HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JungSon JA99C och Parasound Halo A23 erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/20 :  19:00:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Finns det någon som har lyssnat på JungSon JA99C eller Parasound Halo A23?. Om, vad är intrycket av dessa slutsteg?
Är lite tveksam till att köpa beg.import(JungSon)i huvud taget då man står där om något går sönder. Men är det riktigt bra så kanske det är värt risken.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/20 21:22:29

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:08:23  Show Profile Send l99_man a Private Message
Jag kan bara lovorda Jungsons förstärkare.
Har haft en JA-88D som jag tror har samma slutsteg som JA99C. Bra tajming, grym upplösning i mellanreg, och riktigt kul att lyssna på.
Köpte nytt för inte så länge sedan (en Shanling A300) och jag saknar redan min JA-88D... Men, nu siktar jag in mig på att köpa JA2/JA100 så fort min ekonomi tillåter. Tror att det är svårt att hitta bättre pris/prestanda än på Jungsons stärkare.

/Martin
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/21 :  11:12:40  Show Profile Send snare2 a Private Message
Hej FBK

Jag har bla ett slutsteg från Jungson ( JA99C LUX )som jag köpte mest på skoj då en medlem i Karlstad Audiophile sällskap hade 2st & spelade på hemma.
Han körde Jungson på sina Audio-Artistry & som försteg hade han bla Muse & McIntosh.
Han hade jämfört med betydligt dyrare steg, bla Dynamic A1s ( som jag bla har själv ) han också jämfört med ett Krell FPB 600 mfl, så då blev jag lite nyfiken på hans steg när han talade sig varm om dessa produkter.
Han var mera begeistrad i Jungson än han var i dessa betydligt dyrare steg han hade testat emot & ser man till vad detta steg kostar så har man inget att förlora!.
Det kommer nog att få stanna kvar här hemma då jag tycker att det låter riktigt trevligt om det & de som vart hemma hos mig & jämfört mot min Dynamic, Naim, Copland, Primare, AudioAnalogue m.m är mycket överraskade över hur bra det faktiskt låter för dessa pengar.

Det tråkiga med det är att det blir MYCKET varmt då det är i klass A (2*80w). Jag mätte upp 56 garder när det bara gick på tomgång, & det är klart en nackdel på sommaren.

Sedan detta med om du köper ett importerat steg & är rädd för att det går sönder, så såg jag här på forumet en firma som erbjuder försäljning, men även service på egen importerade produkter från Jungson, se länken nedan:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59399&SearchTerms=jungson

Mvh
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/05/21 :  16:03:52  Show Profile Send jaejin a Private Message
Hej, FBK.

Jag kan varmt rekommendera Jungson och deras slutsteg. Framförallt Ja99c.
Har haft två av dessa och var super nöjd. Kan tänka mig att skaffa dem igen.
Har dock inte jämfört med Krell fpb 600 men ett Krell ksa 300s.
Skall säga att Krellen är bättre så det är det inte så mycket snack om men det är också där du bör lägga dig för att det skall vara idé att få bättre. Men då är det ju mer att man vill ha bättre punkt och inte kanske bra för pengarna. Jungson spelar kan man ju också säga på ett annat sätt än Krell vilket också är väldigt charmerande och trevligt.

I den setup jag hade var 2 st jungson slutsteg. muse försteg/ mcintosh. Droplet cd.
Audio Artistry Dvorak och signalcable rakt igenom.

Skall du ha någon i den prisklassen så köp jungson ja99c.
Annars så fungerar även älde yamaha studiosteg, vissa modeller väldigt bra också.

Mina jungson behövde inte jag ens sätta ut på annons utan de som var hemma och lyssnade tyckte de lät så bra så att köpare fanns när jag ville sälja. Det är också ett tecken att det fungerade bra.

I99_man.
Ja 100 och Ja 50 har jag lyssnat på i oslo. Otroligt läckra monoblock.
Skulle dock säga att jag gillade inte alls ja 2 vilket jag med fler ansåg ganska murriga och inte alls super i toppen.

Skulle faktiskt vilja avråda dig ifrån försteget då det finns bättre försteg för samma pengar.
Men monoblocken skulle vara riktigt kul om du köpte.
Lycka till.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/21 :  19:56:12  Show Profile Send FBK a Private Message
Det var inte några dåliga intryck precis av detta Jungson slutstegMen att det blir så jätte varmt låter inget vidare för min del då jag måste ställa det i min hembygda bänk och efter mätningar så kom jag fram till att det blir inte mer än 11cm luft över det och det låter som för lite nu när det blir så jäkla varmt.

