HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Granitplattor! Ja jäklar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/09 :  17:23:37  Show Profile Send OcA a Private Message
Var på Beijer idag och kollade efter granitplattor att ställa högisar och sub på. De hade ett par vettiga gråa som var 40x40x3,5 som skulle kunna funka. 80:- styck kostade de och var släta på ovansidan och lite härligt "knottriga" på undersidan. Köpte tre stycken på kul och ett gäng möbeltassar att klistra på undertill.

Kom hem och ställde upp allt på stenarna och jösses vilken skillnad det gjorde!

Har ett rätt svajigt ekparkettgolv som har legat i lägenheten sen Franco gick i blöjor och den nyfunna stabiliteten gjorde verkligen små underverk med ljudet.

Nu har jag iofs reservstärken inkopplad i väntan på den nya, men det gjorde skillnad så det räcker med den gamla häcken ändå!

Hade ett väldigt tunnt och vasst ljud innan stenarna och det blev jag faktiskt av med. Fick mer lågbas (detaljerad sådan), samtidigt som den blev stram som tusan och krut-torr. Diskanten och mellanregister blev lite mer detaljerade, behagliga och lugna samtidigt som ljudbilden öppnade upp sig en aning.

Ska bli kul att se hur det kommer funka med nya stärken! Det var iaf ett väldigt billigt tweak som gjorde stor skillnad i mitt rum.

Ingen mirakelkur, men känns lite grann som nytvättade sängkläder om liknelsen kan gå fram...

Snyggt tyckte jag att det blev iaf. Tjejen tyckte inte det, men det skiter jag i!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/05/09 19:18:46

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/09 :  17:46:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Synd bara mina basar är större än 4cm stora.. eller är granitskivan 35cm tjock?! cool isåfall!

(basarna mina är iofs större än 40x40cm också).
Hade de större?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/09 :  17:49:36  Show Profile Send forken a Private Message
Grattis! Alltid lika roligt när billiga uppgraderingar/tweak ger resultat.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/09 :  17:51:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Ooooooooooooooooops... 3,5 ska det vara!!! Vilken tabbe! Haha!

Skulle se ut det, 40 cm tjock granit för 80 spänn!!!

Tror det hade 40x60 också, men är osäker. Går ju alltid att kombinera två plattor. Bör funka lika bra!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/09 :  18:59:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Aah! man kan lägga ett par på subbarna också :) Under topparna

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/09 :  19:19:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Testade att lägga en platta på och en under suben.. Funkade inte för mig. Basen dog och blev stenhård och saknade djup... Men kan funka på andra subbor..

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/09 :  20:43:24  Show Profile Send Stickan a Private Message
Granitplattor under högisarna och subben har alltid funkat klockrent!
Grattis till ett bra tweak!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/09 :  21:35:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Har aldrig haft tightare och torrare bas iaf...

Beror kanske på stärkaren med, då min gamla NAD är berömd som något av ett basmonster, men maken till skillnad med bara lite sten är faktiskt förvånande. Innan kunde jag knappt lyssna på stereon med TEAC'en inkopplad - lät väldigt illa. Nu är det nära nog njutbart... Undrar bara hur fint det kommer bli med lite bättre stärk?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/09 :  22:42:49  Show Profile Send Marc a Private Message
Har man spikes mot stenen?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/09 :  22:49:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag kör med Soundcare Superspikes mot stenplattan. Funkar galant. Går nog att köra med vanliga spikes med.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/05/09 :  23:46:08  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Har också god erfarenhet av detta (dock marmor, men ~samesame).
Får bäst resultat med hockeypuckar mellan platta och högtalare.

Vemsom; jag har en styck granitplatta 45x40x9cm som du kan få. Den väger ca 35kg. Jag hade den under en sub en gång i tiden. Enligt grannen funkade den mycket bra


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/09 :  23:51:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
jag har fått det bäst med stenskiva eller större träskiva. men då har det enbart handlat om att trycka ner golvet så det blev stummare.

Puckar eller annat mellan golvet o skivan fungerade lika kasst som utan skiva. 2 rejäla reglar som stack ut 25 cm på var sida av högtalarna var bäst men totalt livsfarligt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/10 :  00:09:35  Show Profile Send Marc a Private Message
ok, kör med mina stativ direkt mot golvet nu utan spikes, eftersom jag inte vill paja golvet. Vore kul att pröva spikes + stenskivor!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/10 :  07:51:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack Calle! Kommer och hämtar. Den passar inte under basarna (som dessutom är två) menunder CD eller något kommer den göra sig!!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/05/10 :  18:26:08  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Granitplattor är bra, och snyggt! Problemet med spikes mot polerad granit är att det blir lite halt.

Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/05/11 :  11:36:32  Show Profile Send om.s a Private Message
Anvender selv målkapade (500x220x30mm) granitt skiver under mine Audionet AMP II MAX mono-blokk (40kg/stk) det merkelige er at det synes å ha en innvirkning hva man legger under granittskiven også igjen, mot gulvet, med gummiputer under granitten ble lyden for stram og "kald"/tørr, ingen sjel og innlevelse, men med Cardas Myrtle blocks, (en slags Ek kloss) under i hvert hjørne falt alt på plass, ikke minst bassen og den riktige fastheten i alle registrene, lydbildet ble mer sammenhengende og homogent, samt bedre oppløst.

Veldigt snyggt ble det og...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/05/11 11:38:04
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/05/11 :  12:59:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Borde funka rätt bra under en viylspelare också va? Någon med erfarenhet?

Fanns det många olika färdiga storlekar att välja mellan?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/05/11 :  13:34:18  Show Profile Send om.s a Private Message
Legger ved ett bilde på hva jeg nevnte tidligere...


Audionet AMP II MAX, Cardas Myrtle kloss, Black Labrador Granite....

Det dammet var jo ikke der da kortet blev taget ....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/05/11 13:35:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000