Author |
Topic |
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2007/05/19 : 09:17:49
|
Då har du nog via din andra tråd fått saken förklarad, gott min egen tes verkade stämma, med det hela
otimal drivninging mellan just dessa 2 komponenter blir det ju inte, dessvärre kanske träslet igen?, vilken komponent skulle bytas isf ?
|
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/05/19 : 13:30:51
|
quote: Då har du nog via din andra tråd fått saken förklarad, gott min egen tes verkade stämma, med det hela
Yes! Du verkar ha haft helt rätt!
quote: otimal drivninging mellan just dessa 2 komponenter blir det ju inte, dessvärre kanske träslet igen?, vilken komponent skulle bytas isf ?
Nej, optimalt för respektive komponent blir det ju inte... MEN den här "resan" har varit otroligt insiktsfull för min del!
De senaste dagarna har jag lagt mycket tid på att jämföra fram och tillbaka (RCA/XLR, med/utan gain). Och efter ca 200 timmars inspelning av XLR-kablar och -kretsar, under vilka (XLR-)ljudet blivit klart tightare med en samtidigt torr och fyllig bas och suveränt sidledes stereoperspektiv, har jag insett vad som ändå fattas - förmodligen pga SE-konstruktionen: de mikroskopiska detaljerna!
Det jag har kommit underfund med är att det är de mikroskopiska detaljerna som skapar tredimensionaliteten, live-känslan, den organiska luftigheten, "you-are-there-feelingen" hos mig. Och det intressanta är att de mikroskopiska detaljerna är så små att de inte går att peka ut specifikt!!
Så fort jag fastnat för en liten yttepyttig detalj när jag kört obalanserat har jag ändå kunnat höra den tydligt när jag växlat över till XLR. Min teori är att de mikroskopiska detaljerna inte uppfattas av medvetandet, utan omvandlas av hjärnan till "mening" redan innan. Måste starta en ny tråd om detta!
Svaret på din fråga är: När jag nu upptäckt vilka egenskaper som kommer från DAC:en och vilka som kommer från förstärkaren, känns det lättare att fatta beslut om vad jag ska göra. En sak har jag i alla fall insett: de där sista små mikrodetaljerna, livet i musiken och framförandet, vill jag inte vara utan! Lite lägre brus, fylligare och djupare bas, kanske något fastare stereobild sidledes...visst, det är inte att förakta, men det är liksom parametrar i en helt annan division i detta sammanhang och väger lätt i jämförelse. Och viktigast av allt: jag har upptäckt att jag verkligen njuter och blir glad av musiken när jag kör oballat, även om förstärkaren har någon bråkdels procent mer att ge. Så som det ser ut kommer jag att behålla både Audio Aeron och Gryphonen ett bra tag till. Möjligtvis, har ställt en fråga i den andra tråden om det, kanske att det går att uppgradera opamparna på XLR-utgången?? |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2007/05/19 : 17:07:01
|
ja :)
hm en ska du kan göra är kanske låna en förstärkare eller signalkälla som är byggd omvänt och se om samma skillnad kommer då ^^ |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/05/20 : 12:36:48
|
quote: hm en ska du kan göra är kanske låna en förstärkare eller signalkälla som är byggd omvänt och se om samma skillnad kommer då
Det är sant! |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
Topic |
|
|
|