HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 linesource-funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/05/18 :  21:15:53  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
I brist på ork och motivation att göra färdigt ariel/mltl (ööööhhh...) så har jag börjat fundera på dipol. Egentligen står allting helt öppet just nu förutom att jag vill kunna köra triodrör för området från ca 150-200 Hz och uppåt. Alltså behövs 95dB eller gärna mer.
OBS att basdelen, särskilt då registret från 20-50 Hz, inte är nån stor fundering för mig just nu. Den kommer att drivas av egen förstärkning om det behövs, kanske blir det dipol, kanske TL, kanske...
Men just nu är det registret från 150-200 Hz och uppåt som är intressant.
Lösningarna jag funderar mellan är antingen
1. en riktigt bra och känslig 10-12 tums bredbandare eller bas/mellan-drivare för registret mellan ca 200-3000Hz, senare komplettering med känslig basdel och känslig diskant, eller
2. linesource med ett antal, då något mindre känsliga, men annars väldigt bra element, som då kan gå högre upp, t.ex. 6000 Hz.

Problemet med den första lösningen ligger väl i att hitta ett tillräckligt bra bredbandselement, och kanske ännu mer, diskant.
Men linjekälla känns mycket värre! Kan man verkligen få det att spela koherent, och hur är det med den där spridningen i höjdled?

En fundering till: om man vill få linjekällan att spela med större spridning, kunde man inte böja dipolen i vertikalled? Plast- eller tyggångjärn som delar av dipolen mellan varje element, så att man kan böja den bakåt i valfri böj.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/05/19 :  23:33:02  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
bumpelibump.
Här är en liten principskiss på idén med böjd dipol. Skulle det funka för spridningens skull med det här upplägget eller cyklar jag i lervälling?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000