Ps. Jag kan kanske bygga om bänken lite gjord av bänkskivor&tegel för att få ytterligare 5cm dvs. totalt 16 cm luft över slutsteget,högre är inte aktuellt för då står TVn för högt.(som står överst) Vad tror ni Jungson ägare om detta??
Fanken, har ju inte bestämt mig för detta steg ännumen man blir ju sugen då det bara är positiva komentarer
Sedan så har jag ju inga balanserad utgångar ifrån Receivern, men det funkar väl okej med en sådan där XLR/RCA kontakt eller är det mindre bra.?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/21 20:21:09
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/21 :  21:52:03  Show Profile Send mayro a Private Message


FBK
Jungson behöver luft runt sig.Det är en het rackare... Så ser du till att den lufsnurren finns så kan även jag enbart ge mina varmaste rekomendationer.

Den är svårslagen gissar jag för dom kronor en sådan kostar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/21 :  22:19:10  Show Profile Send FBK a Private Message
Har efter ytterligare funderande och mätande bestämt mig för att det inte blir någon Jungson pga värmen. Vill inte höja höjden på bänken för mycket då TVn kommer att hamna för högt för min smak så jag får köpa något annat då jag tyvärr inte har gott om plats. Men kul ändå att få veta att detta steg är något extra för sitt pris och sådant är alltid kul att få reda på, så tack alla som har svarat i denna tråd

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/21 :  22:25:13  Show Profile Send mayro a Private Message
Ställ steget framför stället med tv´n... Så spelar du på så tills du finner en bra lösning.. Sådant brukar ordna sig då man MÅSTE fixa nåt..

Jag hade absolut gjort så.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/05/21 :  22:36:59  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Har efter ytterligare funderande och mätande bestämt mig för att det inte blir någon Jungson pga värmen.
Det var synd..
JA-99C spelar bra som fasiken!
Jag hade ett till mina Infinity RSIIA, och gamla Infinity brukar ju inte vara lättflirtande.
Funderar på ett par till mina Audio Artistry Beethoven faktiskt.

quote:
Annars så fungerar även älde yamaha studiosteg, vissa modeller väldigt bra också.
Visst är det jaejin..
PC2002 samt PC2602 är riktigt bra(jag spelar på dom senare).

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/21 :  22:50:54  Show Profile Send FBK a Private Message
Visst är det en lösning men inget som lockar för min del idag då det kommer bli permanent pga bristen på plats. Men jag hoppas att man får tillfälle att lyssna på det hos någon ägare någon gång då det skulle vara kul, och det kanske slutar med att jag blundar för bristen på plats och köper ett till slut ändå man vet aldrig mayro

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/21 22:53:01
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/05/21 :  23:46:10  Show Profile Send jaejin a Private Message
Två stycken jungson 99c finns i värmland och är man här så går det säkert att ordna en lyssning.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/22 :  00:26:43  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack! Ska ha det i åtanke om det blir aktuellt med resa i dina trakter någon gång.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2007/05/23 :  15:28:59  Show Profile Send prko a Private Message
Tycker det är väldigt tråkigt att det inte blev ngn JA99C, kan bara hålla med l99_man och alla de andra som lovordar JungSon. Dom erbjuder underbar kvalitetskänsla och gediget bygge, samtidigt som de inte kompromissar när det gäller ljudkvaliteten. Har själv en DA-200IA som jag är väligt nöjd med. Även den blir varm men jag har inte sj erfarit några problem. Så.. så som mayro säger, ser du till att det finns ventilation så är den svårslagen i den prisklassen. Mitt val hade fallit på JungSon iaf. :)

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2007/05/23 :  15:30:53  Show Profile Send prko a Private Message
Kan även lägga till att jag köpte min förstäkare via den svenska agenten och de var väldigt hjälpsamma, så import skulle nog inte behövas vilket underlättar om ngt skulle hända :)

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/23 :  17:51:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Kan mycket väl bli Jungson i framtiden prko, och det som jag köpte istället passar min nuvarande tunna plånbok bäst för tillfället och sedan har jag fått lyssnings intryck angående det steget av en person här på forumet som jag känner ganska väl och då är det lättare att veta om det verkligen funkar för egen del eller ej. Men jag har förstått att Jungson är något extra i sin prisklass så jag ska definitivt lyssna på det när tillfälle ges.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/23 :  17:58:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nån som vet vad dom större stegen kostar ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/23 :  18:05:24  Show Profile Send FBK a Private Message
Och vet någon vad ett nytt JungSon JA99C kostar genom den Svenska återförsäljaren? (Fanns inga prisuppgifter på hemsidan)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000