HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nu har Bussgods ställt till det för sig!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/09 :  12:38:07  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Personligen så lutar det åt mig att mottagaren vill trixa med köpeskillingen. Tyvärr.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/09 :  12:59:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Håller med Kaffekoppen i det han skriver. Om reklamationen inte sker direkt, dvs då köparen besiktar varan vid utlämanndet, kan likaväl skadan uppkomiit under dennes transport hem, som jag tolkar det hela.

Nu vet jag ju att apparaten var hel när den lämnades in, dvs någon har gjort en åverkan på maskinen under transport, eller så existerar bara felet i fantasin.

Var rätt mycket snack om priset när affären skulle göras, så det känns som en sista utväg att få lite pengar tillbaka...

Det kommer nog ta bra med tid det här, men min erfarenhet av transportksador är att de i 99% av fallen aldrig går igenom till kundens fördel. Har skickat många paket i mina dagar och även med fabriksemballage och dubbel/trippel tejp runt om så förnekar Posten (i det här fallet) att de har ahnterat paketen fel, utan skyller på att det är dåligt packat. Känns inte som att det går att få ersättning för dessa skador då speditörerna är extremt motvilliga och att de har hela avgörandet i sin hand. De vill ju knappast betala ut några pengar i onödan...

Sedan att lagtexten är obegriplig att förstå för en normalbegåvad försvårar ju det hela ytterliggare... Men om det Ztenlund skriver (om jag uppfattat rätt) går risken över till köparen när denna har hämtat ut varan från speditören. Det har ju de facto skett i det här fallet, då varan är utlämnad till köparen och denna har varan i sitt hem. Således borde det vara han som för talan mot Bussgods och själva "fallet" ligger på hans bord och inte mitt? Skulle varan däremot ej blivit uthämtad utan returnerad till mig är det jag som för talan. Korrekt? Om varan dock skulle besiktats av köparen innan utlämning ligger risken fortfarande hos mig, men så är ju inte fallet här... Har vi någon jurist här?
Det står ju inget i texten om rätt till ersättning från säljarens sida? Eller finns det mer text? Ersättning borde krävas från speditör, då det är där skadan uppkommit och inte hos mig.

Och hur i allsin dar sak man kunna bevisa att varan inte var skadad från början? Kan ju inte ge mer än mitt ord på det.

Så om ca 90kr per kilo för transportskadat gods gäller ger det runt 2250:- i ersättning för just denna apparat... Det tänker iaf inte jag efterskänka köparen då det inte ligger bortom allt tvivel att han kan ha åsamkat skadan själv...

Fy fan vad trött jag blir på sånt här strul. Aldrig mer skicka något, det är hämtning som gäller. Vill köparen i framtiden få det skickat tänker jag avskriva mig allt ansvar för eventuella skador som kan tänkas uppkomma... Man kunde ju fått en bättre start på veckan!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/05/09 13:05:17
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:07:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Min tolkning är att risken i det här fallet har övergått på köparen då varan avlämnats hos speditören, om ni inte avtalat om annat.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:08:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Nej, det har vi inte gjort Ztenlund. Då tolkar vi texten på samma sätt. Känns lite lugnare i magen nu...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:15:57  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
http://www.bussgods.se/

http://www.bussgods.se/transportskador/main.htm

Kontakta köpare och bussgods för att reda ut det här.
http://www.bussgods.se/transportskador/pdf/bussab_2006.pdf

Bussgods försäkring täcker maximalt till 50000 kr.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:18:39  Show Profile Send labrat a Private Message
Innebär det alltså att köparen alltid måste öppna paketet och kontrollera varan direkt vid överlämnandet från leverantör medans personen som levererar fortfarande är närvarande och kan bevittna det hela/omgående ta emot en reklamation? Om man ska ha något konsumentskydd överhuvudtaget dvs. Gäller detta även skador som orimligtvis kan ha uppstått vid transport (som t ex bränd elektronik)? :O Kommer nog aldrig att köpa något dyrt utan att hämta och prova på plats i framtiden. :D





