HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka har provat Trends UD-10 USB transporter???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2007/05/30 :  20:17:50  Show Profile Send Per2 a Private Message
Hej.

Är det någon som har provat en pc med windows vista och därefter kört via en Trends UD-10 USB transporter till en bra dac? Vilka jämförelser har ni gjort?

Jag har hört att detta skall vara en kombination som slår mycket.

Tack på förhand.

Simon Sachs Ståhl

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2007/05/31 :  00:34:44  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Om någon har testat den inbyggda DAC:en i denna produkt, hade jag varit tacksam för lyssningsintryck! (Jag hoppas att du inte tar illa upp för att jag parasiterar på din tråd Per )
Go to Top of Page

Cfb
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/05/31 :  01:48:06  Show Profile Send Cfb a Private Message
Ok, jag har provat fram och tillbaka, så här kommer intryck...

Först om operativsystem (med UD-10 som transport)

Vista lät, av någon dunkel anledning, väldigt mycket bättre än xp för mig. Körde först foobar asio4all i xp, ganska bra. Körde sedan asio2ks, mkt bättre. Provade sedan vista. Under vista fick jag kernel stream att funka i foobar. MYCKET stor skillnad. Klart bättre än asio4all i vista, och båda klart bättre än xp. Använder kernel stream i winamp nu, märker ingen skillnad mellan winamp och foobar i ljud.

Om UD-10 som transport

När man väl kör kernel stream i vista låter den MKT bra som transport, under förutsättningen att du kör på batterier. Redan utan batterier är den klart bättre en enkel H/K dvd-spelare som transport. Bättre än M-audio USB audiophile. Med batterier är låter den fantastiskt.

Inbyggda DACen

Helt ok. Faktiskt bättre än t ex ljudet ur M-audio USB audiophile, som ändå är ett externt ljudkort för 1400:-. Dock ganska svag utsignal. Om man ska lyssna direkt med hörlurar ut från den måste dessa vara ganska lättdrivna. Har ett par HP-890, låter väldigt bra. Har ett par Ergo 2. Funkar inte alls. Man kommer upp i lagom lyssningvolym, men den orkar inte alls driva dem, det låter väldigt platt och dåligt.

Hårddisken - Electro companiet ECD1 - Cayin A-88T - B&W matrix 802
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/02 :  14:34:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Vista lät, av någon dunkel anledning, väldigt mycket bättre än xp för mig

Kan det vara så att Microsoft fixat till problemet i Kernel-mixern där programmet tidigare plockade bort sista biten så att man bara fick ut en 15-bitarssignal?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2007/06/02 :  17:43:20  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Hårdvaru stöd som EAX är i alla fall borta med Vista så det är möjligt att signalen är helt eller mindre opåverkad än XP.
Upplevde också att Vista hade bättre ljud under den vecka jag hade den inne...

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/03 :  09:56:46  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Testat på XP med Foobar som mjukvara när jag spelade musik. Mkt bra som transport, extremt prisvärd. Foobar borde väl göra signalen opåverkad även på vista? Min enhet är på lagning och jag har medans den är borta bytt OS till Vista.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/06/03 :  10:18:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mayday

I Vista borde de fixat problemet med kernel-mixern som i XP hade ett fel som gjorde att den plockade bort en av 16 bitar i ljudet. Därav troligtvis bättre ljud i vista än XP

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/03 :  10:21:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ahhh, gott att höra. Fast om jag inte minns fel spelade väl foobar 16 bitar iaf?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/06/03 :  10:29:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bara om man använde annat än Microsofts Kernel mixer.
Det gick att ändra, men var väll så vitt jag vet lite knepigare att få bra?

Hur som helst. En anledning att köra Vista om man nu måste köra Windows.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/06 :  16:51:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Fått en ny nu, min gamla la av så det gick på garantin. Under tiden den varit borta har jag använt digitalutgången på mitt Creative X-Fi Platinum. Men vad underbart att fått hem UD-10:an igen! Låter så mkt bättre. Jag beställde även ett batteridrift-kit till den, men det tänkte jag ladda ett dygn innan jag testar det, men jag kan inte tro att det blir sämre iaf. I min ödmjuka mening är UD-10 löljigt prisvärd.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/06/07 :  20:24:00  Show Profile Send regner a Private Message
vart hittar man ud-10an billigast?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/08 :  21:16:05  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har nu kört den på batterier några timmar, och det var inget litet lyft på en produkt jag anser ruskigt bra som den är, inte minst till priset sett.
Nu gäller det bara att köpa hem ett gäng laddbara 1,2V batterier, den sväljer 4st såna, och de räcker inte så länge.

Var man hittar den billigast vågar jag inte svara på.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000