HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skum upplevelse (ljudrelaterat)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/27 :  10:03:25  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jag har mina högtalare uppställda framför våra fönster med baffeln 1m från bakvägg mellan dem har jag bara en bänk i skinn som står lite bakom högtalarna
Nu på morgonen när jag höll på att leka med pojken så satte jag mig lite på den bänken o lyssnade lite på musiken som var på - Dire Straits Brothers in arms
Alltså satt jag bakom högtalarna.
Nu till det skumma

Rummet är 10m långt och hade jag inte vetat att jag satt strax bakom högtalarna så kunde jag svära på att de stod på andra sidan rummet 10m bort.

Ett sådant ljud som levererades, och ljudbilden! helt makalöst
Och djupet var där om något
Trummisen blev placerad vid sovrumsdörren o sångaren en bit framför.[

Skulle jag lett in någon med ögonbindel på och satt den personen där jag satt kan jag slå vad om att den inte hade haft en aning om att han satt bakom högtalarna.

Någon annan som har varit med om detta fenomen?
Eller kan förklara hur det är möjligt att det lät så bra?

Tycker det var rätt kul, kanske dags för nya sweetspots därhemma

Jaja ni kanske inte tror mig men skulle jag inte flytta om en vecka så kunde någon fått komma hit o lyssna, vem vet det kanske blir likadant i nästa lägenhet

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/27 :  10:33:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har du dämpat/diffuserat rummet något ? Det låter som om reflexerna gav den effekten

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/27 :  10:39:03  Show Profile Send nahoj a Private Message
Nä inte avsiktligt, men det kan ju tilläggas att på den sidan högtalarna inte står
Har vi just nu ett gäng packade flyttlådor uppstaplade lite här o var samt delar till bokhyllan o säckar med kläder.

Kanske just hittat de optimala prylarna för akustiken

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/27 :  11:40:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message


Rör inte pryl för 17 !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/05/27 :  11:54:27  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Har du bakåtriktad diskant?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/27 :  12:31:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Det låter som om du spelar på dipoler.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/27 :  12:31:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Förresten, varför hamnade denna under off topic? Jag tycker nog att detta är en HiFi-tråd...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/27 :  12:45:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Johan spelar på Usher har jag för mig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/05/27 12:46:01
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/27 :  13:05:14  Show Profile Send nahoj a Private Message
Ni får gärna flytta den till hifiavdelningen, kanske blir riktigt intressant detta

Johan har rätt i att jag kör med Usher högtalare och det enda som är bakåtriktat är basporten, fast när jag sitter såhär så blir ju den det enda som är framåt eller hur blir det nu, ja bra snurrigt är det ialla fall.

Vi får väl se om samma fenomen dyker upp i nästa lägenhet iså fall får du allt se till o komma hem till mig o lyssna Herr Björklund både framlänges o baklänges så att säga

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/27 :  14:47:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Inga dipoler och du har en sweetspot med tonalbalans bakom högtalarna? Du har rätt, det låter som en skum upplevelse.

Är det någon skillnad mellan de två sweet spottarna? Låter de identiskt?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/27 :  15:54:31  Show Profile Send nahoj a Private Message
Nä det låter inte identiskt, när jag är bakom högtalarna så känns det otroligt luftigt o stort men det är väl för att ljudet studsar lite här o var, provade att öppna dörren in till sovrummet o då försvann lite av intrycket, så ljudet studsar förmodligen där.

Sedan hörs tex. elgitarr direkt från högtalarn så där är det inte samma fenomen så det handlar säkert om vissa frekvenser.
Och när jag drog upp volymen försvann oxå endel av känslan.

Ja det är helskumt

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/27 :  17:52:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OK, ja då är det säkert som Johan skrev, ett fenomen som uppkommer på grund av reflektion.

Spännande att fenomenet förändrar sig med ljudtryck. Undrar om det är hur ljudet uppfattas eller om det är de reflekterande ytorna som förändrar sig.

Jag har funderat på det där ett tag. Jag tror att det är rummets egenskaper som förändrar sig med ljudtrycket. Det verkar finnas en övre gräns för hur mycket akustiskenergi ett rum kan hantera. Jag har testat detta i princip i varenda rum jag varit i de senaste fem åren. Alla rum, även de akustikbehandlade, som jag lyssnat i har haft en ljudtrycksgräns. När man passerat den blir ljudbilden till en enda röra. I några rum har det kommit smygande i andra rum har det varit mer distinkt.

Det är en spännande observation du gjort.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/28 :  16:25:11  Show Profile Send HNK a Private Message
Jag har varit med om liknande upplevelse, men för mig blev bara ljudbilden och basen bättre, och man förlorade i detaljer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000