Sandoz in the rain
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:29:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Gäller detta även skador som orimligtvis kan ha uppstått vid transport (som t ex bränd elektronik)? :O Kommer nog aldrig att köpa något dyrt utan att hämta och prova på plats i framtiden. :D

Läs i lagtexten istället, det är ju inte så att man kan skicka en vara som har stått i elden i två timmar (om den inte är avsedd för detta ändamål förstås) och sedan hävda att risken övergått på köparen. Jag orkar inte sitta och förklara hela lagtexten, blir liksom lite jobbigt. Om det är någon paragraf som är obegriplig så svarar jag gärna om jag kan, någon jurist är jag inte men jag har bl a läst lite handelsrätt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:34:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Dold skada ska rapporteras till Bussgods efter maximalt 7 dagar, medans synlig skada ska rapporteras direkt när man hämtar ut det. Det säkraste är att öppna paketet direkt på terminalen och kontrollera allt. Då kan ju knappast Bussgods orma sig och hävda att skadan skett vid uppackning/egen transport.

Men, ja, jag skulle nog hellre åka och hämta varan själv. Kommer jag alltid att göra i framtiden även om det kanske kostar mer.

Skickade en Mesa/BOOGIE förstärkare för ett par år sedan i egenhändigt fixade kartonger och packmaterial - gick hur bra som helst. Verkar som om man haft maximal otur denna gång.

Men i det här fallet ska köparen fylla i skadeanmälan med alla uppgifter och sedan är det bara att vänta. För min del är ärendet avslutat. Ersättning betalar Bussgods, inte jag, då jag inte kan ansvara för hur Bussgods hanterar paketen.

Som det står i lagtexten är mitt ansvar slut vid utlämnandet av varan. Det är ju glasklart vem som ska driva ärendet och vart man ska vända sig. Tycker iaf jag. Även om det är surt för köparen, men det kan likaväl hända mig i framtiden och då vet jag hur man gör iaf...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2007/05/09 :  14:05:00  Show Profile Send labrat a Private Message
quote:
Läs i lagtexten istället, det är ju inte så att man kan skicka en vara som har stått i elden i två timmar (om den inte är avsedd för detta ändamål förstås) och sedan hävda att risken övergått på köparen.


Varför inte? Jag ser ingen större skillnad i att tappa en pryl i marken som att tappa en pryl i brasan, även om det senare givetvis är väldigt mycket mer osannolikt men jag ser inget i lagen om hur sannolik skadan måste vara. Det är ju oavsett vad för typ av skada det är extremt svårt att bevisa när den har uppstått, och elda en sak i 2 timmar måste ju få anses vara något sorts extremfall. :D

Men om man tar bränd elektronik som exempel. Sändaren påstår att den fungerade när den skickades, köparen påstår att den aldrig fungerade när den kom fram. Bränd elektronik händer knappast under leveransen alltså tar inte leverantören ansvar. Då är det ju kört för köparen som jag tolkar det oavsett om säljaren talar sanning eller inte.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/05/09 :  14:15:10  Show Profile Send p-pan a Private Message
...Skickade min NAD S300 i originalkarton med emballage från Norrköping till Gislaved. När köparen får produkten visar det sig att ena biten på frontplattan har tryckts in och det har blivit en stor bula och revor i den...

Hur låg kabeln (nätsladden) i förhållande till skadan ?

Går det inte att laga för en vettig peng ?

//Pan
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/09 :  14:36:40  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Labrat,

läs min text igen. Skador uppkomna trots hel förpackning skall reklameras direkt man ser dem.
I det här fallet hämtades paketet ut utan kommentar om förpackningen.

Alltså kan man bara reklamera skador som kan uppkomma utan att emballaget är fysiskt skadat. De redovisade skadorna kan bara ha uppkommit antingen efter det att paketet öppnats (om embalagget är helt) vilket endast mottagaren (köparen) kan ha gjort, eller så måste emballaget vara skadat. Eftersom det inte skett en reklamation på plats vilket vem som helst skulle gjort om paketet var söndertrasat - så har eventuell skada på emballaget alltså skett efter uthämtandet.

