HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur koppla glöd till likriktarrör (dioder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/05/15 :  20:31:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vanliga standard likriktarrör har (oftast) två anoder och en gemensam katod och kopplas (som regel) till en trafo med mittuttag. Ett separat uttag på nätttrafon anordnas för glödspänningen eftersom glödtråden till upphissad till V+.

Men jag har ett smärre undran: Jag har en påse likriktardioder med bara en anod, diod alltså och en glödtråd som är elektriskt åtskiljd från katoden. Om jag bygger en Graetz-brygga av 4 sådana rör hur förser jag då glödtrådarna med spänning? Kan glöden på alla 4 rör kopplas ihop eller kopplas de ihop parvis (plus-rören resp minus-rören)?

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/05/16 :  11:35:16  Show Profile Send Lord a Private Message
Kolla i databladet hur mycket dom tål mellan glöd/katod , är det avsevärt mer än den spänning du skall köra med så räcker den med en lindning. i annat fall så blir det 2 ev 3 sparata lindningar


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/05/16 :  11:53:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Sant så!

Det är till att rita upp och se hur glödtrådarna ligger i förhållande till spänningarna på katoderna.

I och för sig hade jag bara tänkt att använda två av dessa dioder som man använder vanliga rörlikriktare som 5U4G och slika.

DATA (PDF)
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/05/16 :  12:40:48  Show Profile Send Lord a Private Message
Enligt databladet så tål dom 750V mellan katod o glödtråd, så det är nog inga problem att mata dom med samma glöd som resten av rören.

Ett lite mer lättläst datablad..
6C10P

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000