HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Externa A/D omvandlare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:20:04  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Har planer på att eventuellt byta till en heldigital förstärkae utan A/D omvandlare vilket isf innebär att jag måste ansluta en extern variant om jag ska kunna fortsätta att lyssna på vinyl.Har ingen kolla på dessa och skulle uppskatta lite tips och råd här.Märken ,prisklass ,kvalitet , vad bör man tänka på etc.....mycket tacksam för alla tips och råd angående detta!

Finns det omvandlare i exempelvis prisläget 0-5000:- av mycket god kvalitet eller innebär det att det kommer att kosta betydligt mycket mer för att hålla en hög ljudkvalitet?

Hoppas ni har koll på detta!


Representant för Respons högtalare i Sthlm

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/05/11 :  12:44:09  Show Profile Send Matrixen a Private Message
klart intressant frågeställning. Jag har liknande funderingar, men hade velat ha ett komplett riaa med digital utgång.
Hoppas någon kan hjälpa oss!
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/11 :  16:04:19  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Den här verkar intressant...









Här står det en hel del...http://www.behold.eu/page.php?en335000

Smakar det så kostar det verkar det som.
PSD192M: 2100 EUR, PSD192: 1800 EUR.

Edited by - Ampalang on 2007/05/11 16:37:41
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/05/11 :  16:38:12  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har testat några stycken. Alla låter olika. Beenchmark ADC-1 låter ganska bra. Har dock inte hittat något löst under 20'som är bra.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/05/11 :  21:24:49  Show Profile Send poppen a Private Message
Anvander Avid M-audio pa mitt arbete den kostar 2000 kr. Fungerar bra. programvara medfšljer. ifall du vill skapa egenmusik. Den har fler funktoner an bara omvandla ljud tilll digitala format.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/05/11 :  21:25:55  Show Profile Send poppen a Private Message
Anvander Avid M-audio pa mitt arbete den kostar 2000 kr. Fungerar bra. programvara medfšljer. ifall du vill skapa egenmusik. Den har fler funktoner an bara omvandla ljud tilll digitala format.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/11 :  22:27:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett annat alternativ är väl att helt enkelt digitalisera all musik?
Så länge de är CD skivor så är ju rippning med ex. Exact Audio copy överlägset alla A/D omvandlare.
Det verkart lite onödigt att gå omvägen via den analoga domänen om det kan undvikas.
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2007/05/13 :  12:27:30  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Man får tacka för dom tips som har inkommit men det verkar vara en begränsad skara som använder sig av externa A/D omvandlare!?

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/05/14 :  09:05:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns ju alltid möjligheten att köpa en begagnad minidisc-spelare och använda den som ren AD-omvandlare.
Den ska naturligtvis ha en bra digitalutgång.
Det gjordes ju en del påkostade maskiner och etersom minidisc är ute så kan det dyka upp fynd på begagnat-marknaden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2007/06/07 :  22:48:35  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Harry up , kan du utveckla påståendet "Benchmark ADC-1 låter ganska bra".Tex svagheter mot dom bättre du har testat? Och hur mycket kostar Benchmark ADC-1 och var kan man köpa den?

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/06/08 :  14:24:38  Show Profile Send Harry_up a Private Message
hrk:
ADC-1 låter tonalt helt ok, men på klassiska skivor saknar man rummet. Eftersom vi hade originalet i form av en LP-skiva så vet vi att det fanns/finns en skillnad. Testade ADC-1 i Schweiz och tror den kostade runt 20' i svenska kronor. Går nog att beställa på många ställen bl.a. i Tyskland. Svagheter mot andra, nja den är nog bäst hitills även om den inte är perfekt av det vi testade.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2007/06/08 :  18:35:35  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Tackar så mycket för svaret! Det verkar vara som vanligt att det inte finns några genvägar till välljud! Vi får se vart det slutar.

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/08 :  19:29:07  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
hrk/
Ärligt talat så behöver du inte fundera så mycket på vilken DA du köper för den kommer aldrig komma till sin rätt om du använder en klass Digital förstärkare.
Jag menar allvar men det är upp till dig om du vill kasta bort pengarna när du kör med en digitals sunkus urchus.

Jo det du läsre är sant, jag är så less på digitala musikförmedlare(förstärkare) som inte spelar äckta musik och kan inte göra det heller BGA att det är en grundkonstruktion som inte är bra från grunden
Men det är kanske bara jag som tycker det eller????
Mitt tipps köp en billig inte allt för dyr DA för då kastar du inte bort pengarna om du förstårs tänker vara kvar i tigitalförstärkeri träsket.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2007/06/08 19:31:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000