HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Råd om hur vi skall tackla hyresvärd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/05/18 :  09:42:24  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Det är så att vi flyttat från vår hyresrätt (för en vecka sedan) som ägs av Bostadsbolaget i Göteborg som vi har betalt hyra t.o.m. 31maj.
Nu är det så att för 2 veckor sedan så kom hyresvärden hem och ville titta på spisen och parkettgolvet pga att han som skall ta över lägenheten hade synpunkter om byte samt slipning av parkett.
Hyresvärden titta och sa att han återkommer hur det blir med detta.För 1 vecka sedan så ringde den nya hyresgästen mig på mobilen (hyresvärden hade givit honom mitt nummer)och frågade om han kunde börja flytta in saker i förråden!!! Han sa även att de skulle byta ut spisen och slipa golvet.När vi var i lägenheten igår så hade de gått in och bytt spisen utan att fråga mig om de fick! Sen skall de ju även slipa golvet innan den nya gästen flyttar in. Jag har ju betalt hyra (4000:-) till den 31maj och om de vill komma in (som värden sa runt den 25maj),skall jag inte kunna få tillbaka 1veckas hyra dvs 1000:-.
Sen hur katten skall vi göra med städningen.
Skall de slipa golvet i hall och vardagsrum så dammar det väl en hel del?
Snälla hjälp oss att tackla värden,brukar alltid vara för "dum" snäll. Tack på förhand

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

global
Member

314 Posts

Posted - 2007/05/18 :  10:09:50  Show Profile Send global a Private Message
Resonera med hyresgästföreningen.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  10:20:45  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag föreslår att ni kommer överrens med hyresvärden om beloppsnedsättning om de vill ha tillgång till lägenheten tidigare. Berätta att du hade planerat in flyttstädningen under den veckan de skall slipa golv och fråga helt enkelt om det är okej för dem att du som ersättning slipper flyttstädningen. Jag utgår från att ni redan flyttat ut isåfall. Har ni inte gjort det, så skulle jag påtalat att du tyvärr inte har möjlighet att dels flytta ut tidigare och därför saknar möjlighet att hjälpa dem, utan att de får sköta iordningställandet av tillträdande hyresgäst krav efter tillträdesdagen - vilket är det normala!

Tillgång till förråden får de på tillträdesdagen om inte du ställer upp med det, vilket jag iallafall hade gjort om jag redan tömt mitt förråd. Igen, under förutsättning att du redan tömt förråden. Där är du ju bara hjälpsam.

Edit: Såg att ni redan flyttat ut!! Då skall ni absolut ha tillbaka det ni betalat in i hyra för den perioden hyresvärden vill disponera lägenheten, antingen i form av ekonomisk ersättning eller slippa kravet på städning. Har ni redan flyttstädat, så be om en besiktning innan de slipar och kräv ekonomisk kompensation för tidsperioden.

Grattis till huset!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  10:23:48  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Resonera med hyresgästföreningen.
Självklart, under förutsättning att de är medlemmar. Min erfarenhet är dock att hyresvärden ofta är tillmötesgående på de här punkterna. Det vet jag sedan tidigare då jag arbetat åt Stena Fastigheter i göteborg.

Alla är intresserade av en smidig lösning. Prata med hyresvärden så löser det sig nog smidigt.

I annat fall, så tag kontakt med hyresgästföreningen iallafall. Det är bra att de informeras om hur hyresvärden agerar.

Slutsats: Var tillmötesgående, men var inte dumsnäll

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/05/18 10:24:06
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:07:14  Show Profile Send snare2 a Private Message
Hej

En hyresvärd får INTE gå in i ditt hem utan att ha frågat om det är ok från din sida.

Har du möbler kvar i lägenheten?
Om den ny hyresgästen vill flytta in i din bostad så får han betala hyra för de veckor som återstår, detta är inte mera än rätt iom att den nya hyresgästen får tillgång till lägenheten.

