Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 05:15:49
|
quote: Jag har funderat ett tag på en idé som jag tycker passar för att lansera i denna tråd:
ETT DATAPROGRAM KOPPLAT TILL EN EQ FÖR ATT ANPASSA FREKVENSGÅNGEN EFTER HÖRSELKURVAN!
Alla människor har helt olika hörselkurvor, dvs de uppfattar olika frekvenser olika bra. Det gäller speciellt ju äldre man blir.
Genom att köra tester ā la hörselkontroll skulle ett dataprogram kunna anpassa EQ-inställningarna för varje enskild lyssnare, så att den faktiskt hörda frekvensåtergivningen blir rätt.
Vad tror ni om det??
Jag kör dataljudet via ett sådant program. http://www.izotope.com/products/audio/ozone/
Här finns en tråd om det också: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=45391 |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 11:01:44
|
quote: Ja, en EQ måste ju vara mycket smartare att satsa på än tro sig kunna bota massa saker med olika kablar. Ska själv köpa en EQ framöver, för att kunna lyssna på dagens diskanthöjda skivor, som det verkar inte vara speciellt mkt klagemål på här.
Genom att skaffa en kabel med lägre RCL kan man få högre upplösning genom att man effektivt ökar dämfaktorn. Hur sjutton ska man kunna få till det med en EQ ? |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 11:28:47
|
Bernt, används inte det programmet för att anpassa till rummets frekvensgång? Kan man använda det även för att anpassa till örats/hjärnans frekvenskurva? |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 11:39:39
|
Peg: Om det är lägre RCL som är poängen med alla eftermarknadskabelinköp så varför köper folk inte en massa EKK-kablar och parallellkopplar bara?
Dämpfaktorn slutar ju att ha betydelse när den blir tillräckligt hög (serieimpedansen är tillräckligt låg). Och det är frekvensgången som påverkas av "dämpfaktorn" (kan ju även i sin tur påverka upplösningen men det är inte entydigt att en högre dämpfaktor ger högre upplösning). En högtalare kan ju vara gjord med tanke på en större serieimpedans. Dessutom ger en större sterieimpedans (lägre dämpfaktor) en större grad av strömdrivning vilket kan minska distorsion (vilket kan översättas i högre upplösning). |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 11:54:06
|
quote: Dessutom ger en större sterieimpedans (lägre dämpfaktor) en större grad av strömdrivning vilket kan minska distorsion (vilket kan översättas i högre upplösning).
Tja du kanske har rätt i det. Min poäng var mest att kablar är bra för att fixa upplösningen och EQ är bra på att fixa frekvensgången. Använd respektive sak till det den är bra på |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 11:59:19
|
Jag håller inte med om att kablar är bra på att fixa upplösning. De är skitdåliga på det iom att upplösningen begränsas av det mesta annat i så enormt mycket högre grad. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 12:04:12
|
Det är därför det är viktigt med systembalans, det knepiga är ibland att hitta den trånga sektorn, något som ibland både kan leda till aha-upplevelser och besvikelser i uppgraderingsträsket.... |
Min anläggningstråd |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 12:11:08
|
Exempel: Jag fick enormt mycket bättre upplösning i basen då jag använde en parametrisk eq i basen i ett rum som hade problem med en efterhängsen basresonans. En högtalarkabel hade varken gjort till eller från eftersom den aldrig angriper problemet. Den är så bra redan i sig själv där den sitter och gör det den ska. |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 12:16:54
|
quote: De är skitdåliga på det iom att upplösningen begränsas av det mesta annat i så enormt mycket högre grad.
Som guy säger är det viktigt med systembalans. När man har fixat allt annat är det kablarna som sätter stopp och det de sätter stopp för vad jag har märkt är upplösningen. Men för att komma dit måste man våga prova saker.
Man kan ju inte bara gnälla om att alla delar gör så liten skillnad när det är helheten man lyssnar på.
Nä tillbaks till EQ ämnet ! |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 12:24:59
|
Är det inte precis det vi pratar om då? EQ vs. andra kablar?
Enligt min erfarenhet är det högtalarna och rummet som sätter stopp för upplösningen. Apparater kan ju påverka i liten grad men kablar påverkar i stort sett aldig upplösningen, de är alldeles för bra med för stor marginal. Man behöver inte ens jämföra med andra delar i anläggningen det räcker med att jämföra med absoluta hörbarhetsgränsen. |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 12:34:31
|
quote: Enligt min erfarenhet är det högtalarna och rummet som sätter stopp för upplösningen.
