HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dämpa mellanregister
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:13:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kan man på passiv väg dämpa ett bas/mellanreg-element på någont bra vis? och isåfall hur? behöver ev. dämpa ca 4dB för ett kommande projekt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:17:43  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det ordnas i delningsfiltret..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:19:08  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
4db är rätt mycket.... är det kanske så att elementvalen borde ses över?

Har du funderat på baffelsteget, då det sänker totalkänsligheten ytterliggare 3-6db beroende på val...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:23:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det handlar mycket om trail and error här.
Finns möjlighet att dela aktivt också.
Sedan är det (såklart) dipol, vilket kanske skulle hjälpa så man kan lägga ett flackt lågpassfilter över hela mellanregistret och därigenom göra dipolkompenseringen så att elementets verkningsgrad matchar bättre.

Jag vet att känslighetsskillnaderna annars är stora.

Baffelsteg är jag fortfarnade lyckligt ovetande vad det är.
men antar att det har med storleken på baffeln att göra?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/05/18 11:24:07
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  12:02:47  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
http://www.t-linespeakers.org/tech/bafflestep/index.html

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/05/18 :  12:44:18  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Vilka element är det??

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/18 :  12:44:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Så tillsammans med en 6dB lågpass på vald frekvens kommer känsligheten på elementet sänka det 6dB.
Strålande isåfall, Men dipolkompenseringen jag tänkte försvann :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  13:01:46  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det vanliga är att man inte kompenserar fullt ut för baffelsteget, kanske 3-4db eftersom känsligheten för oss små människor blir lägre ju lägre frekvenser som återges.

Ofta blir det faktiskt så att man kan "slippa" undan med ett klart känsligare baselement, men att diskanten istället måste få nivån justerad :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/18 :  13:17:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Detta är 120Hz upp.
Men jag kör på dessa elementen.. Verkar faktiskt passa bra.. eller? :)
Annars går de väll alltid att sälja. Tack.

Fler frågor, tankar och idéer kommer säkert.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/05/18 :  13:29:50  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Dessa element????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/18 :  13:53:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ja.. som jag tänkt

Edit:
Ursäkta Levande, såg inte din fråga om vilka element det var.
Det är ett par mellanreg från franska PHL-audio.
http://www.phlaudio.com/datasheets/25_pdf/3450.pdf

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/05/18 13:58:31
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/18 :  14:08:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den 10" har jag hört, den lät utomordentligt bra!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/18 :  14:15:14  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fint Bernt!
Det är bokstavligt samma element

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/05/18 :  14:31:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
mmmm.... PHL, vart ifrån köper du dem ?

återfinns i bla NEXO och de låter finfint, de kör med PHL/B&C kombinationer nästan genomgående, suck... dream dream dream... :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/18 :  14:36:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Köper begagnat.
Jag fick dock mail från PHL som sa att en företag i Umeå - Sound Precision (stavas det så?) i Sverige var återförsäljare. De verkar dock bara sälja PA-system och inte lösa element.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/18 :  14:54:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det Jans element du köpt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/18 :  15:25:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Japp, Jan verkar ha högtflygande planer för nästa projekt.
Skall bli spännande att se hur det blir.

Ev. väntar jag och hämtar dem så jag får lyssna på de nya i samma veva.
Å andra sidan är det inte så fasligt långt att åka över och lyssna.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/18 :  15:39:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/18 :  15:41:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ja! för båda! skulle jag säga.
Jan får en grym uppgradering, men som kostar en slant mer än vad jag lägger ut nu.
Hoppas vi blir nöjda båda två :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000