HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-wiring ? Vad vinner/förlorar jag på det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2007/05/30 :  22:50:10  Show Profile Send garmen a Private Message
Detta är säkert en sådan fråga som kan diskuteras tills dagen man dör. Jag har ju faktist möjlighet att använda mig av det så varför inte ? Dock har jag inget kablage för det ännu. Funderar på LTS kablaget, hade varit roligt att testa. Kostar ju inget att prova. Vad är eran generella uppfattning om det ? eller skulle det göra ännu mer skillnad ifall man skulle biampa ?

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/30 :  22:58:28  Show Profile Send marens a Private Message
Rent uppenbart så får man ju halva kabelpåverkan (halva resistansen och induktansen) jämfört med biwiring om man istället använder samma kablar och byglar terminalerna på högtalarna så att kablarna parallellkopplas.

Alltså det du förlorar är ju i princip hälften av kabeln iom att du får samma resistans med endast en kabel singlewirat.

Samma princip gäller för biampning, du förlorar ett slutsteg men behåller samma effektresurser, dämpfaktor mm som med bara ena steget.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/05/31 :  08:01:35  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Vissa högtalare låter enligt mina erfarenheter av någon anledning bättre biwirade och/eller biampade. Vet inte hur det är med dina högtalare, men det är värt att testa!

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/31 :  08:45:40  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Biamp ger en klart mkt större vinst än enbart biwire, självklart lite beroende på vad man har för kablage men i det stora hela så anser inte jag att vinsten i ljudkvalitet överväger priset på enbart biwire.

Bättre då att lägga krutet på ett par bra singelwirekablar.

Ska man köra dubbla kablar kör man också köra dubbla slutsteg.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/31 :  09:32:00  Show Profile Send B-200 a Private Message
kontakta de som gjort dina högtalare och hör vad de rekommenderar.
Så gjorde jag och även om det finns möjlighet för BI- så rekommenderade de singlewire, jag menar om någon borde veta så är det de som gjorde högtalarna eller?

däremot så är biamp (enligt mig) genomgående positivt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/05/31 09:32:49
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/31 :  11:13:23  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Körde biwire med supra ply, skulle uppgradera kablarna och valde att slå till på ett par riktigt bra singlewirekablar istället för två "halvbra" för biwire. Har inte ångrat mig och mina erfarenheter har till stor del bekräftats i improviserade blindtest i efterhand. Men återigen, detta var resultat som handlar om den uppsättning jag har.

Jag kommer tex ihåg när jag hade ett par Wharfedale-stativare och bytte mellan single och bi-wire, och upplevde då skillnaden som rätt stor... När jag några år senare bytte till ett par infinitygolvare hörde jag ingen skillnad alls vid byten mellan single och bi-wire. Däremot har skillnaden i byte mellan "dålig" och "bra" single-wire alltid hörts i de uppsättningar jag haft...

mina erfarenheter...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/31 :  11:41:06  Show Profile Send Peg a Private Message
Det finns lite positiva effekter med biwire men jag har för mig att jag läste något som IÖ (?) skrev om att biwiring kan i princip orsaka fasfel vid högtalarens delningsfilter och därmed påverka frekvenskurvan negativt (toppen och botten kommer urfas och motverkar varandra) vilket låter rimligt.

Om det funkar eller inte är väl bara att prova.

Tror inte på att två "dåliga" kablar blir bättre än en "bra" men däremot kanske två "bra" kablar kan vara bättre än en "bra" kabel i många fall.

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/31 :  12:47:06  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Du bör hitta en outtömlig massa trådar om detta ämnet om du söker...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2007/05/31 :  12:54:36  Show Profile Send garmen a Private Message
okok, låter bra tack

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2007/05/31 :  12:59:18  Show Profile Send garmen a Private Message
gjorde så att jag lyft luren och ringet ett samtal, fick ett snabbt svar från hificonsult där jag kötp högtalarna. svaret var att jag inte skulle vinna något på att köra biwiring. ifall man skulle göra något så var det att köra biamp isof. men som sagt man döra inte av att testa.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/05/31 :  14:51:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man dör inte men man kan bli rätt fattig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/31 :  15:08:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
En vän har Focal Nova utopior och jag noterade något förvånat att de endast hade ett par anslutningar på högtalarens baksida. Det är uppenbart att de inte anser att biwiring skulle tillföra något till deras högtalare... Det är knappast en budgetfråga att de valt att "snåla" in på ett par kontakter...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/31 :  15:35:14  Show Profile Send snare2 a Private Message
Det gäller ju även Dynaudio som bara kör med ett par anslutningar.

Quote
" Man dör inte men man kan bli rätt fattig."
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/05/31 :  16:34:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Visst blir ljudet enligt mina erfarenheter - hemma i min utrustning med ett par olika kableluppsättningar SW och BW - en aning bättre med BW. Men det har i mina fall inte varit värt prisskillnaden. Generellt skulle jag därför satsa på ett par bättre SW-kablar framför att lägga pengarna på BW.

Att jag ändå kör bi wire beror på att jag fick tag på ett par beganade BW-kablar till ett lägre pris än vad SW-varianten kostar nya.

Men som vanligt tror jag att det även här är idé att testa både SW och BW i sin egen anläggning med sina egna öron för att komma fram till ett riktigt beslut.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/05/31 :  17:32:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"vilket låter rimligt"

Jag tycker inte att det låter rimligt. Inte minst efter att ha testat själv med biwiring. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/31 :  17:40:12  Show Profile Send nahoj a Private Message
Men då är nästa fråga, skall man köra med orginalblecken mellan teminalerna vid singlewire eller skall man satsa på jumpers av samma sort som kablarna eller vad?

