Author |
Topic |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 19:24:30
|
Jag köpte en effektmätare på clas i sjön för att mäta lite vad hifin egentiligen drar. Den visar momentan effekt, momentanström och spänning, och max värden av alla de. Mäter förbrukade kWh med.
I vilket fall som helst så blev jag förvånade på gränsen till förbannad när jag mäter på tvn. Det har ju pratats om att tvn ska inte lämnas i standby läge, den drar effekt då.
Så, jag pluggar i den, och visst, den drar 9 watt i standby läge, men skandalen är att den drar 6 watt helt avstängd. Avstängd med knappen på fronten, så det räcker med att nätkabeln är ipluggad så suger den 6 watt. Fattar inte vad det är som händer, helt sjukt, förbannade philips. 28 widescreen tjocktv. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 21:31:47
|
Det hade jag inte en aning om!
Men, det är klart att transformatorer drar magnetiseringsström även om de inte belastas på sekundärsidan. Det hade jag inte tänkt på i dessa sammanhangen tidigare. Tack för det, man lär sig något varhje dag.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 22:02:16
|
quote: Men, det är klart att transformatorer drar magnetiseringsström även om de inte belastas på sekundärsidan. Det hade jag inte tänkt på i dessa sammanhangen tidigare. Tack för det, man lär sig något varhje dag.
Varje dag är lärorik (bara man vill, å det vet jag att du är öppen för, Pac).
Alla trafos blir ju varma oavsett om dom har nån belastning eller ej - värmen kommer ju från elen...
Lösningen med grendosa med ON/OFF är inte helt fel. Bara inte den lilla röda lampan i ON/OFF-knappen drar för mkt!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/05/27 22:03:18 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 09:42:43
|
Reläerna för på/av måste väll ha ström för att fungera. Så sålänge inte på/av-knappen är en brytare utan är en brytare för reläerna borde apparaten dra lite ström. 6W. är väll kanske mycket ändå. Fungerar mätaren på så låga strömmar? har de inte någon undre gräns? |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8660 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 11:41:18
|
På min platt TV,går det att stänga av en blå lampa som lyser vid avstängt.Inget sånt? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 16:28:57
|
Nope, det är inget som lyser när den är avstängd med knappen, och det är en mekanisk brytare. Värdelöst, sikket skräp. Kan inte fatta att inte brytaren inte bryter både live och nolla på nätspänningen in. Usch. Sån debatt om att knäppa av grejerna, när man sparar dubbelt så mycket på att dra ur kontakten. Grr. |
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 17:44:59
|
Jag tror inte mätningen är riktigt. Dels för att det är så låg effekt(effektmätaren) sen kan det även vara nån form av jordloop som stör mätningen. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 17:52:24
|
Eh? Jag har ju mätt på annat, mina steg blir det noll watt på när de stängs av. Bara tvn som fular sig. |
|
|
|
|
Topic |
|