HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jordlös förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/14 :  12:17:11  Show Profile Send Lovan a Private Message


Skulle det funka eller kommer jag få ordentlig likström på utgången?
Sätter man ingångsimpedansen mellan + och - på balanserade signaler eller måste det gå via jord?

Edit: Jag missade visst en diodbrygga där men ignorera det

Edited by - Lovan on 2007/05/14 12:18:10

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:07:58  Show Profile Send MatsT a Private Message
Min gissning är att det fungerar men inte optimalt. Du kommer att få en imaginär jord på ingången förutsatt att steget före har plus, minus och jord. Om jorden saknas i föregående steg fungerar det inte. Att det inte blir idealt beror på att den imaginära jorden kan bli mer störningskänslig än en riktig jord kopplad till föregående steg.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/14 :  19:35:30  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det är ungefär det jag kom fram till. Frågan är ju hur mycket det egentligen skiljer när man bara har en imaginär jord? Har man en tillräckligt stabil("stiff") strömförsörjning så borde inte imaginärjorden vara särskillt utsatt för variationer. Det blir ju ändå variationer iomed att man har resistanser och induktanser även om man har en "riktig" jord.
Jord från föregående steg kommer finnas. Iden var ungefär att man använder sig av en DRV134 eller en egenuppbyggd SE->bal konverterare. Iomed att man kör balanserat(och bryggat) så tycker jag inte att jorden borde vara "relevant"?
Det jag kan tänka mig blir problem är väl att op-arna har sin egen jordpunkt och det kan bli skillnader mot föregående steg. Då kan feedbacken bli konstig förvisso.

hmm...
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/05/14 :  20:55:40  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Det måste finnas en reference punkt nån stans annars kan det bli problem med självsvängning. Du kommer inte att få likspänning på utgången om du kör med trafo.
Varför vill du inte ha en jordpunkt
Om du är orolig för att få "skräp" bakvägen så filtrera den åxå då.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/14 :  21:58:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett tips kan väl vara ett titta på vad Walt Jung skriver om instrument-opar i ADIs bok om op-ampar
Finns att ladda ned från hans hemsida

http://waltjung.org/ADI_Books.html
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/16 :  07:29:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ledsen för det sena svaret.

Det var inte tänkt att byggas. Jag är mest fundersam över varför det inte går att köra utan jord.
Jag har sett en konstruktion på en diskret förstärkare som inte ska använda sig av jord och jag funderade mest över varför det inte skulle gå att vara utan.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/16 :  09:45:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Visst går det att köra utan jord. Jag använder rätt mycket batteridriven mätutrustning på jobbet och kör man diffrentiellt (som i kopplingen ovan) så är det inte alltid nödvändigt (eller önskvärt) att koppla ihop signaljord mellan två apparater (ex. förförstärkare).

Vad som är bäst varierar från fall till fall.

Man får dock så upp så att man inte kopplar ihop jordarna "av misstag" via skyddsjord, det är dessutom ett elände att felsöka "jordlösa" kretsar då man inte direkt kan använda en vanligt oscilloskop.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000