Jag har litet luddig bas i mitt andra rum fast det finns både hyllor och skåp längs väggarna. Tänkte skaffa litet extra akustikmaterial att sätta upp framför ett värme-element (vattenvärme) under fönstret som finns mellan högtalarna. När jag ändå är ute och dämpar så tänkte jag mig även dämpning bakom dörren till rummet som alltid är öppen och har ett prima tomrum bakom sig för dämpning. Sökte runt på skummad plast och fick plötsligt idén att testa Biltemas dämpningsskivor för motorrum. Billigare skivor lär man inte hitta. De har silver på ena sidan och dubbelhäftande tejp på andra sidan. Jag hoppas att tejp-sidan har någorlunda neutral färg och kunde svängas utåt så att man inte behöver stirra på en silverfärgad yta medan man lyssnar. Måtten är 1000x500x30 och klart mycket 'prisvärd' tror jag, he he.
Sådana dämpmattor är nog främst till för att hindra ljudet att ta sig ut från motorrummet, de lär inte dämpa ljudet inne i motorrummet särskillt mycket. Billigaste sättet att minska efterklangen i ett rum är med mineralull tex Rockwool. Mineralull som är kvar i sin plastförpackning= membranabsorbent för basen( inte den mest optimala men billig). Uppackad mineralull= bredbandsabsorbent. Om du inte gillar effekten så kan du ju lägga upp dem på vinden som tilläggsisolering. Nackdelen är ju att det är ett obehagligt material att arbeta med, handskar och ett enkelt andningsskydd använder jag.