HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Effektmätare från Clas i sjön, nu är jag arg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/05/27 :  19:24:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag köpte en effektmätare på clas i sjön för att mäta lite vad hifin egentiligen drar. Den visar momentan effekt, momentanström och spänning, och max värden av alla de. Mäter förbrukade kWh med.

I vilket fall som helst så blev jag förvånade på gränsen till förbannad när jag mäter på tvn. Det har ju pratats om att tvn ska inte lämnas i standby läge, den drar effekt då.

Så, jag pluggar i den, och visst, den drar 9 watt i standby läge, men skandalen är att den drar 6 watt helt avstängd. Avstängd med knappen på fronten, så det räcker med att nätkabeln är ipluggad så suger den 6 watt. Fattar inte vad det är som händer, helt sjukt, förbannade philips.
28 widescreen tjocktv.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/05/27 :  21:07:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ikeas billiga trafos till halogenlampor drar ~11 W när lampan är avstängd. Tips, använd grendosa med strömbrytare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/27 :  21:31:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det hade jag inte en aning om!

Men, det är klart att transformatorer drar magnetiseringsström även om de inte belastas på sekundärsidan. Det hade jag inte tänkt på i dessa sammanhangen tidigare. Tack för det, man lär sig något varhje dag.