Author |
Topic |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 19:24:30
|
Jag köpte en effektmätare på clas i sjön för att mäta lite vad hifin egentiligen drar. Den visar momentan effekt, momentanström och spänning, och max värden av alla de. Mäter förbrukade kWh med.
I vilket fall som helst så blev jag förvånade på gränsen till förbannad när jag mäter på tvn. Det har ju pratats om att tvn ska inte lämnas i standby läge, den drar effekt då.
Så, jag pluggar i den, och visst, den drar 9 watt i standby läge, men skandalen är att den drar 6 watt helt avstängd. Avstängd med knappen på fronten, så det räcker med att nätkabeln är ipluggad så suger den 6 watt. Fattar inte vad det är som händer, helt sjukt, förbannade philips. 28 widescreen tjocktv. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 21:31:47
|
Det hade jag inte en aning om!
Men, det är klart att transformatorer drar magnetiseringsström även om de inte belastas på sekundärsidan. Det hade jag inte tänkt på i dessa sammanhangen tidigare. Tack för det, man lär sig något varhje dag.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 22:02:16
|
quote: Men, det är klart att transformatorer drar magnetiseringsström även om de inte belastas på sekundärsidan. Det hade jag inte tänkt på i dessa sammanhangen tidigare. Tack för det, man lär sig något varhje dag.
Varje dag är lärorik (bara man vill, å det vet jag att du är öppen för, Pac).
Alla trafos blir ju varma oavsett om dom har nån belastning eller ej - värmen kommer ju från elen...
Lösningen med grendosa med ON/OFF är inte helt fel. Bara inte den lilla röda lampan i ON/OFF-knappen drar för mkt!
|