HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Effektmätare från Clas i sjön, nu är jag arg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/05/27 :  19:24:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag köpte en effektmätare på clas i sjön för att mäta lite vad hifin egentiligen drar. Den visar momentan effekt, momentanström och spänning, och max värden av alla de. Mäter förbrukade kWh med.

I vilket fall som helst så blev jag förvånade på gränsen till förbannad när jag mäter på tvn. Det har ju pratats om att tvn ska inte lämnas i standby läge, den drar effekt då.

Så, jag pluggar i den, och visst, den drar 9 watt i standby läge, men skandalen är att den drar 6 watt helt avstängd. Avstängd med knappen på fronten, så det räcker med att nätkabeln är ipluggad så suger den 6 watt. Fattar inte vad det är som händer, helt sjukt, förbannade philips.
28 widescreen tjocktv.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/05/27 :  21:07:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ikeas billiga trafos till halogenlampor drar ~11 W när lampan är avstängd. Tips, använd grendosa med strömbrytare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/27 :  21:31:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det hade jag inte en aning om!

Men, det är klart att transformatorer drar magnetiseringsström även om de inte belastas på sekundärsidan. Det hade jag inte tänkt på i dessa sammanhangen tidigare. Tack för det, man lär sig något varhje dag.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/27 :  22:02:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Men, det är klart att transformatorer drar magnetiseringsström även om de inte belastas på sekundärsidan. Det hade jag inte tänkt på i dessa sammanhangen tidigare. Tack för det, man lär sig något varhje dag.

Varje dag är lärorik (bara man vill, å det vet jag att du är öppen för, Pac).

Alla trafos blir ju varma oavsett om dom har nån belastning eller ej - värmen kommer ju från elen...

Lösningen med grendosa med ON/OFF är inte helt fel. Bara inte den lilla röda lampan i ON/OFF-knappen drar för mkt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/05/27 22:03:18
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/28 :  09:35:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hederlig tre-fas handtagsbrytare vid proppskåpet, det är ju ändå ljust dygnet runt nuförtiden nästan

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/28 :  09:42:43  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Reläerna för på/av måste väll ha ström för att fungera. Så sålänge inte på/av-knappen är en brytare utan är en brytare för reläerna borde apparaten dra lite ström. 6W. är väll kanske mycket ändå. Fungerar mätaren på så låga strömmar? har de inte någon undre gräns?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2007/05/28 :  11:41:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
På min platt TV,går det att stänga av en blå lampa som lyser vid avstängt.Inget sånt?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/05/28 :  16:28:57  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nope, det är inget som lyser när den är avstängd med knappen, och det är en mekanisk brytare. Värdelöst, sikket skräp. Kan inte fatta att inte brytaren inte bryter både live och nolla på nätspänningen in. Usch. Sån debatt om att knäppa av grejerna, när man sparar dubbelt så mycket på att dra ur kontakten. Grr.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/28 :  17:44:59  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror inte mätningen är riktigt. Dels för att det är så låg effekt(effektmätaren) sen kan det även vara nån form av jordloop som stör mätningen.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/05/28 :  17:52:24  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Eh? Jag har ju mätt på annat, mina steg blir det noll watt på när de stängs av. Bara tvn som fular sig.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000