Skriver jag under på! Och jag tycker dessutom att ett par billiga högtalare kan låta förföriskt i rätt rum.
Lite OT, men. Om man leker med tanken att alla som höll på med hifi hade "perfekta" lyssningsrum, skulle byte av elektronik, kablar och högtalare ske ännu oftare, pga av att skillnder skulle bli så mycket tydligare, med bra akustiska förhållanden? Eller mer sällan? |
Edited by - ljud on 2007/05/15 12:35:15 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 12:38:13
|
Mer sällan skulle jag tro iom att kablarna egentligen är med god marginal ohörbart bra bara man får det där med LCR anpassat.
Jag kan förstå att andra skulle kunna tycka "oftare" pga deras övertygelse. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 13:01:21
|
Angående EQ och dynamikbegränsande är det fullt möjligt att hamna i en sådan situation. Varför annars använder man 3000 watt i dom små små subwofrarna? Jo dom är kraftigt EQ'ade och för att orka med allt behövs effekt.
Alltså: en kraftig EQ-justering ställer större krav på effekt-resurser. Finns inte effekt-resurserna går det "i taket" och blir således dynamikbegränsat.
Edit: förtydligande |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/05/15 13:06:02 |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 13:04:21
|
quote: Angående EQ och dynamikbegränsande är det fullt möjligt att hamna i en sådan situation. Varför annars använder man 3000 watt i dom små små subwofrarna? Jo dom är kraftigt EQ'ade och för att orka med allt behövs effekt.
Alltså: en kraftig EQ-justering ställer större krav på effekt-resurser.
Låter ju rimligt.
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 15:24:06
|
EA mfl.
Stämmer rätt bra tycker jag, det gäller att hela kedja kan svara upp, slutsteg men även högtalare, om inte detta är på plats finns risken att man kan förstöra mer än göra nytta med allt för omfattande justeringar.
Tex att boosta upp 30Hz 16dB (vilket kan vara trevligt) så krävs ju helt plötsligt ganska mkt mer av både steg och högtalare, mer subtila men likväl märkbara ändringar behöver dock inte kräva så mkt.
Desutom så behöver man ju inte konstant höja, man kan ju välja att skära också och då har man helt plötsligt vunnit lite headroom istället, en blandning av båda i måtlig omfattning brukar ge rätt bra resultat.
Jag är färgad då jag dagligen använder EQ, och jag tycker om att ha möjligheten att anapassa ljudet efter rum och tillfälle, exempelvis utomhus (behövs rejält mkt mer botten där) eller inne i garaget, måttligt med manipulernade, vardagsrummet kräver kanske lite mer osov..
Därmed är intet sagt om att "ta bort" rummet, men man kan åtminstone minska dess negativa effekter en aning, efterklangen är där iallfall, eq eller inte eq, detta får man lösa på andra sätt. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 18:01:32
|
Engelholm: helt riktigt. Skall du öka signalen 3dB så krävs dubbla effekten. Många ökar signalen med betydligt mer, och då krävs dte rejäla resurser.
En av grundern aför att få bra ljud med en EQ är dock att göra precis tvärtom, dvs man DRAR NED de band som är för höga, för att få en jämnare överlappning mellan oktaverna, därefter höjs hela nivån istället.
mvh Jonas |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 18:57:49
|
jag kanske har missförstått en detalj (mycket möjligt) kring det där med effekt och decibel , men är det inte så detta fallet att signalen förstärks med tex 3db vid någon passande frekvens "i den digitala delen", alltså i EQn. Insignalen till slutsteget är alltså i sig redan förstärkt Alltså belastas inte slutsteget med att behöva kräma på med 3db extra. Men det här kan mycket väl vara en av mina vanliga tankevurpor - någon som har någon tanke om detta ?? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 19:05:43
|
Urban: Det är en tankevurpa.
Signalen in till slutsteget kan sägas beskriva för slutsteget hur mycket slutsteget skall förstärka.
Om insignalen är förstärk vid "någon passande frekvens" betyder det att slutsteget skall förstärka så mycket extra vid just denna passande frekvens.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 19:11:29
|
se det såhär urban, det är lite som att trycka ner gaspedalen, om du redan har tryckt ner den 3cm har du 3cm mindre kvar til du sätter "plattan i mattan" (full gas).