Han har väl drällt skiten i backen av misstag på vägen hem, antingen efter han plockat ut apparaten...

Transport skall apparaten klara i orginalkartongen åt vilket håll de an ställer apparaten, iallafall så länge de inte trasar sönder förpackningen...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/09 :  14:39:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
labrat:
Om man har som utgångspunkt att säljare alltid är oärliga, att man alltid blir blåst och att ingen följer lagtexten så är det säkrast att avstå från att köpa något privat överhuvudtaget...

Hur du än genomför ett privatköp blir det en civilrättslig process om säljaren inte följer lagtexten (och du vill göra något åt det) och det kan bli kostsamt. Detsamma gäller för övrigt om du köper något av en näringsidkare, tar det till ARN och denne sedan vägrar följa beslutet. Då får du driva det vidare till tingsrätten som ju kan bli kostsamt. Dock har näringsidkaren mer att förlora då det innebär dålig publicitet att inte följa ARN's beslut.

Det är ju avsiktligt så att lagtext är diffus och det går inte att skriva sådan så att det står "om varan är precis si eller så är det alltid säljarens fel". Vill man blåsa folk så går det oavsett, det är bara mer eller mindre svårt.

Säkrast är att köpa i butik som lämnar garanti eftersom då har butiken bevisbördan och skall bevisa att det är du som orsakat felet om de vill slippa att reparera. Även här kan ju dock butiken ta en kalkylerad risk och be dig dra dit pepparn växer och hoppas att du inte orkar driva ärendet till ARN.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/05/09 :  15:07:03  Show Profile Send Lech a Private Message
Oca
Du har PM

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/09 :  15:18:34  Show Profile Send OcA a Private Message
P-Pan - nätsladden låg i påsen som kommer med på ovansidan av förpackningen om jag minns rätt.

Skulle nätkabeln ha orsakat skadan skulle kontakten ha varit helt sönder och det skrev köparen inget om...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2007/05/09 :  15:30:22  Show Profile Send labrat a Private Message
Ztenlund: Nej, det är ju som du säger. Jag blev bara lite förvånad över hur lite "rättigheter" man som köpare har vid begagnathandel och hur lätt det är för säljare att blåsa folk (med ungefär noll risk att någonsin åtalas för det, vilket ju får anses vara ovanligt för blåsningar). Men folk kan ju blåsa åt andra hållet också så det är väl alltid någon part som kan råka illa ut. Enda praktiska möjligheten att hindra den typen av lurendrejeri är väl då att dokumentera/låta någon bevittna prylens "helhet" precis innan den skickas, fast det är ju svårt/tidskrävande att lösa också. Blir komplicerat oavsett hur. Man får helt enkelt hoppas på att folk är ärliga och i den mån det går köpa på plats. :)

Kaffekoppen: Ja, fast apparaten kan väl ha bucklats till rätt ordentligt utan att det ger någon större visuell skada på själva kartonen (beroende på vilket skick den var i innan eventuellt). Omöjligt att säga utan att veta exakt hur skadan/kartongen ser ut. Fast jag var mer nyfiken på generell "konsumenträtt/skyldighet" än just detta fallet i praktiken.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2007/05/09 15:34:24
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/09 :  15:39:04  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Nja, repor och ordentliga bucklor kräver nog lite åverkan på kartongen. Märk väl att godset inte ligger fritt inuti kartongen heller, åtminstone inte i orginalkartonger.

Rent generellt är det nog viktigt att vara medveten om vilka risker man tar som köpare via nätet, vilket diskuterats om tidigare. Just elektronikskador eller andra skador som inte direkt kan kopplas till transport är det ju som köpare svårt att hävda att de fanns innan köpet. vissa saker, som kostar mycket pengar gör man klokast i att hämta på plats.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2007/05/09 :  16:04:16  Show Profile Send labrat a Private Message
Gammal, redan tidigare tillbucklad kartong brukar ju vara rätt mjuk och kan ta en del smäll utan att det blir synlig skillnad i min erfarenhet. Även om godset inte ligger fritt i kartongen såklart så brukar ju marginal mellan gods och "kartongvägg" högst vara några centimeter. Som sagt, känns omöjligt att spekulera i detta fallet.Repor är svårare att förklara, men kan ju ha blivit om något tillbehör har legat löst, eller tagit sig löst under transporten.

