HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Paypal och Escrow säkert eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2007/05/12 :  18:34:12  Show Profile Send mabron a Private Message
Har ett ärende jag vill kolla. Är väldigt misstänksam så jag undrar:
Hur säkert är Paypal eller Escrow för mig som köpare?
Summan det handlar om är 590¤.
Kan man få tillbaks pengarna ...?
Tacksam för era synpunkter eller erfarenheter

Edited by - mabron on 2007/05/12 18:49:45

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/05/13 :  02:51:32  Show Profile Send KingX a Private Message
Har aldrig använt Escrow men har använt paypal vid många tillfällen och det är mkt säkert... jag har aldrig någonsin råkat ut för ngt fel..
DOCK så har jag ngn gång fått fejkade mail om att man ska in o byta lösen på paypal.. MEN då de ALDRIG skulle få för sig o be en göra ngt sådant via mail så är det bara o gå in på deras sida (UTAN o klicka på länken i mailet då givetvis) och sedan skicka dom en kopia på mailet så kollar dom upp det direkt...

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2007/05/13 :  04:39:55  Show Profile Send mabron a Private Message
Har också betalt via paypal en hel del innan utan problem men detta fall gör mig osäker.

Saken är den att denna säljare efter avslutad budgivning på Ebay DE, har jag fått fejkade mail från Paypal och Ebay, om att hans konto har något fel och jag skall betala via Western Union. Efter som de inte kom via ebay-sidan ( inga av hans mail har gått den vägen) vägrade jag och skrev att jag endast betalade via paypal eller Escrow. Det sistnämnda efter att ha läst här att det skulle vara säkert.

Ett hotmail (från Ebay såg det ut som), kom också, om att betala inom 24 timmar annars skulle jag bli avstängd.
Ingen mail kontakt överhuvud taget från honom på ett tag trots jag har påmint honom om affären ett antal gånger.

Efter en tid kom dock ett mail med hans paypal-adress, inte heller detta kom via ebay-sidan. Säljaren är helt ny och hade inget betyg innan.
Känner mig som sagt osäker även att betala på paypal nu.
Hm..... vill ju ha sakerna ........
Vilka risker tar jag med Paypal?


Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/05/13 :  10:59:57  Show Profile Send mace a Private Message
Jag skulle backa tre kilometer in i ladan, spika ihop dörrarna med fyrtummsspik och gömma mig i en höbale
Sedan skulle jag vidarbefodra alla mail till ebay!

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2007/05/13 :  11:10:38  Show Profile Send mabron a Private Message
Jo det sista är gjort utan större respons, är iofs dålig på tyska.

Frågan är ju om någon annan än han kan vara ansvarig för detta?


Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/05/13 :  11:46:48  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det luktar bedragare lång väg. Anmäl till ebay och paypal. Kommunicera enbart via ebay-sidan. Det skall funka. Säljaren har ju lagt upp varan så givetvis kan säljaren kommunicera via ebays insite meddelandesystem om han vill. Skummisar vill inte det eftersom de inte vill ha trafiken övervakad.

En säljare som krånglar och inte svarar i tid är ofta en bluffare.

Allt det du beskriver pekar på att någon vill lura dig. (western union, kommunicerar inte via ebay, vill inte ta betalt via paypal och skyller på avgifter mm..., svarar inte snabbt på dina meddelanden, spoofade mail och falska mail, du hotas med avstängning osv...

Vill du bli lurad så betala. Vill du köpa sakerna, hitta en seriös säljare!


Visst är det konstigt att så fort det uppstår problem så begriper inte säljaren Engelska / Tyska längre, trots en utmärkt författad annons... därför vill jag inte handla med folk utanför USA och Kanada eller väl valda delar av EU (DE, DK, UK).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2007/05/13 11:56:05
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2007/05/13 :  12:21:45  Show Profile Send mabron a Private Message
Jo jag tycker det luktar anus lång väg.

Jag tolkar era svar och vad jag läst för övrigt som att paypal inte är helt säkert
Men är Escrow helt säkert ?
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2007/05/13 :  13:03:04  Show Profile Send Fisherking a Private Message
vet inte hur det är med escrow nu men det här är en gammal klassiker

http://www.zug.com/pranks/powerbook/
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2007/05/15 :  09:13:16  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
Enligt vad jag hört så ta det för vad det är, andrahands information. Har du en dispyt och inte är amerkan så får du väldigt svårt att få hjälp ifrån paypal. Därför använder jag aldrig paypal för större transactioner om jag inte känner den andra intressenten sen tidigare.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/15 :  09:22:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns väl ingen betalningsförmedlare som är HELT säker. Paypal är säkrareRE än att ex. betala via banköverföring eller liknande men ingen betalningsförmedlare är villig att täcka upp stora belopp, särskilt inte om kunden tagit onödiga risker.
Samma sak gäller ju för övrigt med ex. VISA, bankerna täcker rena bedrägerier (stulna kortnummer, oärliga butiker) men inte fall där man varit uppenbart oförsiktig.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/05/15 :  09:39:52  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det låter som om du bör låta bli att betala nåt helt klart som redan konstaterats.

Har du auktionsnumret så kan man ju kolla?
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2007/05/15 :  22:18:23  Show Profile Send mabron a Private Message
Min misstänksamhet var befogad.
Han är nu avstängd från Ebay efter jag anmält honom, men han kommer väl tillbaks igen eller hans kompis eller hans kompis osv. Det är väl så det fungerar?

Nej troligtvis är det inget som är helt säkert tyvärr .
Man får nog lita en hel del på sin "magkänsla", den har hittils fungerat som tur är.

Tackar för inputen alla!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000