HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vaför inte EQ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/14 :  12:01:30  Show Profile Send ljud a Private Message
Jo, det pågår ju en kabeltråd nu. Och man nu utgår från att kablar kan "tweaka" till det där sista man vill åt, varför i hela fridens namn använder man inte en EQ för detta? Är det bara för att man inte vill ha en till komponent i kedjan, eller?

Fördelarna är väl att det borde vara billigare i längden med en EQ (iaf när man hör vad folk lägger på sina kablar) samt att man inte låser sig i vad man vill uppnå, man kan ändra soundet om man så vill osv.

Personligen skulle jag inte vilja ha det pga att jag inte skulle kunna låta bli att sitta och skruva på den hela tiden.

Jag får iaf. en känsla av att självbedrägeri äger rum när man försöker EQ:a med kablar istället för en riktig EQ.

Jag tycker däremot inte att en anläggning måste vara neutral, utan väljer isåfall "sameness" över detta, eftersom mitt lyssningsrum tillför så mycket ändå.

Förklara!

Edited by - ljud on 2007/05/14 12:21:03

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/05/14 :  12:16:15  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Ljud: EN MYCKET BRA fråga.

De flesta verkar tycka att man kan ju absolut inte ha fler komponenter i kedjan, och att EQ kan påverka ljudet mer negativt än positivt.

Det finns inte så få personer som säger att en BRA EQ ersätter dina behov av att testa kablar, och högtalare.

Dilemmat är kanske att en bra EQ är rätt dyr. Men för de allra flesta så skulle en bra EQ vara betydligt mycket mer motiverat än att testa högtalare och kablar det kan jag säga efter alla uppmätningar av rum som jag gjort...

Det verkar också vara som så att många tycker att en EQ kan var okej i basområdet, men inte nån annanstans. En extremt märklig åsikt om du frågar mig. Den behövs minst lika mycket på andra ställen...

mvh Jonas

Edited by - jonash on 2007/05/14 12:17:05
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/14 :  12:18:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tror att det finns lika många svar på den här frågan som medlemmar på HF Det beror helt o hållet vem du frågar.

Men jag tror att dom flesta anser att det känns "fel" att häkta på en Eq o varför det får du fråga dom om Jag har en Eq funktion i mitt aktiva filter. Jag kan inte göra jättestora ändringar men dom räcker till. Jag känner heller inget sug av att ständigt vara framme o ratta när jag väl hittade rätt.

Är det då mer legalt att ha ett sådant system då det är designat av tillverkaren som en del i ett större system ??
Egentligen inte tycker jag men jag hade ändå dragit mig för att häkta på en Eq av den anledningen jag skrev om innan.
Korkat egentligen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/05/14 :  12:40:04  Show Profile Send Tomas a Private Message
Vad man gör med en analog EQ är att man fasförskjuter och ställer till det i signalvägen, och fasfel slipper man gärna. En billig EQ låter skit, en bra analog EQ kostar mellan 15000-50000, och javisst, varför inte anpassa sig lite efter akustiken. En digital s.k faslinjär EQ har massa andra bekymmer, bl.a en AD omvandling och en DA omvandling. Detta är snordyrt om man vill ha kvalikativt.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2007/05/14 12:42:10
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/05/14 :  12:48:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Idag när man mest har digitala källor så är en digital EQ inget problem om man slipper AD-omvandlingen.
Jag köpte en Behringer Ultracurve just av den anledningen att det var svårt att få till ljudet så att det passade både metal och klassisk musik. Man kan ju inte byta kablar varje gång man byter musik.
Jag lät modda den så att den fungerade som en bra DA-omvandlare.
Så visst används EQ.
Men det blev så att jag använde den mindre och mindre och nu står den i garderoben.

Rumskorrigering med EQ fungerar inte så bra p.g.a. att man kompenserar "fel" i det reflekterade ljudet genom att ändra klangen i direktljudet från högtalarna.
Problemet är att när vi lyssnar så skiljer hjärnan ut direktljudet från det reflekterade och det låter konstigt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/05/14 12:50:25
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/14 :  12:53:33  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag tycker nog att EQ kan vara okej hela vägen men då ska det vara bra kvalitet på det. Men det är ingenting jag skulle sitta och pilla på eller vill betala för .

Kör man Squeezebox eller HTPC kan man klämma in en digital mjukvaru EQ i datorn. Jag har provat det lite och det verkade funka ganska bra men det är lite pyssligt.

För min del måste jag ha EQ i basen för det blir helt olidligt utan och jag har inte hitta något sätt att fixa rummet utan att det blir för fult än. Det trista är ju att ett fixat rum fortfarande låter mycket bättre än att köra EQ .

