HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kamerafråga till? Minolta+Sony
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/15 :  22:11:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har en gammal? Minolta Dynax 4 med ett 28-80 + 75-300 objektiv.

Överväger en DSLR, och kanske en Sony A100 eftersom de köpt Minolta och då kanske jag kan återanvända objektiven???

Eller? Är det inte så enkelt, blir det brytningsfel?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/05/15 :  22:21:30  Show Profile Send drkim a Private Message
Borde funka men det är inte helt säkert - har testat Objektiv till en gammal Minolta agp-systemare till en Minolta Dynax 5d och A100 - passade inte alls - kolla denna tråden så kanske du får svar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=76675

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/05/15 :  23:07:00  Show Profile Send mace a Private Message
Det blir väl "brytningsfel" men fattningen är densamma, iallafall på 5/7/9000 & D5D/A100.

Felet har väl något med skillnaden på 35mm och storleken på den digitala mokajängen

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/05/16 :  08:34:29  Show Profile Send fripps a Private Message
Hej

Hade en Minolta 7000 (första med autofocus) från mitten av 80-talet. Objektiven till denna passade utmärkt att använda till min Sony A100. Har inte upptäckt några konstigheter.

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/16 :  10:41:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Borde funka som jag ser det....Eller ska man satsa på en beg 5D?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/16 :  10:44:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ta med dig gluggarna till affären o prova...

Jag har nog gått på en A100 framför en beg 5D..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/16 :  10:51:42  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Visst kan man ta med och prova, men då är ju beslutet taget...nu funderar/filosoferar jag mest.

Man blir ju förvirrad, "prisjaktade" lite och ett A100 hus = 6300:- ... A100 + 18-70 mm 6700:- ===> 400 pix för "normalen"....hmmmm, antingen är ju huset rent överprisat eller så är det lockpris, alt. rikigt skräpobjektiv??? Eller det kanske är std. att prissätta så?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/16 :  10:54:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det är rätt mycket standard att prissätta så.
Har tom. sett att det ibland är billigare att köpa ett kit jämfört med enbart huset.

Beslut o beslut, är väl bara o testa för att se om det funkar.
då slipper du ju att fundera på den aspekten..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/05/16 :  14:50:41  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag har kännt och klämt på alfa100 och mycket riktigt är orginal-kit-objektivet mera medskickat för syns skull än för att vara en förtroendeingivande glugg.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/05/16 :  15:58:50  Show Profile Send edison a Private Message
Magils:
Ditt 28-80 är ungefär lika bra som 18-70´an som säljs som "kitoptik", men för dom få hundringarna den kostar att ta med får du ju tillgång till området mellan 18-28 mm.
Nog så viktigt för "allroundfoto" som jag ser det iaf.

Sen om kamerahusets inneboende kvalitet ska utnyttjas ordentligt gäller att bättre optik ska till.

MEN det var/är ju likadant med din analoga(!)

Slutsatsen blir att är du (har varit) nöjd med 28-80´an kan du räkna med att bli nöjd med 18-70´an.
Dom är inte EXAKT lika bra men i samma liga.

Min erferenhet är att när man börjat upptäcka DSLR´ens trevligheter blir man lätt sugen på vad bättre optik erbjuder, men det är samtidigt så att den billiga som regel duger till mer än man tror (utom för stora förstoringar givetvis)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:28:58  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
får du ju tillgång till området mellan 18-28 mm.


28-80 är räknat på 35 mm formatet, räknas inte det om när det gäller DSLR dvs. att 18 motsvarar en 35 mm brännvidd, ed högre siffra?


quote:
den billiga som regel duger till mer än man tror


Ja, går man från en Powershót S3, ultrazoom kompact-kamera så borde väl DSLR ge ett lyft oavsett, förutom storleksmässigt. Det är ju anledningen till intesset, klivet ner från SLR:en var inte så kul.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/05/16 16:31:23
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:38:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Räknas om och räknas om... Du har fortfarande samma brännvidd men den ger ett annat utsnitt på DSLR (om det inte är fullformat, typ Canon 1D). Sedan varierar det lite mellan tillverkarna vad förlängningsfaktorn är, på Nikon är den 1,5 och på Canon är den 1,6 på de som inte är fullformat. A100 har samma typ av sensor som D80 så den borde alltså också ha 1,5 i förlängningsfaktor. 18 mm motsvarar då ungefär 27 mm på en digital fullformats- eller en analog småbildskamera.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/16 :  16:41:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Du förstod ju vad jag menade

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/05/16 :  23:20:05  Show Profile Send edison a Private Message
Magils, du har en 28-80.Skaffar du 18-70 också menade jag att du utökar området nedåt från 28 till 18.Bredaste upplevd bildvinkel*** (med optiken på DSLR´en) motsvarar då 42 mm resp. 27 mm. med 28-80´an resp 18-70´an.

