Spelar det någon roll hur "påkostad" brännaren är? Har du några tips på seriösa brännare, är helt novis på det området.

MVH

Redestad
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  09:48:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Redestad!

En sak är väl att du måste köra en annan CD-spelare för att kunna spela upp dina ospelbara skivor till audio-CD-brännaren.

Sedan är det svårt att säga om en bränd CD-skiva är bättre eller sämre än originalet. Helt klart* kan man säga att om man spelar av en kopieringsskyddad CD via en audio-CD-brännare så spelar den in en S/PDIF-dataström som CD-spelaren har korrigerat bort ev felkoder som ligger i felkorrektionslagren som är en stor del av annan data på skivan. När man spelar in på en CD-R så är det som hamnar på skivan en helt annat bitström än den inkommande digitala signalen. Det är mycket sällan som det blir verkliga bitfel på skivan. Det som kan hända är att jitter tillförs mellan läsare och brännare. Normalt tas detta om hand i buffertar så att jitret rensas bort. Många tester har gjorts av original och bränd kopia. Ibland kan det höras skillnad och då har ofta något gjorts fel vid bränning (ofta mänsklig faktor), om allt gjorts med någorlunda varsamhet blir resultatet mycket likt originalet, oftast en identisk kopia. Dina skivor som rensas från eventuella kopieringskydd blir ju faktiskt dramatiskt bättre eftersom de kommer att uppfylla CD-standarden!


*Helt bomsäker är jag inte eftersom jag bara kör datorbrännare. De kan ju ha hittat på något nytt ännu konstigare kopieringsskydd.


Du bör även kolla med skivbolaget om dina ospelbara CD har något kopieringsskydd, det är inte säkert att de har det.


Eller så ber du någon som har audio-CD-brännare att spela av dem åt dig. Då vet du om det funkar. Om det ej funkar är det ju onödigt att spendera pengar på utrustning som var onödig.


Det finns konsument-audio-CD-brännare och för proffsbruk. Skillnaden är att på konsumentbrännarna tillförs SCMS som gör att den inte kan spelas av ytterligare en gång (fast det går ändå att göra i datorbrännare) och i proffsmaskinen finns det inte. Proffs finns bla Sony, Tascam. KOnsument finns massor av märken, t ex Pioneer, Philips, Yamaha, Denon. Jag tror inte det är så viktigt vilken du köper. Ta en som inte verklar för racklig. Se dock till att samplingfrekvensomvandlaren är bortkopplad vid 44,1 kHz inspelning. På de första som kom (1995?) fanns inte den finessen, men numera tror jag alla är så. Det medförde att bitarna på den inspelade skivan ej var exakt desamma. Detta kan teoretiskt ge ljudskillander (i praktiken mycket svåra att detektera). T ex funkar då inte DTS-CD att kopiera heller.



Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:17:45  Show Profile Send 10 a Private Message
Inte för att det verkar vara fallet här, men om någon har problem med att kopieringsskyddade skivor inte går att spela, ska skivbolagen (i alla fall vissa) tydligen vara villiga att ersätta med ickeskyddade utgåvor. Ett lagom argt telefonsamtal kan alltså vara på sin plats om man råkar på det problemet.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/12/23 :  09:53:37  Show Profile Send dole a Private Message
Problemet är att det inte bara är kopieringsskyddade skivor den inte spelar.
Jag vill att den här spelaren ska funka för att den låter så bra, hoppas att de får ordning på den. Men jag börjar misströsta

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000