HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gjort bort mig igen (Slutsteg)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/23 :  07:06:22  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Jag har idag Xindak 8800 klass monoblock som är mycket välljudande.

MEN ett stort MEN. Jag har haft klass a block innan och sålde dessa för de var jävligt stora, men framförallt jävligt varma.

Men sen kom man till kritan igen, fick chans till att köpa Xindak blocken.... OCh nu kommer tankarna... Det blir så jäkla varmt 58 grader! (stegen) Som igår kväll man kolla på film, blir ju rena finska bastun. Nu kommer exakt samma tankar som för 2 år sedan. Lär man sig aldrig??

Eller ni har några tips med slutsteg till Mårten Miles II?

Har kollat på Lyngdorf Audio 2175. Som fått bra kritik runt om. Både tidningar, webb och privat personer.

Skall kombineras med Rörförförstärkare från Xindak, för den säljer jag inte, den är för jäkla bra till priset.

Är det en soppa eller?!

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/05/23 :  07:24:35  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hej, hm, jag tror du kan få lite kaka på kaka med lyngdorfen, tror de kommer vara lite som dina Miles II är idag, mkt rena men något ljusa. Inget jag skulle inhandla utan att testa hemma före.

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/23 :  09:30:27  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hur varma blir rörslutsteg? Många av mässorna Mårten varit på kör med just rör. Hörde i sthlm med 5.2 system tror jag det var, med rör =) Och hur är det med slitagen? Tål de uppstart nedstart m.m Man vill gärna kunna slölyssna också...
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2007/05/23 :  10:52:42  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Det som jag har lyssnat på Lyngdorf så är det väldigt exakta och spelar bara vad de får. Så jag tror att det blir nog din rörförförstärkare som
kommer avgöra mycket vilken "klang" du kommer få.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/23 :  11:16:19  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag personligen gillar kominationen av Klass D och rörförsteg. Mitt råd till dig är att låna hem lyngdorfarna de har något sätt hifiklubben så man kan låna hem dem och testa hemma (Har dock ej förstått hur man gör detta). Prova dig fram låna hem kostar ju inget.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/23 :  11:40:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan man låna hem från HiFiklubben ?


quote:
Hur varma blir rörslutsteg? Många av mässorna Mårten varit på kör med just rör. Hörde i sthlm med 5.2 system tror jag det var, med rör =) Och hur är det med slitagen? Tål de uppstart nedstart m.m Man vill gärna kunna slölyssna också...


Det beror på hur många rör du har, men det kan bli rejält varmt för rör har hög temp !
Uppstart/nedstart ska helst ske med en viss tid i mellan, kolla vad tillverkarna säger för det är ganska spridda skurar där.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/05/23 11:42:30
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/23 :  12:28:07  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ingen med klass D steg i österlentrakten?

Sen gällande 2175 så har jag aldrig hört klagomål på att den skall vara ljus. Det negativa är ju att det kommer eka i min stereohylla....

Känns så jävla korkat att gå tillbaka till Primare 30.2 när jag ägde ett innan.... Ja man lär sig med tiden!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/23 :  12:38:24  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Returrätt

I Hi-Fi Klubbens butiker tillämpar vi inte returrätt, eftersom vi helst vill sälja varor med obruten förpackning till våra kunder. I de flesta fall går det dock att diskutera sig fram till en bra lösning.

Följande returbestämmelser gäller vid OnLine-köp:

* Du har 14 dagars returrätt på varor som köps från Hi-Fi Klubbens OnLine-butik (pengarna tillbaka eller utbyte mot ny vara).

* Varan som returneras skall vara komplett och i ursprungligt skick. Alla tillbehör och originalförpackning skall finnas med. Eventuella skador eller saknade delar medför att återköpsvärdet sänks.

* Pickuper, kassettband, skivor och utrustning för montering kan inte returneras, om varans originalförpackning är bruten. Kablar i tillskurna längder återköps ej.

Vi rekommenderar att du sparar kartongerna till din nya anläggning. Då riskerar du inte att skada den om du måste flytta på anläggningen vid ett senare tillfälle. Du bör naturligtvis också spara kvitton, men förvara dem inte på samma ställe som apparaterna!
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/05/23 :  13:00:18  Show Profile Send overhang a Private Message
Du kan låna hem demoex från hifiklubben mot en deposition motsvarande vad varan kostar, när du lämnar tillbaka demoexet får du tillbaka depositionen. vill du köpa produkten ger dom dig en ny i obruten förpackning.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/05/24 :  08:34:15  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Som ägare av en SDAI2175 från Tact som är en äldre Lyngdorf så måste
jag säga att allt man läser här och där om att dessa förstärkare
skulle vara ljusa verkligen inte stämmer, vad som kommer in kommer
även ut.... klart och rent, men den låga färgningen kanske lurar
vissa att tro det låter ljust.....