Dvs du får tillgång till "vidvinkel" motsvarande 27 mm vid småbild, istället för runt 42 mm, alltså är det "önskvärt" att ha med 18-70´an eller nåt annat i den brännviddsklassen.

Vilket jag antar inte var så oklart egentligen...

Powershot S3 (S3 IS antar jag) är iofs så pass bra att det mesta inte blir dramatsikt mkt bättre me "budget DSLR med budgetoptik) men snabbheten och brusfriheten kan bara dom vara värda investeringen.
En till sak man får mkt bättre med DSLR är möjligjheten till korta re skärpedjup, en S3 IS har MKT större skärpedjup även på maxbländare än DSLR, så där är skillnaden stor oavsett man gör förstoringar eller inte.

Min kollega har Canon S3 IS och även Konica-Minolta 5D.

Jag har sett många av hans bilder och rent kvalitetsmässigt är det inte stor skillnad faktiskt, vilket jag ser som att S3 är bra, inte att 5D är dålig på nåt sätt.

Men DSLR´en är ju nåt helt annat användarmässigt samt systembyggarmässigt, och kan ju som vi konstaterat ovan också ganska billigt ge tillgång till *bra* vidvinkel, vilket S3 IS saknar (utan extra speciallins monterad)


***egentligen borde jag kanske skrivit "bredaste upplevd brännvidd" eftersom det ändå som regel *snackas brännvidd* då man menar bildvinkel.En annan diskussion tror jag, så slipper jag krångla till det i denna tråden


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/05/16 23:23:31
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/05/17 :  00:28:27  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
28-80 är räknat på 35 mm formatet, räknas inte det om när det gäller DSLR dvs. att 18 motsvarar en 35 mm brännvidd, ed högre siffra?


Att jämföra objektiv på en analog kamera kontra en digital, är väl ändock äpplen å päron.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/05/17 :  00:34:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Att jämföra objektiv på en analog kamera kontra en digital, är väl ändock äpplen å päron.


Förvisso men båda är goda

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/17 :  21:31:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ahaja nu fattar tom. jag att jag tänkte åt fel håll. 28 är ju 28 även för en DSLR. och då är ju självklart 18 mer "vidvinkligt" förstås.

Men visst Powershoten tar bra bilder, men blixten är kass ( och ingen extern går att koppla till) och den är usel på Autofokus vid dåliga ljusförhållanden.

Såg att nya S5:an hade vanlig blixtsko....den utvecklas.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:51:30  Show Profile Send edison a Private Message
Yes, Magils...visst är en (D)SLR bättre, men exakt *vilka* av dess fördelar vs tex S3IS man uppskattar/använder/behöver etc blir ju iaf lite grann personligt.

------------------------------------------------------------

reeltoreel:
Tja, optik som optik skulle jag säga.Passar bara fattningen är det egentligen inte annat än...

A.skärpedjupet
B.den upplevda bildvinkeln vid en viss brännvidd

... man behöver bry sej om när man resonerar "A"SLR vs DSLR
(angående de DSLR som har mindre sensor än "A"SLR.
Har DSLR 24x36mm sensor, ja då kan vi finna ännu mindre skäl att 'särbehandla' analog resp. digitala kameror i optikresonemang)

Så förutom det med sk-djup/bildvinkel (samt vissa egenskaper av normalt sett mindre betydelsfull art) är det inget skäl att göra nån principiell åtskillnad mellan "digital-optik" och annan optik.

Film eller pixelplatta, "sak samma", det ska hamna en bild på dem båda.Utan undantag kommer den från....ett objektiv!

Mest som förtydligande, jag är inte ute efter att 'debattera'

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/05/17 23:52:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000