HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dali 606 - makeover?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Keltern
Starting Member

26 Posts

Posted - 2007/05/15 :  14:06:15  Show Profile Send Keltern a Private Message
Hei godtfolk! :)

Jeg har tenkt å kjøpe ett par Dali 606! Så jeg trenger tips til hva jeg kan gjøre med delefilter/kassekonstruksjon/internkabling for å kunne få disse til å spille litt mer detaljert og kanskje med litt mer kontroll i bassen..

Har ett sett fra før (begynner å nærme seg 10 år gamle), men disse er ødelagte. I ettertid har jeg hatt CV CLSC-12, men har nå solgt disse for å kjøpe noe mindre, dermed falt jeg for fristelsen og har nå inngått avtale om kjøp av disse nyere (i god stand også forsåvidt) Dali 606'ene! :)

Noen tips til eventuelle ting jeg kan gjøre for å utbedre, uten å bruke veldig mye penger på disse høyttalerne? :)

Keltern

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/15 :  15:23:23  Show Profile Send marens a Private Message
Förlänga basreflexröret.

Jag har för mig Dali har väldigt bra kvalitet på komponenterna från början så där finns nog inget att hämta direkt om du inte ändrar konstruktionen till det bättre.
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/05/15 :  16:15:46  Show Profile Send 80-talet a Private Message
lådkonstruktion/dämpning, kabeldragning/kontaktering brukar vara usla i "blå" Dali!!

eoJeud
Go to Top of Page

Keltern
Starting Member

26 Posts

Posted - 2007/05/15 :  17:20:35  Show Profile Send Keltern a Private Message
marens: er det ikke verdt å bytte noe av delefilter-komponentene?

80-talet: tenkte på et par avstivere for å dempe litt kabinettresonanser, men lurer på hvordan jeg skal gjøre dette uten å gjøre kassevolumet for lite?

Noen tips/linker/illustrasjoner på hva jeg kan gjøre, for effektivt å gjøre 606 til en bedre høyttaler? :)

Demping er selvsagt, men utenom det liksom! ;)

Keltern

Edited by - Keltern on 2007/05/15 17:21:04
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/16 :  00:17:04  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har haft ett par Dali 808 och när jag skruvade upp dem och tittade så var det riktigt bra delningsfilterkomponenter i den trots det låga priset. Kablarna var det heller inget fel på, överdimensionerade kanske men inget som har någon betydelse.

Däremot lät de ju inte så bra. Färgat mellanregister, lite vass och tillbakalutad diskanttopp, pushad bas.

Om jag skulle göra något på dem så är det att revidera hela filtret från grunden på komponentvärdes-/kretsnivå. Mäta upp elementen och designa ett nytt filter helt enkelt.

Annars enklare åtgärder som att sätta i längre basrör med avrundade portar.

Edited by - marens on 2007/05/16 00:19:04
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/05/16 :  11:11:58  Show Profile Send 80-talet a Private Message
kan nog vara så att det är lite varierande lösningar beroende på ålder marens! jag har haft både 606 och senast 5005 och på båda var det dålig dämpning i lådan, främst i 5005, samt att från anslutningarna på högtalaren var allt kopplat med tunn skräpkabel och kabelskor av tvivelaktig kvalitet som var krimpade så dåligt att man ganska enkelt kunde dra av dem.

blymatta på lådväggarna, mer dämpmaterial samt byte av kablage med lödning ist för kabelskor skulle jag testat! sen är marens betydligt mer kvalificerad att ge tips om filter och portens längd osv. vilket antagligen gör mkt större skillnad men är mycket mer jobb, skulle iaf vara det för mig med min kunskapsnivå i ämnena!!

eoJeud
Go to Top of Page

Keltern
Starting Member

26 Posts

Posted - 2007/05/16 :  11:46:52  Show Profile Send Keltern a Private Message
Marens: Helt enkelt ja.. ;)

Ingen som har gjort dette på Dali 606 tidligere her på forumet da? Slik at man eventuelt kunne gjort en liten replica på det delefilteret?

Har tenkt tanken på å bygge nye delefilter, men det er jo så mye jobb med målinger og diverse, så det mest sannsynlig ikke gjort.

80-talet: Demping og lodding har jeg bestemt meg for å gjøre noe med! :) Så jo det på det gamle paret jeg har, at kabelsko var av veldig dårlig kvalitet! Så der blir det nok lodding ja.. :)

Keltern
Go to Top of Page

Keltern
Starting Member

26 Posts

Posted - 2007/05/17 :  18:46:26  Show Profile Send Keltern a Private Message
Noen som kan ha noen anelse om hva som kan gjøre at lyden jeg nå opplever med ett sett litt nyere 606 og en NAD c352 generelt sett er mye tammere og mindre engasjerende enn det jeg opplevde med ett sett litt eldre 606 sammen med en billig pioneerforsterker? :S

Keltern
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/05/17 :  19:19:42  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Dali och NAD brukar väl passa ihop bättre än tex Dali och Pioneer...
Iallafall vad jag hört.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Keltern
Starting Member

26 Posts

Posted - 2007/05/17 :  19:28:47  Show Profile Send Keltern a Private Message
Tja, man skulle kanskje tro det.. Men det hele mangler liksom tyngde! Noe jeg ikke hadde problemer med på den heller strømfattige Pioneer'en... Hmmm..

Men, jeg har hørt rykter om det har vært feilkobling på noen sett av Dali 606, slik at det ene basselementet var koblet på samme uttak som mellomtonen! Kan det være dette som er feilen på mine nå? Noen som har erfart lignende?

Keltern
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/05/17 :  19:33:45  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
hmm...det låter som det kan stämma,men det är svårt att veta exakt om man inte har sett kopplingarna.

Har du ingen test-ton som du kan spela upp?
Tex 100Hz och sen 500Hz,så märker du om mellanregistret reagerar på 100Hz-tonen och vice versa...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Keltern
Starting Member

26 Posts

Posted - 2007/05/18 :  20:40:16  Show Profile Send Keltern a Private Message
Skal se om jeg får tak i noen testtoner..

Er det i området rundt den nedre delefrekvensen jeg bør teste?

Keltern
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000