Det är alltid den sista komponenten i kedjan som sätter begräsningen, dvs slutsteget (om högtalarna pallar med), oavsett hur mkt du förstärker signalen innan så begränsas uteffekten av det som steget är kapablet att leverera.
Annars hade man ju kunnat länka ihop ett antal slutsteg efter varandra och på så vis lyckats få ut mer effekt än vad varje enskilt steg kan leverera, och det kan man inte, att prova kan innebära att man inte hör något alls. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2007/05/15 19:12:51 |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 22:10:13
|
det blev mer än lite förvirrat från min sida det där förra inlägget. Jag tänkte mer på tex då man spelar olika skivor, eller ibland tom samma skiva fast i olika utgåvor, där utnivån är olika. Med skivan där utnivån är högre så behöver man inte dra på så mycket för att nå en bra ljudnivå med god dynamik, medans skivan där nivån är lägre kräver att volymratten trissas upp, ibland inte så få snäpp!Dom gångerna måste väl ändå slutsteget vara närmare gränsen för vad den kan prestera!- med följd att dynamiken begränsas , fast ljudnivån i sig kanske inte är alarmerande hög!? Om man då kan boosta signalen i EQn, både hela signalen och givetvis enstaka frekvenser inom ramen för vad slutsteget mäktar med så tänker jag att dynamiken mår bra av det ? martinsson jämför med läget på en gaspedal, jag tänkte mer i termen av att fylla slutsteget med bättre "soppa" - lite turboeffekt !
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/15 : 23:11:19
|
quote: Bernt, används inte det programmet för att anpassa till rummets frekvensgång? Kan man använda det även för att anpassa till örats/hjärnans frekvenskurva?
Ja, jag använder programmet till att kompensera lite grann för rummets egenheter. Men man kan göra otroligt många grejer med det så visst skulle man kunna använda det så som du föreslår. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/05/16 : 08:09:32
|
lite knepig analogi från min sida där kanske.
Vad jag menar är att om man höjer nivån innan steget (eller stegen) så innebär detta inte mkt mer än att vrider upp volymen, och taket för hur mkt man kan höja begränsas oftast av slutsteget eller högtlarna.
Vad det dynamiken beträffar så tror jag att detta inte gör någon större skillnad, dynamiken sätts på skivan du spelar upp och inte i anläggningen på vilken musiken återskapas, att höja volymen innebär att höja hela spannet, inte att man sträcker ut materialet dvs öka dynamiken (skillnaden mellan högsta och lägsta värdet).
Med reservation för missuppfattning. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2007/05/16 : 08:43:15
|
Angående hur man måste använda volymkontrollen för att kompensera inspelningsnivån - medelnivån på skivan.
En skiva som låter på tok för högt och som inte kräver att man vrider på volymkontrollen alls har generellt sett blivit komprimerad mycket kraftigt - dvs dynamiken har minskats till futtiga 6dB som är ett exempel från dagens loudness-race.
En skiva som däremot låter svagt och kräver att man skruvar upp volymen har generellt sett möjlighet att ge mycket bättre dynamik - kanske 30dB.
Därför - bör man om man vill ha dynamisk musik undvika alla nya plattor som låter högljudda utan att man skruvar upp volymen. Tyvärr gäller detta nästan alla pop-plattor från 1997 framåt.
Martin |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/05/16 : 20:05:42
|
Dynamikhantering är inget jag assosierar med eq, men det finns en grej man kan göra med dem för att få ut lite mer ur ett par högtalare av mindre slag.
Att skära bort det register som högtalaren inte klarar att återge med gott resultat, exempelvis en mindre stativare som är avstämd till 45Hz, då skär man helt sonika bort det där under avstämmningswfrekvensen eller strax under densamma vilket ger två fördelar, ett - risken att förstöra högtalaren genom för stora konustlag minskar, två - man lägger den effekten på det som finns kvar och i basen går det åt mkt effekt.
Slutna högtalare är en annan sak, men man kanske kan tillämpa något liknande även där, generellt har detta även en liten fördel i att man städar upp lite i mellanregistret som vanligtvis hanteras av samma element då de största rörelserna minskar. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2007/05/16 : 22:37:12
|
Som några redan säger, money talks! En bra eq kostar, annars hade jag nog haft en DG38, gärna med en matchande crossover. Sen finns det ju nackdelar, mer komponenter i kedjan. Att ställa in en eq kan ju göra vilken normal människa som helst till galen. Höll på bli galen redan med att placera högtalarna. |
ACCUrate PHASE |
|
|
Topic |
|