HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advance Acoustics slutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/23 :  12:53:50  Show Profile Send OcA a Private Message
De ser onekligen fina ut och de verkar vara rätt solida vid en okulärbesiktning, men ljudet? Tja... Inte den blekaste eftersom jag inte haft tillfälle att lyssna. Har någon annan gjort det? De övriga produkterna har ju fått omdömen varierande mellan himmel och helvete ungefär...

Är dels det tvåkanaliga steget och monoblocken som intresserar mig. Kan man förvänta sig pysmysigt och varmt ljud som i många av de kinesiska "herrejössesbyggena" eller snackar vi mer "europeiskt" ljud?

Vore kul med omdömmen då man konstant går i uppgraderingstankar och dessa pjäser skulle kunna funka som separata steg för frontarna i hemmabion, men med bibehållen hifi-kvalitet...

Bara en tanke. Eller ska man satsa på ett mer känt märke, typ Rotel 1070 eller liknande? Kanske har mer med tycke och smak än något annat att göra. Att köra i klass-A är ju också spännande...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/05/24 :  15:18:47  Show Profile Send tian a Private Message
Jag har lyssnat på AA steg, jag säger bara usch.

Aldeles för ljusa, nada kontroll över basen eller någe basljud överhuvudtaget.

Absolut det sämsta jag har lyssnat på länge iaf, men det kanske passar ditt system ypperligt, vem vet.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/24 :  15:35:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Låter ju illavarslande... Vad var det för kringutrustning du lyssnade med och vilka var förutsättningarna i rummet?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/05/24 :  23:42:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=84672

lite att klicka runt bland och läsa.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/05/25 :  08:21:10  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
haha. Åsikterna går verkligen isär när det gäller AA. Visserligen är det ju så gällande alla hifimärken, men här verkar det sannerligen vara heaven and hell.
Imorgon tänker jag gå och spana på en MAA405 i levande livet i alla fall. Kanske blir det till och med chans till lite lyssning.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/25 :  08:36:23  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Lite grann som vad gäller AA:s cd-spelare MCD-203. En del tycker att den är skräp, andra att den fantastisk... Verkar vara typiskt för detta märke.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2007/05/25 :  08:38:31  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller definitivt inte med om den beskrivning av AA:s produkter som Tian beskriver. Har haft både deras integrerade pjäser och deras för och slutsteg hemma på prov då min dåvarande Marantz reciever strulade. Ljudet upplevde jag personligen tvärtom, med bra pondus i botten och ett överlag lite fylligare ljud med bra drag. Testade dessa prylar ihop med både Audiovector Mi3, B&W 704 samt Infinity Kappa 90, så bredden på olika typer av högtalare och laster har jag gått igenom kan man säga..

Tyckte det inte lät illa med nån av högtalarna och jag vart förvånad över hur lätt slusteget Maa 405 drev mina dåvarande Kappa 90 men dom drev även Audiovector Mi3 med bra pondus. Men smaken är ju som baken defintivt.

Rotel RB1070 har jag testat ihop med B&W704 och det var en positiv upplevelse, dock ska man vara beredd på att ha den nakna sanningen med ett sånt slutsteg. Har även testat Rotel RB1080 ihop med Kappa 90 och det var rena magin! herrejösses vad det gick att spela med den kombinationen...

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2007/05/25 08:54:29
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/25 :  09:34:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, Rotel är ju spikneutrala vad jag förstått och av det jag lyssnat. Grått och tråkigt eller klart och rent är ju en smaksak. SJälv är jag lite grann lutad mer åt det liiiite varmare sidan av neutralt, men min Yamaha har rätt god dos värme i sig, så Rotel kanske matchar bättre än ett varmare och gosigare steg.

Väldigt intressant läsning då åsikter verkligen går isär.

Mycket värdefull info, KennethS, låter som du utvärderat ordentligt! Finns knappast någon anledning av att kliva upp på deras monoblock då jag inte behöver den typen av effekt för att driva mina burkar. Vore trevligt att prova ett AA steg hemma och se vad som sker. Dessutom är de grymt snygga, vilket jag tyvärr inte kan säga om Rotel även om de rent estetiskt kanske matchar Yamahan bättre...

Mycket vill ha mer heter det ju och frågan är vad som köps först. Steg eller bakhögtalare...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/05/25 :  09:53:06  Show Profile Send tian a Private Message
Som sagt så kan det ju verkligen vara så att AA bara inte passade till mitt system.

Då körde jag med en Pioneer PD S707 CD-spelare samt mina dåvarande XL Fidelity.

Men som sagt så är dom otroligt snygga och välbyggda måste jag säga.
Det är bara för dig OcA att prova, för det är ju lätt värt.

MVH // tian
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/25 :  10:38:13  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, det är ju rätt olika system vi har tian och det som inte funkar hos dig kanske funkar hos mig!

Bara att prova vid tillfälle! Ska även passa på att prova ett Rotel 1070 samtidigt för att jämföra.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2007/05/25 :  12:22:03  Show Profile Send KennethS a Private Message
OcA: Monoblocken ska tydligen vara mycket bättre än det mindre stereosteget, så det kan nog vara värt att testa hemma, dock så tror jag 405:an räcker gott då för dej, då försteget i din Yamaha inte riktigt räcker till för att få ut Monoblockens fulla potential.

Tian: Pioneer ihop med AA har jag faktiskt ingen erfarenhet utav, jag körde med Denon DVD2900 som signalkälla. Kan ju mycket väl ha varit att klangmatchningen helt enkelt inte fungerade.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/05/25 :  13:42:00  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag rekomenderar inte produkter från detta märke, det beror på att jag jag testat tre olika produkter från Advance Acoustics vid tre olika tillfällen och besvikelsen var ett faktum i alla tre fallen.
Men men det finns säkert de som gillar dem och det är en gåta för mig

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/25 :  14:20:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Haha! Kan det verkligen vara så illa?
Om man då jämför produkter i samma prisklass (vilket man oftast gör) är alltså AA verkligen så usla, levande?

Den som lever får se... Ska ta ett rejält hemlån från Lefflers vid tillfälle och prova mig fram!

Men som mitt gamla mantra säger så handlar allt i den här hobbyn om matchning. Vem vet, det kanske inte låter bra med Krell eller Audio Research hemma hos mig? Inte för att jag jämför AA med några av de märkena, men mot Rotel, Arcam, NAD, Vincent mfl mainstream märken borde de väl rimligtvis ha en chans iaf?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/25 :  15:28:30  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
En fråga! Stereo amplifier MAP305 vs XTZ Class A100 baseras inte dom från OEM märket Tonewinner? XTZ har ju vunnit en del budget priser, så allt kan ju inte vara illa. :)
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/05/26 :  14:09:38  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
Hm. Givetvis fanns det inte några AA-grejer inne hos Leffles i Linköping. Tyvärr inte mycket annat som jag fann intressant heller. Det blir väl till att fortsätta glo på nätet i jakten på hifi.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/05/26 :  16:08:34  Show Profile Send Hornta a Private Message
min AA cd (MCD-203) funkar väldigt bra,l inget fel på den... men så har jag inte jämnfört så mycket...

Den kanske inte är den bästa i prisklassen, men den passar i min anläggning i alla fall

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000