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/31 :  17:45:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
eller skall man satsa på jumpers av samma sort som kablarna eller vad

En tanke är ju att om man har terminaler som tar skalad kabel, och "hålen" ligger i linje med varandra, att man helt enkelt skalar av en tillräcklig bit på kabeln, tvinnar ihop den och drar den igenom båda terminalerna och drar åt. Fast det förutsätter ju att man inte kör med någon esoterisk filijoxkabel som har en konstruktion som inte tillåter detta. Har inte prövat själv än men varför inte?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/31 :  17:58:46  Show Profile Send nahoj a Private Message
quote:
En tanke är ju att om man har terminaler som tar skalad kabel, och "hålen" ligger i linje med varandra, att man helt enkelt skalar av en tillräcklig bit på kabeln, tvinnar ihop den och drar den igenom båda terminalerna och drar åt


Så hade jag det innan jag plockade ner grejjerna i lådor.
Men jag tog det ett steg till och skalade kabeln på 2 ställen där terminalerna var och lät kabeln vara mellan dem.

Jag slängde mina bleck det första jag gjorde, varför vet jag inte riktigt

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/31 :  18:01:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Vilken kabel som helst är bättre som jumper än blecken som följer med många högtalare, men bäst är samma typ av jumpers som kabeln. Om det är bananer på högtalarkablarna så är Ztenlunds förslag bra, men om det är spadar så kommer antingen spaden eller jumperna att sitta löst och det är inte bra, då är det bättre med jumpers med bananer.
Ännu bättre är om det finns möjlighet att sätta ihop internledarna på insidan av terminalen och slippa jumpers helt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/05/31 :  18:23:43  Show Profile Send pak a Private Message
min erfarenhet är att diskanten låter "mer" med biwire-sen om det är bättre eller inte beror ju på vad man vill uppnå.
jag har testat med samma kabel.den var singel från början men jag delade den i högtalaränden,för den ska tydligen vara anpassad för både och.i min lite mörkt klingande anläggning så blev det bara positivt med bi.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/31 :  23:16:02  Show Profile Send marens a Private Message
Jumprarna som följer med är bra, det är inget större fel på dem jag rekommenderar att använda dem (+terminerade kablar) för bästa kontakt. Varför är de bra? Jo, därför att de ger en mycket god kontakt på terminalerna eftersom passformen är anpassad för dem, de är mekaniskt stabila och har låg resistans.

Om diskanten verkligen låter mer med biwiring så är det något väldigt fel. Det ska inte kunna hända om alla kontakter är ordentligt kopplade.

Det finns en hel mängd välrennommerade tillverkare som inte tror på biwiring/biampning, precis som det finns många tillverkare som inte tror på dyra kablar, mystiska komponenter i signalvägen, spikes och massor av annat. Att tillverkare av högtalare tror på biwiring och utrustar sina högtalare med sådana terminaler (vilket inte behöver vara samma sak) av den anledningen tycker inte jag är en indikation på att det skulle vara en fördel. Det finns så mycket idéer.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/31 :  23:28:18  Show Profile Send marens a Private Message
Enda potentiella fördelen med biwiring som brukar nämnas är att man minskar back-emf mellan elementen. Om det nu i konstruktionen finns ett behov av att minska back-emf med en viss mängd, varför gör man det som en option för användaren att koppla in vilka kablar som helst av olika längd och grovlek så att tillverkaren inte har någon kontroll på med hur mycket resistans registrena ska separeras (och fasförskjutas i förhållande till varandra)? Är det inte bättre att från början designa in förgrenade resistanser inuti högtalarna och anpassa hela konstruktionen efter dessa (q-värdet i lådan, frekvensgång och fasrelationen mellan elementen) så att det blir helt optimalt? Det låter ju rätt dumt att låta slutanvändaren koppla in vilka kablar som helst och ändra i hur högtalarna beter sig på det sättet.

Om man istället gör högtalaren med utgångspunkt att det ska vara samma signal fram till båda registrena i högtalarna så får man ju en helt annan kontroll på hur högtalarna kommer att låta även med olika kablar.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/31 :  23:38:42  Show Profile Send marens a Private Message
Back-emf är ström som genereras tillbaka från elementet och ändrar spänningen i ledningen. Man minskar back-emf mellan elementen genom att öka impedansen mellan elementen vanligtvis "automatiskt" genom ett helt vanligt delningsfilter. Den dämpningen är vanligtvis väldigt stor jämfört med den lilla dämpningen som sker i högtalarkablarna. Det är alltså filtret som har detta som huvuduppgift och lite extra separation mha den låga resistansen i högtalarkablarna (om de är biwirade tex) är normalt ingen stor tillgång jämfört med det filtret gör.

edit: Många tillägg här men man ska även komma ihåg att back-emf mellan elementen kan man även minska genom att välja en grövre och kortare högtalarkabel och/eller en lägre utimpedans från förstärkaren. (om det nu är ett problem) Då får man inte fasskillnaden mellan elementen heller då impedansen mellan elementen är oförändrad.

Edited by - marens on 2007/05/31 23:44:28
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/06/01 :  08:03:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
Om du river ut filtret och placerar det nära slutsteget i t ex en låda sand och drar biwire-kablarna direkt till och från filtret får du mer glädje av din biwiring...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/01 :  09:37:00  Show Profile Send marens a Private Message
Jag skulle inte rekommendera det iom att det ändrar impedansen som filtret arbetar utifrån. Det ändrar filtret helt enkelt och det är inte bra.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/01 :  16:23:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har upplevt positiva förändringar, bl.a. renare ljud, när jag testade biwiring på ett par Snell E3-högtalare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000