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/05/14 :  12:53:57  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag titrerar fram rätt värme i mitt system genom
att höja och sänka volymen på min subwoofer.

Detta sätt är min rekommendation på tonkontroll
eller EQ till ett enkelt system.

Martin
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/14 :  13:06:27  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag upplever ändå att man löser olika problem med EQ respektive kablar. Då jag har bytt till andra kablar så har varje steg inneburit högre upplösning. Jag hör helt enkelt nya saker på mina testskivor vid före-eftertest som innan ej hörts eller varit blurriga (aldrig har jag tyvärr erfarit att jag kunnat byta till en billigare kabel för att åstadkomma detta)

En EQ skulle iaf jag använda för att ändra imperfektioner i frekvensförloppet alternativt fixa klangbilden om grundkaraktären på prylarna var fel från början... Ibland är ju också skivor från början helt felmastrade så där känns ibland en EQ som ett "måste" för att hyfsa till det i efterhand...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/05/14 :  13:09:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag skulle numera inte kunna leva utan en EQ (eller aktiv delning heller för den delen) det skulle kännas för begränsat, nästan klaustrofobiskt.

Jag vill ha möjligheten att omforma min anläggning efter tycke och smak eller känsla när jag vill.

Jag har en setting för "rakt" och lite andra för andra tillfällen, frihet helt enkelt, och är man nöjd så slutar man skruva på saker och ting även om möjligheten finns där.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/05/14 13:10:18
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/14 :  14:21:09  Show Profile Send ljud a Private Message
Frågan är riktad till mig själv i allra högsta grad, då jag vet att jag lätt skulle kunna lura mig sjäv på följande sätt:

Jag testar olika sorters kablar, när jag byter till den nya kabeln råkar jag komma åt diskant-tonkontrollen med knät och plussar på 2 db. Jag sätter mig ner och konstaterar att, visst det är ruggigt stor skillnad på dessa kablar, den gamla släpper inte alls fram lika mycket detaljer som den nya gör. Jag byter tillbaka till gamla kablen och råkar igen, utan att upptäcka detta, skruva tillbaka tonkontrollen. Jag får bekräftat att den gamla kabeln låter skräp och den nya är helt fantastisk!

(Ja ja ja, jag vet att det låter långsökt)

Men

Men jag försöker bara beskriva hur lättlurad JAG är, man sitter där på helspänn och är så tacksam för alla ev. skillnader, bra som dåliga, eftersom jag är lite tveksam till att stora skillnader finns. Och efter ett tag skulle jag säkert tröttna på den "nya kabeln" med boostad diskant.

Och jag vet att jag skulle bli såååå besviken när jag upptäckte att det bara var tonkontrollen som spelade mig ett spratt, även om jag fortfarande hade möjlighet att lämna tillbaka kabeln till butiken.

Konstigt att jag bara tycker tet är kul med förändringar så länge dom inte Eq:as fram... Jag kan bara dra slutsaten att jag så gärna vill smeta 2000 spänn, för att känna att jag minsann inte nöjer mig med en "taskig" kabel 700 kr

Detta inlägg får ju förstås bara stå för mig, men jag skulle inte bli förvånad om någon annan skulle känna igen sig.


Edited by - ljud on 2007/05/14 14:22:11
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/05/14 :  16:40:21  Show Profile Send Tomas a Private Message
I en billigare EQ, t.ex behringer(ursäkta påhoppet) har man stora problem med bl.a distortion kallad ringing, men det är rätt att man slipper AD/DA till stor grad idag om man vill.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:08:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag har digital eq ihop med aktiva filter. Har inget behov av att ändra inställningarna för olika skivor. Och visst rättar man fel med fel men med måtta så funkar det utmärkt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:13:07  Show Profile Send marens a Private Message
Thomas: Jag upplevde inga "stora problem" med ringing eller distorsion eller något sådant när jag hade en behrninger med AD/DA-omvandlare i signalvägen. Visst, den färgade ljudet lite grann kanske men inget som var störande tyckte jag. Det är så överdrivet allt sånt där tycker jag att billiga apparater ska förstöra ljudet ta bort detaljer osv.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:05:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ljud skrev:
quote:
Jag testar olika sorters kablar, när jag byter till den nya kabeln råkar jag komma åt diskant-tonkontrollen med knät och plussar på 2 db. Jag sätter mig ner och konstaterar att, visst det är ruggigt stor skillnad på dessa kablar, den gamla släpper inte alls fram lika mycket detaljer som den nya gör. Jag byter tillbaka till gamla kablen och råkar igen, utan att upptäcka detta, skruva tillbaka tonkontrollen. Jag får bekräftat att den gamla kabeln låter skräp och den nya är helt fantastisk!


