HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bryston 9B SST
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/13 :  14:47:48  Show Profile Send B-200 a Private Message
Vill ha ett Bryston 5 kanaligt slutsteg.
Hittade ett nytt i butik för 5300 dollar (se länk)
http://www.soundpure.com/showProduct.do?id=240

det blir ca 40 000.

Kollar i norge och sverige, de vill ha över 60 000 för samma steg

hur/vad/varför gott folk, vad kan man göra 40 är precis lagom men 60 är fasiken för dyrt, 20 papp i påslag kan väl inte vara rimligt?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/13 :  15:09:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du glömmer bort att en inte obetydligt del av "påslaget" i själva verket består av olika skatter.
Bara vi lägger på 25% moms så är vi uppe i 50000 kr...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/13 :  15:26:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Moms, tull , frakt , och varje led ska ha sin del så jag tycker faktsikt inte det är sååå stor skillnad faktiskt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/13 :  15:33:04  Show Profile Send B-200 a Private Message
20 tusen av en totalsumma av 60 är väl ganska mycket?
Jag menar, det är ju samma produkt ändå.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/05/13 15:33:54
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/13 :  15:50:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Fortfarande så är det till största delen skatter.

Jag tror att tullsatsen är 4,5% efter att ha gjort ett desperat försök att fatta något av Tullverkets hemsida. Jag skulle misstänka att man (edit: importören alltså, men det finns ju med i den totala momsen i butik i vilket fall) får betala moms på den också vid importillfället.

40000*0,045=1800 (troligen lägre då importvärdet garanterat är lägre än utpris i USA men det ger en bild av hur det ligger till)

I butik betalar du moms:

60000*0,20=12000

Det gör att om vi räknar baklänges så är vi nere på 48000:- och av dessa är tullen exklusive moms 1800:- och då är vi nere på 46200:-.
Sedan ska vi ha frakt och marginal (som ska täcka importörens kostnader, inklusive anställda, ge vinst och täcka skatten på denna...). Inte särskilt uppseendeväckande eller förvånande att det kostar som det gör.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/13 :  16:12:20  Show Profile Send Marc a Private Message
Man betalar dessutom tull på frakten...

Visst ser det lockande ut när man kollar på amerikanska sidor - det kan jag hålla med om. Men då brukar jag tänka att det ändå är fel nätspänning, så det skulle ändå inte funka!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/13 :  17:41:39  Show Profile Send B-200 a Private Message
jo jag förstår vad ni menar men det måste ju finnas någon stopp på girigheten hos fabror staten.
Den såldes för ca 40 000 i usa dvs de troligtvis lagt på sin vinst redan i det priset. Då blir det ju helt uppåt väggarna. Nästan halva produkten i frakt och skatt. Jag menar, jag får resan och uppehället gratis om jag åker över och hämtar en själv . Men visst det är ju fel nätspänning . Jag menar mest principen över så mycket i "bonuspengar" det kan ju inte vara riktigt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/05/13 17:43:12
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/13 :  18:08:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
jo jag förstår vad ni menar men det måste ju finnas någon stopp på girigheten hos fabror staten.

Tullen är gemensam för EU då det är en frihandelszon. Vi kan konstatera att skatterna har fått den storlek de har idag i ett land med demokrati och fria val, således har en tillräckligt stor del av svenska folket stått bakom denna utveckling. Passar detta inte så kan antingen en tillräckligt stor del av befolkningen motsätta sig detta eller så kan individer som ogillar detta flytta till ett land där andra förhållanden råder. I övrigt så håller vi oss borta från politisk diskussion på HiFiForum och konstaterar att det är som det är.
quote:
Den såldes för ca 40 000 i usa dvs de troligtvis lagt på sin vinst redan i det priset. Då blir det ju helt uppåt väggarna. Nästan halva produkten i frakt och skatt. Jag menar, jag får resan och uppehället gratis om jag åker över och hämtar en själv .

Du får inte köpa så dyra varor och föra in dem i Sverige avgiftsfritt från USA, du skall betala tull och moms.
Hittar du produkten billigare någonstans inom EU så kan du ju alltid åka och hämta hit den om du gillar att resa...

Angående vinst så vill nog importören i Sverige ha betalt för besväret att ta hit produkten...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/05/13 :  18:23:49  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Nu är 5300$ riktpriset, det kan sjunka en aning om man frågar efter offert, typiskt 10-20%.
Frakt på en sådan klump borde hamna runt 500$.
Säg 5000$ jämnt för steget och sen +500$ för frakten.
då har vi ett totalvärde av 5500$, lägg på tull, 4,5% eller så, + 30% svensk moms, vilket ger ca 7450$. 7450$ gånger 6,85 vilket du får betala för dollarn med ditt visakort för tillfället: 51000kr. Tillkommer gör nu en transformator för att omvandla 230V50Hz => 110V60Hz alternativt att generalagenten bygger om den åt dig till 230-drift, självklart förutsatt att du gillar att ha garanti på steget. Detta renderar troligen i ytterligare 2 transporter. 60000 i svensk butik kan du antagligen pruta 5-10% på vilket ger 54-57000 i inköpspris. Summa summarum blir det ungefär samma grej ekonomiskt.

Enda sätter att komma runt alla eventuella tull och skatte-kostnader är att ha en kompis som är tillfälligt bosatt i USA och har möjligheten att ta med steget hem som skattefritt flyttgods. Fast att vänta så länge är kanske inte riktigt intressant samt att man just måste ha den där kompisen...

Så jag rekommenderar dig att handla det steget i svensk butik och slippa allt krångel samt att det inte är någon jätteskillnad i pengar.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/13 :  19:05:12  Show Profile Send B-200 a Private Message
finns ingen svensk återförsäljare men era resonemang kring prissättningen kan jag förstå. om man kan få loss det för 55 så är det ju klart värt det. Tack allihopa för era resonemang. Bryston är fortfarande med i "god" boken ;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/13 :  19:59:30  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Köpes med fördel i Tyskland då den nordiska agenten åtminstone vid ett tillfälle agerat på ett sätt som leder till kraftigt ifrågasättande.

Priserna i Tyskland skall dessutom bara aderas med fraktkostnader.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/13 :  20:30:52  Show Profile Send B-200 a Private Message
ja jag har hört den historien med kaffekoppen.
Skall definitivt kollas.
Tack

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/13 :  22:07:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Sen så ligger ju dollarna väldigt lågt nu, anta att dollarn istället låg på 9kr som den gjorde för några år sedan så har du ytterlgiare en förklaring till skillnaden.


Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/06 :  02:37:36  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Långt ifrån alla produkter visar så stora skillnader som 50% mellan US of A och lilla svedala. En skillnad på 50% påslag är ju oacceptabel tycker jag. Man kan få ett par Montana högtalare som kostar ca 19000 USD för ca 127000 DKR vilket blir ca 178000 SEK om man räknar en DKR som 1,4 ggr en SEK. Inga 50% där inte!

J. Ullberg
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/06 :  09:35:29  Show Profile Send B-200 a Private Message
håller med Buggson och har därför fattat beslutet att ej köpa det eftersom jag ej kan stötta ett sådant sjukt påslag.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/06/07 :  00:40:32  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Om du inte vill ge upp just nu, kommer här en tysk och en UK baserad firma som för Bryston, värt ett försök?

http://house-of-hifi.de/
http://www.shadowaudio.co.uk/

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000