Hoppas allt löser sig, både för köpare och säljare!

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/09 :  16:34:17  Show Profile Send Stickan a Private Message
Nu vet jag inte hur NAD S300 är konstruerad, men om nätdelen sitter i ena sidan, vilket är ganska vanligt, och förstärkaren är transporterad på sidan med nätdels-sidan uppåt kan jag tänka mig att fronten blir belastad nåt fruktansvärt.

Då skulle mycket väl fronten kunna vika sig lite och verka intryckt enligt min mening, och då är det Bussgods som är ansvariga - SOLKLART - så ge dig inte OcA och jag hoppas att detta reder sig.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/09 :  17:17:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Känner mig styrkt av det ni skriver. Ger ju både mig och köparen lite mindre ont i magen. Tack och lov är det bara rent visuellt maskinen fått sig en törn, vore värre om den var skrot. Nu funkar den ju som den ska iaf.

Och ja, nätdelen ligger monterad mot fronten, så två stycken ringtraffos som ligger och trycker mot plåten bör ge en rätt fin buckla. Av någon outgrundlig anledning har volymratten klarat sig helt utan skador, den sitter ju iofs i mitten, men den är stor och sticker ut en bra bit. Verkar lite märkligt...

Det kommer nog lösa sig tror jag!

Begagnade privatköp är alltid en risk oavsett hur man bär sig åt. Allt vad garantier och öppna köp heter flyger sin kos om man inte skriftligt tar det mellan köpare och säljare. Men å andra sidan är priserna lägre när man handlar privat än med firma. Samma sak som med bilar.
En god vän till mig sålde sin Saab 9-3 för några månader sedan och två veckor efter att han sålt den havererade databoxen. Bara för nya ägaren att slanta upp för en ny...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/09 :  18:27:38  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Har reklamerat ett paket som Bussgods slängt i backen så hårt att ett rackhantag gått av på ett slutsteg och detta slutat fungera.

Mottagaren gjorde en skadeanmälan där han hämtat ut paketet och skickade sedan en kopia till mig.
Tog även en bild på emballaget och skadan på förstärkaren.
Jag lämnade in detta + egen anmälan + ersättningsanspråket till Bussgods.
Pengarna insatta på mitt konto utan frågor efter ca. 1 vecka - föredömligt!

/Roger

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/09 :  18:35:44  Show Profile Send ljud a Private Message
En stilla undran: Varför ligger denna tråd i "hifidelen" på detta forum?



Förresten min kanariefågel dog för 3 år sen.

Edited by - ljud on 2007/05/09 18:38:11
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/09 :  18:40:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Vill någon moderator flytta den så får de göra det.

Vet inte riktigt vad man ska klassa det som. Är ju inte direkt off topic, men ändå off topic.. Om ni hänger med?


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/09 :  18:40:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
ljud:

Det är en bra fråga, jag var just på väg att flytta den när jag gjorde en F5 och fick skriva om det här inlägget bara pga dig.

Tråden flyttas alltså till OffT.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/05/10 :  00:43:31  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Jag har vart med att packa upp tv( lcd/plasma ) kartonger som inte har haft ett enda märke synligt, men att produkten har vart i tusen bitar i kartongen


Vad lär vi oss?
Skit i flashiga titanskal och tjocka aluminiumplåtar på hifi-produkter - hifi ska byggas med kartong!

OcA: Hade köparen fått se någon bild på stärkaren innan du skickade den? I så fall har ju du ryggen helt fri och köparen får strula vidare med bussgods...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/10 :  10:05:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Japp, skickade bild på den, så det ska vara lugnt. Har ju dessutom ett tiotal vittnen på att den var i totalt nyskick innan den gick iväg. Flickvännen såg den så sent som morgonen jag skickade den...

Köparen får helt enkelt ta allt det här med Bussgods, jag kan tyvärr inte göra mycket åt det hela.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000