HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hmm. Rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/27 :  19:00:49  Show Profile Send HNK a Private Message
Hej funderar på vilken förstärkare jag ska köpa till mina proackloner, just nu har jag en gammal pioneer och en t-amp (som saknar kraft att driva klonerna) Har kollat på yaqin mc-100b som finns på nysound.com kostar 524$ och eftersom jag ev. ska dit i år så kan man ju slippa frakten. Är det någon som har provat denna förstärkare.
Eller någon annan, helst rör för runt 5000kr?

Edited by - HNK on 2007/05/27 19:03:10

LEXrasta
Starting Member

40 Posts

Posted - 2007/05/27 :  19:31:07  Show Profile Send LEXrasta a Private Message
Jag har köpet en Yaqin MC 10L och jag är hel nöjd med den.Jag gav 5000 kr för den.Det enda jag har gjort är att bygga en ny front till den för den som var där orginal är inte specielt snygg.
Det med Yaqin rörförstärkarna är att dom är väldigt välbygga och ljudet är kanon bra..Nu är du sugen på den större modellen och den har jag inte lyssnat på men den verkar vara väldigt bra och snygg är den med..
Jag tror att du inte kommer bli besviken om du köper den och Yaqin förstärkarna är väldigt prisvärda.
http://www.yaqin.co.uk/


Marantz 2226B(preamp)/Marantz 170Dc/Cambridge Azur 640c v.2/Carlsson OA-60

Edited by - LEXrasta on 2007/05/27 19:32:12
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/27 :  21:01:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

För att driva en klonac behövs det kraft. Mina clonac spelade bättre och bättre ju kraftfullare slutsteg jag kopplade till. Edison 60 räckte inte riktigt till. Copland CSA515(rör i kraftdelen) gjorde ett bra jobb. Men jag misstänker att de kan ännu bättre. Jag gick dock inte vidare med Clonac utan började leka med elektrostater. Det blev jag helt såld på.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/28 :  15:43:01  Show Profile Send HNK a Private Message
tja lex, hur är ljudet på den du har stärkaren? har du jämfört med en transistor, och vilka högtalare har du? Är väldigt sugen på modellen värre än den du har, är ju ganska snygg dessutom.
524$ det blir ca 3600:- då kan man ju nästan köpa två

Edited by - HNK on 2007/05/28 15:47:22
Go to Top of Page

LEXrasta
Starting Member

40 Posts

Posted - 2007/05/28 :  16:54:07  Show Profile Send LEXrasta a Private Message
quote:
tja lex, hur är ljudet på den du har stärkaren? har du jämfört med en transistor, och vilka högtalare har du? Är väldigt sugen på modellen värre än den du har, är ju ganska snygg dessutom.
524$ det blir ca 3600:- då kan man ju nästan köpa två


Hejsan.
Jag har alltid kört med gamla Marantz förstärkare/receiver och jag gillar verkligen ljudet i dom,men en dag så blev jag lite sugen på att höra hur det låter med rör och då föll valet på yaqin dom är billiga och ser bra ut.Så jag chansade och köpte grisen i säcken.
Jag blev lite besviken tii en början men efterhand så vande jag mig vid rörljudet och det är verkligen trevligt med rörljud.

Jag är inte så bra på att förklara hur bra det låter.men jag kan göra ett litet försök.
Till en början så blev jag besviken på basen,men som sagt jag har ju spelat med 70 tals marantz förstärkare och dom låter rätt svullstigt i basen.Men efter jag lyssnat in mig på röret så gillar jag basen lite bättre.Den spelar öppet och dynamiskt klart och fint.
Det finns en nackdel och den är att jag aldrig riktigt vande mig vid den förhållandevis klena basen så nu har jag köpt mig en liten musik subb och då föll det mesta på plats.
Nu ska du köpa den större modellen och den kanske är lite mer bas kapbel vad vet jag?!
Ahh jag suger på att förklara hur ljudet låter jag vet.
/LEXrasta

Marantz 2226B(preamp)/Marantz 170Dc/Cambridge Azur 640c v.2/Carlsson OA-60
Go to Top of Page

LEXrasta
Starting Member

40 Posts

Posted - 2007/05/28 :  16:58:26  Show Profile Send LEXrasta a Private Message
Jag glömde skriva att jag har ett par Carlsson OA-60

/LEXrasta

Marantz 2226B(preamp)/Marantz 170Dc/Cambridge Azur 640c v.2/Carlsson OA-60
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/28 :  17:17:57  Show Profile Send HNK a Private Message
den beskrivningen räcker super! tack, men är lite fundersam på det där med basen, då kanske man ska börja med en vintage marantz ist. Har du några förslag på en sådan? Annars är nog den dyrare modellen mer baskapabel som du sa, det bästa skulle ju vara att lyssna med mina högtalare innan jag köper.
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/28 :  17:19:15  Show Profile Send HNK a Private Message
en fråga bara har yaqin förstärkarna pre-out så man kan koppla subb till den eller hur gjorde du?
Go to Top of Page

LEXrasta
Starting Member

40 Posts

Posted - 2007/05/28 :  18:31:33  Show Profile Send LEXrasta a Private Message
quote:
en fråga bara har yaqin förstärkarna pre-out så man kan koppla subb till den eller hur gjorde du?


det ligger lite bilder på förstärkaren och högtalarna på denna länk,där står det även hur jag kopplat in subben...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=373795#373795
Kolla längre ner på sidan.
/LEXrasta

Marantz 2226B(preamp)/Marantz 170Dc/Cambridge Azur 640c v.2/Carlsson OA-60
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/29 :  15:58:46  Show Profile Send HNK a Private Message
tack, skitsnygg front du har fixat förresten!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000