HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fick mina filterkomponenter idag - hurra!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:07:18  Show Profile Send Jadde a Private Message
Håller på med att bygga ett par SEAS Embla. Lådorna och elementen har jag haft i ett par veckor nu. Så äntligen kom filterkomponenterna, jag beställde allt från Golden Age Music (bra service, snabb leverans, trevligt bemötande) Filtret består av Cross Coil spolar, Mundorf motstånd och Mcap kondensatorer. Fina grejer! härligt med kvalité, synd bara att det ska kosta så mycket..

Har tänkt att jämföra dem mot mina Dynaudio Audience 42. Spännande att höra hur de står sig, Embla har kostat mig ca: 3600kr.



The man with no Naim

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:17:43  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Skulle vara intressant och höra vad Herrarna Nagref, Morello och Ing.Öhman (eller vem som helst för den delen) anser om ditt komponentval.

Bra val tycker jag! Vilken typ av filter tänker du använda? Är det något som SEAS tagit fram lr egen konstruktion?

DrM

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:33:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Om ditt val tycker jag om.

Skall bli kul att läsa lite åsikter framöver...tar väll 2 månader innan det är klart och inspelat...

Ser ut som en spännande lite monitor, men jag känner emellertid inte till nått om elementen...




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:43:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
Komponenterna varkar vara av mycket god kvalitet men där ju också dyra... Jag har inga invändningar mott spolarna och motstånden och inga egentliga mot kondensatorerna. Däremot så kan det vara bra att se till att inte utsätta polypropylenkondensatorer för höga ljudtryck då de kan (jag vet inte hur det är med just dessa) påverka signalen. Höga ljudtryck förekommer normalt inne i en högtalarlåda (betänk att samma energi som man har i lyssningsrummet finns i högtalarlådan men fördelat på en mycket mindre volym (såvida man inte har gigantiska högtalare vill säga...)) så det kan vara bra att sätta delningsfiltret i en liten låda strax utanför själva högtalarkaviteten.

Jag blev lite intresserad av själva kitet då de påminner mycket om mina egna burkar. Kan du berätta mer om det eller hänvisa mig någonstans?



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:49:29  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har sedan ett halvår tillbaka filtren i en separat box utanför lådan, jag kan säga så här: jag kommer Aldrig mer sätta filtren inne i lådan!! Skillnaden blir häpnadsväckande, trots att mina filter består av kompnenter av mellankvalitet.

Vh Björn

Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:50:07  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Hmmmmm! Menar du att PP kondingar skulle vara känsligare för mikrofoni än andra? Vad är i så fall alternativet? Att E-lyter sjunger vet jag.

DrM

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:57:12  Show Profile Send Jadde a Private Message
Återkommer senare med mina intryck. Har precis monterat filtret.

Information? PDF fil: http://www.clofis.com/nl/seas/Embla.pdf

The man with no Naim
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  22:59:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
PP är känsligare än exempelvis polyester men det finns PP som är bra. Turligt nog så finns det en enkel metod att testa då samma egenskap som gör att rörelsen påverkar signalen även fungerar tvärt om. Är kondingen dålig så kommer den att generera ljud. Ett generellt test är att ta ett tåligt effektmotstånd (på kanske) och sätta det i serie med en konding på exempelvis 2.2uF (det är viktigt att de testade kondingarna har samma värde) och koppla in denna serilänk på högtalarutgångarna på förstärkaren (utan att ha några högtalare inkopplade). Spela sedan lämpliga ljud och lyssna på kondingen. De som låter mest är samtidigt värst. Tycker man detta verkar omständigt så är det ju som sagt ett alternativ att placera kondingarna (och resten av komponenterna) i en separat kavitet/låda.


quote:

Hmmmmm! Menar du att PP kondingar skulle vara känsligare för mikrofoni än andra? Vad är i så fall alternativet? Att E-lyter sjunger vet jag.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  23:10:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tackar för infon.

Spontant så ser det vettigt ut utan en massa krusiduller och det kan ju vara bra.



quote:

Återkommer senare med mina intryck. Har precis monterat filtret.

Information? PDF fil: http://www.clofis.com/nl/seas/Embla.pdf

The man with no Naim




-The world is my oyster...
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/31 :  23:14:29  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Intressant test!

Men det blir ju det elektriska fältet som gör att kondingen sjunger. Här var det ju frågan om en mekanisk återkoppling. Annars kan det ju inte bli bättre av att sätta filtret utanför lådan.

Men visst. Jag köper testet. Ska prova själv.

I så fall att PP är sämre än många andra typer skulle de inte alls vara bra i ex.vis förstärkare. Vilka PP-typer är då bra?

DrM

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  23:57:57  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Men det blir ju det elektriska fältet som gör att kondingen sjunger. Här var det ju frågan om en mekanisk återkoppling. Annars kan det ju inte bli bättre av att sätta filtret utanför lådan.


Det är samma fenomen som gör att kondingen sjunger som gör att den förändras elektriskt under mekaniska tryck.
Sätter man en sjungande kondensator i en egen (relativt tyst) låda så utsätts den inte för så stora ljudtryck och kommer vara mer elektriskt konsekvent. Dessutom är det som så att de mekaniska vibrationer som den alstrar kommer att ha ett fasläge som ligger i närheten av det fasläge som den elektriks spänningen över kondingen har. Då är problemet inte så stort som om den skulle utsättas för ljud som ligger helt fasvänt.


quote:

I så fall att PP är sämre än många andra typer skulle de inte alls vara bra i ex.vis förstärkare.


Där är problemet inte så stort eftersom ljudtrycket är rätt många ggr mindre där.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/01 :  00:04:50  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
Där är problemet inte så stort eftersom ljudtrycket är rätt många ggr mindre där.


Nä, men att PP-typer lättare påverkas av den elektriska fältstyrkan. Dielektrikumet borde ha en hög elastisitetsmodul. Som tex teflon eller glimmer. Nä det stämmer inte....aluminiumoxid har hög e-modul. Hmmmm.....?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/01 :  00:10:20  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag är tyvärr inte helt insatt i varför det beter sig på det viset. Öhman borde ha mer att säga om ämnet då han har studerat detta mer ingående.

quote:

quote:
Där är problemet inte så stort eftersom ljudtrycket är rätt många ggr mindre där.


Nä, men att PP-typer lättare påverkas av den elektriska fältstyrkan. Dielektrikumet borde ha en hög elastisitetsmodul. Som tex teflon eller glimmer. Nä det stämmer inte....aluminiumoxid har hög e-modul. Hmmmm.....?





-The world is my oyster...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/08/01 :  07:15:16  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Filtret består av Cross Coil spolar, Mundorf motstånd och Mcap kondensatorer. Fina grejer! härligt med kvalité, synd bara att det ska kosta så mycket..


Hej
Är också i farten o köpa filterkomponenter. Snackat med hifi-micke, får ge 1400:- totalt till ett ProAc-klon filter..
Vad fick du ge för dem?

-> Martinus <-

- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2002/08/01 :  09:26:57  Show Profile Send ud a Private Message
När jag köpte mina Cross Coil och Mcap var dom billigare på
Bilradiolagret http://www.brl.se/ än Golden Age trots att dom
själva beställer därifrån (dom hade slut på dom värden jag behövde
så dom ringde och beställde medan jag var i butiken).
Dessutom slapp jag frakten. Snabb leverans, 2 dagar!

/Urban

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:31:10  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tycker NJORD ser mkt intressant ut, har någon byggt eller hört denna SEAS/Jon Paulsen-konstruktion?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000