Diskant har inget med det att göra, kabeln jag exempelvis refererade till tidigare och i andra tråden (Harmonic tech pro-9) har högre detaljeringsgrad men samtidigt varmare och trevligare ljud än supra ply som föregick den - där fanns hissad diskant...

Tror däremot att det finns bättre och bredare användningsområden för en eq än att hissa diskant och bas....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:15:06  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag har funderat ett tag på en idé som jag tycker passar för att lansera i denna tråd:

ETT DATAPROGRAM KOPPLAT TILL EN EQ FÖR ATT ANPASSA FREKVENSGÅNGEN EFTER HÖRSELKURVAN!

Alla människor har helt olika hörselkurvor, dvs de uppfattar olika frekvenser olika bra. Det gäller speciellt ju äldre man blir.

Genom att köra tester ā la hörselkontroll skulle ett dataprogram kunna anpassa EQ-inställningarna för varje enskild lyssnare, så att den faktiskt hörda frekvensåtergivningen blir rätt.

Vad tror ni om det??

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/05/14 18:16:22
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:17:46  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Diskant har inget med det att göra, kabeln jag exempelvis refererade till tidigare och i andra tråden (Harmonic tech pro-9) har högre detaljeringsgrad men samtidigt varmare och trevligare ljud än supra ply som föregick den - där fanns hissad diskant...

Tror däremot att det finns bättre och bredare användningsområden för en eq än att hissa diskant och bas....
Då missförstår du mig. Jag menar bara att man ofta är sugen på förändringar bra som dåliga, bara dom finns. Och då är ju EQ att föredra.

Alltså tråden andlar inte om kablar.

Edited by - ljud on 2007/05/14 18:18:48
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:19:24  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
ETT DATAPROGRAM KOPPLAT TILL EN EQ FÖR ATT ANPASSA FREKVENSGÅNGEN EFTER HÖRSELKURVAN!

Har varit uppe förr och även om vi har olika frekvensgång internt så är det ju samma interna frekvensgång som vi jämför live och inspelat med så tyvärr fungerar det inte.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:26:54  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Har varit uppe förr och även om vi har olika frekvensgång internt så är det ju samma interna frekvensgång som vi jämför live och inspelat med så tyvärr fungerar det inte.
Ok, jag som trodde jag var först!

Du har rätt i att det för denna person är samma för live och inspelat, men tänk att få uppleva musiken "som den är tänkt att låta", oavsett om man har en bump eller svacka i sin egen hörselkurva. Då skulle inspelningarna plötsligt kunna låta BÄTTRE än live - ja, som de gjorde när man var 20 år yngre!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:31:16  Show Profile Send Peg a Private Message
Marc: Jag har funderat i samma banor :-) Moderna hörapparater har ju EQ så det är bara att sätta fart och programmera och se om någon gillar det.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:35:13  Show Profile Send urban a Private Message
jag kör med Behringers digitala EQ och är väldigt nöjd med resultatet! Det beror i mitt fall kanske ganska mycket på att i dom två rum där jag provat min anläggning så har den fått kompensera ganska så ordentligt för inte så idealiska akustikförhållanden, mer i det förra än i det nuvarande rummet.
Kanske tillför EQn någon form av negativ påverkan på ljudet (vilket jag dock inte märkt). Men det positiva bidraget är alltför dominerande för att jag skulle vilja vara utan EQ i nuläget.
Att ha en så rak frekvensåtergivning som möjligt är ju något som eftersträvas av dom flesta som gillar denna hobby eftersom det väl är en av grundstenarna för en bra ljudåtergivning.
Det finns ju andra metoder, mer idealiska och kanske framför allt mer renläriga, för att uppnå detta - akustikbehandla rummet tex men alla kanske med hänsyn till olika omständigheter inte kan göra det i tillräcklig utsträckning, och då kanske en EQ kan vara en helt okej genväg .
En positiv effekt i mitt fall är jag kan köra ett par Infinity Kappa-7or med en 7.5 Watts Anderson Triod med en ljudvolym på upp till 100db vid sittplatsen utan att det låter det minsta ansträngt tack vare att jag kan boosta signalen genom EQn. Annars börjar det låta lite ansträngt redan vid ca 90db, fin dynamik vill jag lova!
En sak som "ljud" tar upp är det att som en del försöker "tweaka" ljudet med kablar, något som jag överhuvud taget inte förstår!
Jag antar att med det menas att kablarna kan "färga" ljudet positivt i valfri riktning, valfri i meningen att rätt sorts kabel färgar ljudet på "rätt" sätt.
Enligt min mening så kan en kabel bara ha en bättre eller sämre förmåga till upplösning, men naturligtvis så kan tex en i det här sammanhanget rent felkonstruerad högtalarkabel ha en våldsam påverkan på framför allt diskanten! Och det kanske jag skulle benämna mer som färgning (negativ) än brist på upplösning
Att försöka färga ljudet med kablar i en positiv riktning är nog en i längden dyrbar metod! Men alla är naturligtvis välkomna att försöka. Och tycker man att det fungerar så varför inte !?
Med detta menar jag inte att jag inte tror på kablars inverkan på ljudet för det gör jag absolut, framförallt högtalarkablar.
Undrar förresten hur många , inklusive mig själv som har dömt ut tex olika förstärkare eller högtalare när det i själva verket var inte så bra kablage som höll tillbaka prestandan!
Slutklämmen på detta är i alla fall att en schysst EQ kan för många vara en väg till ett riktigt bra ljud ( om den används rätt vill säga!)
Tack för ordet mvh Urban


Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/14 :  20:02:28  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
En positiv effekt i mitt fall är jag kan köra ett par Infinity Kappa-7or med en 7.5 Watts Anderson Triod med en ljudvolym på upp till 100db vid sittplatsen utan att det låter det minsta ansträngt tack vare att jag kan boosta signalen genom EQn. Annars börjar det låta lite ansträngt redan vid ca 90db, fin dynamik vill jag lova!
Borde inte dynamiken bli sämre med EQ beroende på hur mcyket den gör?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/14 :  20:13:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
En positiv effekt i mitt fall är jag kan köra ett par Infinity Kappa-7or med en 7.5 Watts Anderson Triod med en ljudvolym på upp till 100db vid sittplatsen utan att det låter det minsta ansträngt tack vare att jag kan boosta signalen genom EQn.

Förklara gärna mer för det där låter inte helt riktigt.

Förresten - har högtalarna 91 dB's känslighet?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2007/05/14 :  21:20:04  Show Profile Send Per2 a Private Message
Ljudet är en smaksak. Oftast uppskattar inte den normal lyssnaren en helt rak frekvenskurva. De flesta vill att den skall sjunka i diskanten och sen är basen en ren smaksak. Däremot tror jag de flesta vill ha ett frekvensrakt mellanregistr.

Intressant är att i min övre hall låg ett par Linkwitz Orion med +6 db från 200-1000Hz och det gjorde de även under testet i HF nr 1 år 2006. Alla tyckte det lät kanon. Men det fanns mer att hämta ur anläggningen. Karaktären på anläggningen är den samma men det är som att lyssna på två olika inspelningar av skivan. När jag förstod att allt inte stod rätt till blev det en ny korrigering och vips hade alla instrument mer kropp (inte så konstigt). Men röster lät inte lika bra. Tex Sophie Zelmani föredrog man faktiskt utan korrigering.

Man vet inte hur det skall låta innan man har rättat till rumsproblemen eller förstått vilka rumsproblem man har så man kan börja rätta till dem. Det finns stora möjligheter i de flesta anläggningar pga rumspåverkan.

Använder själv en tact 2.2x med gott resultat men den har vissa nackdelar men fördelarna väger över.

Mät upp era hifirum. Det kan vara en omskakande upplevelse.



Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/05/14 :  21:54:48  Show Profile Send urban a Private Message
Varför skulle dynamiken försämras för att den går genom en EQ ?
Vad som idealt händer är förhoppningsvis att dynamiken återges mera naturtroget om freksvensresponsen återges mer korrekt.
Om en frekvensåtergivning inte är rak kanske det till och med kan bli för mycket dynamik vid någon frekvens ?
Känsligheten anges till 88db för Kapporna och är antagligen inte den lättaste lasten. Men det går att boosta signalen upp till 15db via EQn och det verkar fungera bra. Vad kan jag säga, detlåter bra!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/14 :  22:38:43  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Varför skulle dynamiken försämras för att den går genom en EQ ?
Bra fråga, vad var det för idiot som ställde den?

Jag tänkte nog på att det man ofta pratar om Eq vs fysiska akustikförbättringar och dom ger ju ökad dynamik...........

äh! vi skiter i det där va?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/15 :  00:31:36  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, en EQ måste ju vara mycket smartare att satsa på än tro sig kunna bota massa saker med olika kablar.
Ska själv köpa en EQ framöver, för att kunna lyssna på dagens diskanthöjda skivor, som det verkar inte vara speciellt mkt klagemål på här.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000