Städning skall inte du stå för när hyresbloaget gör en renovering/slipning av ditt golv.

*******************************************************************

Hemfridsbrott


Hemfridsbrott är i svensk rätt ett brott där man utan tillåtelse från vederbörande tränger sig in eller uppehåller sig i någons bostad (till exempel i rum, hus, gård eller fartyg).

I 4 kap 6 § brottsbalken står:

"Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.

Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.

Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år."

Sätt hårt mot hårt!!
Det är antagligen nog inte bara hos dig som hyresvärden går in utan lov!.
Ta kontakt med föreningen eller bolaget du bor hos, & tala med dem.
Om detta inte hjälper så tycker jag att du gör en polisanmälan!.

Mvh
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:11:37  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Hyresvärden har inte gått in utan lov. Han ställde en fråga.

Kommande hyresgästen har ställt en fråga avseende ett förråd, klart som korvspad man hjälper till med det om man inte nyttjar utrymmet.

Tillmötesgående är ledordet som jag ser det. Utan att för den sakens skull bli dumsnäll!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:18:14  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Kaffekoppen.
Hyresvärden har gått in utan lov från mig,han sa att han skulle höra av sig innan de gör något.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:24:26  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Prata med hans chef. Omedelbart. Idag.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:36:17  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Tyvärr så var han ledig idag och även kvartersvärden.
Jag pratade dock med en annan och ha sa att så får det absolut inte gå till! Verkar som kvartersvärden inte är riktigt 100,han som skall flytta in sa att värden hade ringt honom och trott att det var mig han pratade med.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  12:08:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ta det på måndag. Och prata även kompensationen med hans chef.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/05/19 :  11:57:48  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm#K12P26S1

Jordabalk (1970:994) 12 Kap. Hyra

26 § Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.

Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består. Vill hyresvärden utföra annat arbete i lägenheten, får hyresgästen inom en vecka från det att han fick meddelande om detta säga upp avtalet till upphörande. Sådant arbete får inte utan hyresgästens medgivande påbörjas förrän avtalet sålunda kunnat bringas att upphöra. Bestämmelserna i detta stycke gäller inte arbete som hyresvärden har utfäst sig att utföra åt hyresgästen eller som han genom ett åtgärdsföreläggande har ålagts att utföra.

I fall som anges i första eller andra stycket skall hyresvärden tillse att hyresgästen ej förorsakas större olägenhet än nödvändigt. Skada som förorsakas hyresgästen genom arbete som avses i andra stycket skall ersättas av hyresvärden, även om skadan icke beror på hans försummelse.

Hyresgästen är skyldig att tåla inskränkningar i nyttjanderätten, som föranleds av nödvändiga åtgärder för att utrota ohyra i fastigheten, även om den av honom hyrda lägenheten inte besväras av ohyra. Därvid gäller 17 § andra stycket.

Underlåter hyresgästen att bereda hyresvärden tillträde till lägenheten när denne har rätt till det, får kronofogdemyndigheten meddela särskild handräckning. I fråga om sådan handräckning finns bestämmelser i lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Lag (1991:850).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2007/05/19 12:00:27
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/05/19 :  12:16:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Enligt andra stycket så är omslipning av golv en åtgärd som du enligt JB 12:26 inte skall behöva tåla då den vållar väsentligt men i ditt nyttjande av lägenheten.

Spisbyte är en åtgärd som värden får genomföra även under sista månaden under förutsättning att det går ganska fort och enkelt, (kortare tid än några timmar) men givetvis skall värden fråga dig om att få tillträde till din lägenhet innan spisbytet sker.

Du bör diskutera med hyresvärden om en reduktion av hyran, alternativt att ditt hyresavtal upphör och du får pengar tillbaka för den återstående tiden. Tänk på att lösa städningsfrågan.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:36:43  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Tack så mycket för all hjälp!
Vi har nu städat ur lägenheten och har bara det sista i förråden att tömma samt borsta.Han kommer med all säkerhet att ringa mig imorgon.
Skall kräva en 1/4 avdrag på hyran,kan jag verkligen hota med polisanmälan?