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2007/05/24 08:35:55
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/24 :  09:00:30  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag har gjort som overhang skriver ett antal gånger fungerar riktigt bra.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/24 :  12:25:10  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
ÄR ju skit att man har 10mil tillmalmö hifiklubben eller 7-8 till kristianstad
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/24 :  12:38:36  Show Profile Send B-200 a Private Message
hifiklubben online?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/24 :  14:08:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Aha, då tolkade jag fel. Det är ju kanon!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/05/24 :  15:16:36  Show Profile Send tian a Private Message
Jag fick låna hem Lyngdorf ifrån Hifiklubben i Västerås utan nån kostnad alls.
Vara bara att åka in å hämta det, smidigt och enkelt.

:)
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/05/24 :  15:58:56  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Marcus;
Har precis inhandlat en Lyngdorf SDA2175 och är oerhört nöjd. Som nämns ovan så spelar den bara vad som matas in i den. Inte "kallt", "kyligt" eller något annat likaledes fånigt och vagt ord som skulle kunna beskriva en illa konstruerad förstärkare. Du är naturligtvis välkommen att lyssna i Kristianstad om det hjälper dig.

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/24 :  17:11:33  Show Profile Send Peg a Private Message
Är det inte SDA2175 de testar i senaste hifi&musik föressten ?

Tror bara jag har hört den driva ett par baslådor åt en TDA 2200 men det säger ju inte så mycket om hur den låter :-)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/24 :  17:35:30  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Känns så jävla korkat att gå tillbaka till Primare 30.2 när jag ägde ett innan.... Ja man lär sig med tiden!

Känner igen det där...Hade man råd så skulle en del av grejerna man sålt fått stanna hemma i garderoben, för en del har man sålt för att man har varit tvungen till det för att finanisera nya köp och inte pga att man har varit direkt missnöjd med grejerna.
quote:

Är det inte SDA2175 de testar i senaste hifi&musik föressten

Så här skrev Hifi&Musik om SDA2175:

"Att spela med Lyngdorf känns lite som att direktkoppla högtalarna till väggutaget! Ljudet är kristallklart och krispigt med en makalös transientskärpa och detaljprecision. Det låter aldrig hårt eller "digitalt" som vi ibland upplevt med andra klass D-konstruktioner utan istället klart och kärnfriskt på ett så självklart för att inte säga självsäkert sätt att annat i förstärkarväg plötsligt verkar diffust och mulligt. Ja , gång på gång häpnar man över vad den här förstärkaren mäktar med trots sitt i smmanhanget låga pris. Vad man dock kan sakna efter en längre tids lyssning är att Lyngdorf kan uppfattas som slank, ja ibland nästan lite blodfattig och inte alltid ge samma fysiska närvaro och sensuella följsamhet som testens bästa på området, Blader. Men talar vi om attackvilja,utmejslad detaljskärpa och knivskarp perspektivkänsla har Lyngdorf verkligen trumf på hand.Måste höras, mycket prisvärd."

Blåtext reserverad för moderatorer...
/ztenlund

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/24 17:47:30
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/24 :  18:02:15  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jo i hifi & musik gjorde den verkligen inte bort sig. Mötte ju tufft motstånd med den dubbla prislappen..

Hade varit jäkligt kul att testa ihop med rörförsteg.

Dagens "i"landsproblem igentligen behöver jag stora steg så jag kan dölja kablarna.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/25 :  10:06:00  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
TIAN: Vilka högtalare testade du lyngdorfen emot?

EDIT: Samma fråga till Beat.

Edited by - marcus_ec on 2007/05/25 10:07:48
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/05/25 :  10:29:17  Show Profile Send tian a Private Message
När jag hade lyngdorfen hemma så testade jag på min XL Fidelity och det steget hade inga problem att driva.
Det absolut bästa som jag tyckte med steget var "bakgrunden" den var helt kolsvart "tyst".
Man får en helt annat dynamik känlsa i låtarna, det lilla minsta ljudet hörs utan några andra störningar.

Du ska iaf lätt pröva ett sånt steg, du kommer inte att ångra dig, det lovar jag.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/25 :  10:57:46  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kul att höra att den hanterar 18" kaggar =)
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/25 :  11:06:27  Show Profile Send Peg a Private Message
Om inte prislappen är ett problem tycker jag nog att du borde prova en Balder också.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/25 :  11:13:31  Show Profile Send FBK a Private Message
Och Hegel

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/05/25 :  11:24:20  Show Profile Send tian a Private Message
FBK, Japp, Hegel det är fina grejor det med :)
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/25 :  12:04:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Problemet är att testa alla när man bor långt nere i skåne.. Sen har jag kanske en plan till vintern att bygga ut till bio =)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000