HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dagens akustiktips!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/30 :  17:45:23  Show Profile Send OcA a Private Message
Provade idag att flytta bort soffbordet från vardagsrummet för att se vad som hände. Poff - mer bas, bättre bas, mer detaljer, större ljudbild, bättre diskant osv... Så enkelt och så roligt med dessa enkla och billiga lösningar!

Lite jobbigt att flytta bordet hela tiden när det ska lyssnas, men det får man ta...

Så flytta bort soffbordet och få bättre ljud!

Någon kan säkert förklara varför det blir den effekten, så det är bara att sätta igång!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/30 :  17:56:42  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Bord ger vanligtvis en ganska hård reflex av ljudet, lite beroende på placering förstås...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/30 :  18:19:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ni läste kanske vad mitt 35 cm stora hittade på i en annan tråd.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/05/30 :  18:45:58  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
det funkade bättre utan bord mellan högtalare och lyssingsplats för mig också. det är ju rätt logiskt att det är så ur akustisk synvinkel. men jag tror det är delvis psykologisk också, för mig är det svårt att föreställa att bandet står där framför om det är ett bord precis framför (jag sitter ganska närma högtalarna för rummet är så litet).

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/30 :  19:45:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Berätta gärna Johan! Eller länka...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/05/31 :  08:58:01  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Har samma erfarenhet. Mitt bord ställer till med en hel del reflexer med dess hårda yta.
Dock får det vara så till då (om) jag får ett eget lyssning rum....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2007/05/31 :  09:58:28  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag har annorlunda erfarenheter. Soffbordet kan göra golvreflexen lite mindre framträdande, om man placerar det så att det skymmer högtalarens spegelbild i golvet från lyssningspositionen, utan att själv ge en synlig spegelbild i bordsytan (man kollar med fördel med en riktig spegel, för att vara säker).

Om man har soffbordet placerat så att man har en spegling av högtalarna i dess yta är dock effekten av att flytta bort det ganska avsevärd, efter vad jag upplevt. Det brukar ge bättre sammanhang i ljudbilden.

Det är bara att gratulera till en så billig och enkel upplevd förbättring - men jag vill varna för att effekten brukar vara den omvända. Bättre med soffbord än utan...

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/31 :  10:03:33  Show Profile Send mayro a Private Message

Mitt bord är svintungt.. Och står som en tyngd och håller svajiga golvet mer stilla.. Så där är ett skäl mitt bord gör gott..

Sedan har morgan mitt stöd i sina ord ovan.

Detta gäller i mitt fall. Utan bord klart sämmre ljud anser jag. Ekar för mycket då.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/05/31 :  14:14:28  Show Profile Send edison a Private Message
Lurigast i OcA´s erfarenhet är ju att BASEN blev förändrad vid flytt av bordet.
Bastoner har ju flera meters våglängd ('mkt större' än soffbordets yta) och borde inte påverkas överhuvudtaget, men har det hänt så har det...

Kan ju vara så att när övriga register blev bättre så upplevdes även basen tydligare; det har iaf jag märkt vid diverse ändring av ditt och datt i systemet.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/05/31 :  14:38:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag skaffade faktiskt ett bord med hjul till lyssningsrummet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/05/31 :  18:41:44  Show Profile Send esl a Private Message
Högtalare med liten spridning i vertikalplanet är också bra.
ex.vis quad esl63 familjen och dess uppsminkade varianter.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/01 :  02:04:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med Morgan. Och Esl. Fast jag tänker egentligen mest på att man måste ju ha nånstans att ställa glaset/kaffekoppen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/06/01 :  10:33:34  Show Profile Send ljud a Private Message
Kan ett "vanligt" soffbord påverka basregistret i huvudtaget?

Oca: Jag misstror inte dig alltså. Bara en undran...
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/01 :  10:39:54  Show Profile Send Peg a Private Message
Tar man bort reflexen från bordet borde ju alla reflekterade frekvenser minska varvid basen framträder mer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000