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:40:23  Show Profile Send B-200 a Private Message
jupp

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/20 :  23:03:01  Show Profile Send iroise a Private Message
Dom kan vara svårtacklade! Själv hade jag inte "ropat på förstärkt polis2 utan informerat vården om att jag skall låta en jurist titta på förfarandet!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/21 :  08:49:16  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Och jag skulle pratat med kvartersvärdens chef, naturligtvis också klargöra att du kan låta en jurist titta på ärendet om de vill ;)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/21 :  08:49:57  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Men glöm inte ödmjukheten... det kan komma ett tillfälle när du kan tänka dig bo hos dem igen... man vet aldrig...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/21 :  09:57:42  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag håller med alla de inlägg som komit efter mitt "jupp" dock är det så att man kan polisanmäla, men det skall inte vara det första man hotar med. hot är aldrig bra, fråga han skulle inte ni säga ifrån INNAN ni gick in i min lägenhet? jag upplevde det som kränkande nä ni varit i min lägenhet utan att jag varit förvarnad. Lägg ej mer vikt vid det, låt personens hjärna göra tankearbetet. Diskutera sedan kring om ni kan få tillbaka på hyran då personen vill ha tidigare åtgång till lägenheten. OM deta ej går, så säg till dessa att då får du återkomma och kontakta då ett juridiskt ombud (hyresgästföreningen har kostnadsfri konsultation om man är medlem). Kör så det ryker.
Ville bara förklara mig.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/21 :  10:12:59  Show Profile Send nahoj a Private Message
Det är ju inga jättesummor det rör sig om, så jag tror nog att Värden kommer vara tillmötesgående

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/21 :  10:52:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är en olaglighet det din hyresvärd gjort. Han måste be om lov för att gå in med sin nyckel.

Ödmjukheten som kaffekoppen lyfter fram är väldigt viktig. Den är alltid första alternativet och brukar vara den man kommer längst på. I bakhuvudet har du självklart full koll på dina rättigheter och att om det är så så kan du gå till polisen och och anmäla det.

Du har essen i din hand.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/21 :  11:59:37  Show Profile Send iroise a Private Message
Resonerandet/ödmjukheten skriver jag under på till 100%
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/05/21 :  23:32:59  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Dagen började med att hyresvärden talade in ett meddelande på mitt mobilsvar,och sa att vi måste städa hela lägenheten och att det inte blir något damm efter att de slipat ekparketten

Efter det så ringde jag och pratade med distriktschefen och han skulle direkt ta upp detta med värden,och han sa även att det är upp till mig att bestämma om jag vill låta dem komma in.En kvart senare ringer den nya hyresgästen och säger att om han får börja ställa in saker i förråden samt att jag låter dem slipa parketten så betalar han mig 1000:-! Så nu känns det lite bättre.
Kan ju säga att distriktschefen var en riktigt trevlig kille och beklagade djupt det som hänt.

Tack alla för er hjälp

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/22 :  00:54:28  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Kul!

Ibland är det tyvärr så att man får ta saken en nivå högre..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/22 :  02:29:15  Show Profile Send forken a Private Message
Min bror råkade ut för något liknande. En fredag kom han hem lite tidigare än vanligt och hittade då hyresvärden + någon hantverkare i lägenheten. En av dem kollade tv och den andra stod och provade några av min brors golfklubbor.

När han frågade vad de gjorde där så fick han svaret:

-Så du spelar också golf? Vilket handikapp har du?

Kom fram att de var där för att kolla på fläkten i köket som han klagat på ett par månader tidigare.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/22 :  09:17:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det var glädjande att höra, Karnaa!

Använd tusingen till nått kul!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/05/22 :  20:18:07  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Det har jag redan gjort!
Blev 20 meter Supra Lorad samt ett Furutech vägguttag

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2007/05/22 20:18:42
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000