Author |
Topic |
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 10:03:25
|
Jag har mina högtalare uppställda framför våra fönster med baffeln 1m från bakvägg mellan dem har jag bara en bänk i skinn som står lite bakom högtalarna Nu på morgonen när jag höll på att leka med pojken så satte jag mig lite på den bänken o lyssnade lite på musiken som var på - Dire Straits Brothers in arms Alltså satt jag bakom högtalarna. Nu till det skumma
Rummet är 10m långt och hade jag inte vetat att jag satt strax bakom högtalarna så kunde jag svära på att de stod på andra sidan rummet 10m bort.
Ett sådant ljud som levererades, och ljudbilden! helt makalöst Och djupet var där om något Trummisen blev placerad vid sovrumsdörren o sångaren en bit framför.[
Skulle jag lett in någon med ögonbindel på och satt den personen där jag satt kan jag slå vad om att den inte hade haft en aning om att han satt bakom högtalarna.
Någon annan som har varit med om detta fenomen? Eller kan förklara hur det är möjligt att det lät så bra?
Tycker det var rätt kul, kanske dags för nya sweetspots därhemma
Jaja ni kanske inte tror mig men skulle jag inte flytta om en vecka så kunde någon fått komma hit o lyssna, vem vet det kanske blir likadant i nästa lägenhet |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 10:33:44
|
Har du dämpat/diffuserat rummet något ? Det låter som om reflexerna gav den effekten |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 10:39:03
|
Nä inte avsiktligt, men det kan ju tilläggas att på den sidan högtalarna inte står Har vi just nu ett gäng packade flyttlådor uppstaplade lite här o var samt delar till bokhyllan o säckar med kläder.
Kanske just hittat de optimala prylarna för akustiken |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 11:40:13
|
Rör inte pryl för 17 ! |
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 12:31:04
|
Det låter som om du spelar på dipoler.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 12:31:51
|
Förresten, varför hamnade denna under off topic? Jag tycker nog att detta är en HiFi-tråd...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 12:45:46
|
Johan spelar på Usher har jag för mig |
|
Edited by - johan.björklund on 2007/05/27 12:46:01 |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 13:05:14
|
Ni får gärna flytta den till hifiavdelningen, kanske blir riktigt intressant detta
Johan har rätt i att jag kör med Usher högtalare och det enda som är bakåtriktat är basporten, fast när jag sitter såhär så blir ju den det enda som är framåt eller hur blir det nu, ja bra snurrigt är det ialla fall.
Vi får väl se om samma fenomen dyker upp i nästa lägenhet iså fall får du allt se till o komma hem till mig o lyssna Herr Björklund både framlänges o baklänges så att säga |
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 14:47:01
|
Inga dipoler och du har en sweetspot med tonalbalans bakom högtalarna? Du har rätt, det låter som en skum upplevelse.
Är det någon skillnad mellan de två sweet spottarna? Låter de identiskt?
|
|
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 15:54:31
|
Nä det låter inte identiskt, när jag är bakom högtalarna så känns det otroligt luftigt o stort men det är väl för att ljudet studsar lite här o var, provade att öppna dörren in till sovrummet o då försvann lite av intrycket, så ljudet studsar förmodligen där.
Sedan hörs tex. elgitarr direkt från högtalarn så där är det inte samma fenomen så det handlar säkert om vissa frekvenser. Och när jag drog upp volymen försvann oxå endel av känslan.
Ja det är helskumt |
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 17:52:25
|
OK, ja då är det säkert som Johan skrev, ett fenomen som uppkommer på grund av reflektion.
Spännande att fenomenet förändrar sig med ljudtryck. Undrar om det är hur ljudet uppfattas eller om det är de reflekterande ytorna som förändrar sig.
Jag har funderat på det där ett tag. Jag tror att det är rummets egenskaper som förändrar sig med ljudtrycket. Det verkar finnas en övre gräns för hur mycket akustiskenergi ett rum kan hantera. Jag har testat detta i princip i varenda rum jag varit i de senaste fem åren. Alla rum, även de akustikbehandlade, som jag lyssnat i har haft en ljudtrycksgräns. När man passerat den blir ljudbilden till en enda röra. I några rum har det kommit smygande i andra rum har det varit mer distinkt.
Det är en spännande observation du gjort.
|
|
|
|
HNK
Member
278 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 16:25:11
|
Jag har varit med om liknande upplevelse, men för mig blev bara ljudbilden och basen bättre, och man förlorade i detaljer. |
|
|
|
Topic |
|