HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ALDRIG MER (en tweakares förtvivlan)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/09 :  21:16:08  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Då har det hänt igen. Att man aldrig lär sig. Jag vet inte hur många gånger jag tänkt att "bara jag får igång den denna gång så skall jag ALDRIG MER öppna locket på den." Sedan får man lite nya influenser och idéer, man glömmer sin tidigare förtvivlan, man glömmer att cd spelaren varit helt död, osv, och så öppnar man locket igen. Bara ett lite tweak till. Och så börjar det om........

Denna gång har jag försökt montera min hembyggda XO klocka http://ariel.club.tip.nl/ Detta har jag kämpat med förut utan att lyckas. Då mätta PAC upp den och konstaterade att en ferrit var glapp. Denna ferrit är nu bytt och klockan fungerar med bra mätvärden. Inte heller denna gång gick cd spelaren igång efter klockbytet var klart. Displayen "rullade" inte så det var bättre än tidigare. Men den reagerar inte på några kommandon och den spelar inte skivan. Med detta gav jag upp klockbytet och monterade tillbaks den gamla kristallen och avkopplingskondensatorerna. Inte startade cd spelaren för det. Den gjorde på precis samma sättt. Såg ok ut, men reagerade inte på kommandon.

Då köpte jag en ny högprecisionskristall av min kompis PAC, direktbeställd från nån leverantör i Holland. Monterade kristallen, nya kondensatorer men resultatet var detsamma. Av en händelse testade jag fjärrkontrollen och då startade cd spelaren.

Kolla, dubbelkolla, trippelkolla alla kontakter, mäta kablar, knacka på allt, rucka på allt, osv,men den reagerar inte på några kommandon från fronten, däremot funkar allt från fjärren. Djup suck.

Nu är jag så trätt på cd spelaren, och på mig själv. Allt är ihopskruvat, locket på, cd spelaren åter i anläggningen och den styrs numera endast via fjärrkontrollen. Så får det förbli ett tag tills jag samlat kraft att ta tag i problemet igen.

Om jag får igång knapparna så cd spelaren fungerar igen så skall jag ALDRIG MER öppna locket på den !!!!!

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/09 :  21:19:53  Show Profile Send hifi a Private Message
hehe ;-) känner du till de ngt inofficiella citaten:


"All Elektronik är komprimerad Rök"

"Friskt kopplat hälften brunnet"

nåja, Se bara till att använda ESD skydd när du rotar så brukar allt gå bra men verkar helt klart mystiskt om den svarar på komandon från fjärr men inte från fronten?

Klove.nl kristall de är rätt trevliga ;-) se till att du räknar om rätt lastkapacitancer bara när du byter kristall.

/micke



"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/07/11 :  22:59:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
ALDRIG MER tweaka Denon kanske jag borde ha förtydligat mig. Sonyn däremot var jag ju tvungen att förbättra. (SCD-XB940)


Vad har jag gjort i den då?? Jo till att börja med så tycker jag att kvalitet väger, och det gör inte Sonyn original. I med något kilo bitumen i lock, botten, sidoväggar och på driven. Då försvinner mycket av plåtkänslan i spelaren och den klingar inte som en klocka då man knackar på den.

Sedan har jag monterat en nätbrunn så att jag kan använda JPC 2.5 nätkablarna. Nätbrunnen innehåller för övrigt ett nätfilter också.

Op ampanra är utbytta. Original sitter BB OPA 2132 och de är ersatta av BB OPA 2604. De nya op amparna har för övrigt "dubbelmackan" bestående av en tantal och en wima konding.

Wima kondingar är även paralellkopplade med de elektrolyter som inte sedan tidigare var avkopplade.

Häftmassa sitter i en stor kludd på kristallen för att dämpa eventuella vibrationer.

I digitalutgången sitter en RCA plugg med ett 75 ohms motstånd. Detta eftersom inte digitalutgången går att stänga av och därmet kan skräpa ned ljudet. (sägs det)

Slutligen har jag bockat till en kopparplåt som jag monterat över drivverket.

Det bästa till sist. Spelaren fungerar fortfarande, både med fjärr och med knapparna Den låter dessutom bättre än tidigare. Den spelar med lite med pondus i basen men den stärsta skillnaden är nog det lugn som nu infunnit sig i avspelningen. Tidigare kunde jag tycka att den spelade bra, men att man efter en stund kunde känna en viss lyssningströtthet. Alla sådana tendenser är nu borta.

Vad kostar ett sådant här tweak kanske någon undrar ??? En snabb överslagsräkning säger att materialet kostar ca 450 kr. Rätt väl använda pengar tycker jag.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/15 :  09:41:31  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tjena Stefan!

Så du har inte full 100% liv i din Denon ännu?

Vad tycker du förresten om Sonyn i jämförelse?

/Erik

Go to Top of Page

Benji
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/07/30 :  13:32:32  Show Profile Send Benji a Private Message
Tjena Stefan!

Jag satt för nån kväll sen och läste vad du gjort med din xb 940.
sån jag skaffade mig lite bitumen (op ampar och nätbrunn har jag inte skaffat än) och tryckte i "lite" den har nu gått upp i vikt från 5,5 till 8 kg.

Den ljudförändring jag märkt är att diskanten är mycket lenare och mellanregister kommit fram lite mer. Mycket nöjd hittills.

måste fråga, var gav du för opamparna och nätbrunnen?

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/07/30 :  14:03:49  Show Profile Send Patrik a Private Message
Måste bara fråga... var hittar man bitumen? Har sökt på Elfa, Biltema, etc., men frågan är om det heter bitumen på "svenska"?

Funderar på att försöka få tyst på min DVD-spelare...

Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/07/30 :  14:23:44  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag köpte på mekonomen. Det kallas blymatta där tror jag... 40:- för ca 40*60 cm tror jag...


/Björn

Go to Top of Page

Benji
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/07/30 :  15:13:32  Show Profile Send Benji a Private Message
jag köpte på hifi kit

40x50 cm 4st förp 175 kr

Go to Top of Page

Benji
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/07/30 :  15:14:29  Show Profile Send Benji a Private Message
eh 4 mm tjock

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/01 :  16:33:08  Show Profile Send AndersP a Private Message
Stefan B: Torka tårarna. Den fungerar ju! Vad ska man med frontkontrollerna till?

Närå, skojar bara.

Något liknande hände mig när jag skulle laga min systers cd - spelare. En 2 - åring hade hängt sig med hela sin tyngd i släden, så den gick inte in och ut som den skulle. Jag lyckades fixa det, men när jag skruvat i hop den så funkade inte frontkontrollerna eller displayen längre.

Det visade sig att det var glapp i en av de snabbkopplingar som förbinder fronten med " motherboardet ".

Öppna spelaren igen och " känn " lite försiktigt på kablar och kontakter så kanske den funkar igen.
Funkar inte det så hade i alla fall jag gått vidare med att följa ledningarna från kontrollerna och värmt på alla lödpunkter. Ett kontaktfel är det ju helt klart.

Lycka till!!



Edited by - AndersP on 2002/08/01 16:35:3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000