Author |
Topic |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/05/08 : 22:16:36
|
Jag har på enligt min frus önskan installerat en touchdimmer i musikrummet. Inkopplingen är på så vis att den delar grupp men anläggningeb och lite annan belysning.
Nu är jag inte helt hemma på konstruktionen av såna där men det sitter väl någon form av trafo etc.
Ger en sån där grej en massa oönskat skräp? Jag har nämligen lite brumproblem i min aktiva setup, och vid lite eftertanke så har jag inget minne av detta vid DIY-träffen.
Jag vet att jag kan testa genom att kånka grejer eller byta mot en vanlig brytare men tänkte höra mig för först?! |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2007/05/08 : 22:35:38
|
märker bara skillnad på skivspelaren.... kör jag genom CD-spelaren är det inga problem |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/05/09 : 09:51:00
|
Har du otur så får du en dimmer som funkar som en liten buzzer. Kan fortplanta sig till systemet och ge tråkiga missljud. Min rekommendation är att undvika kategoriskt.
/M |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/05/09 : 10:15:19
|
Är det en vridtrafo är det inga prob, men om den har allehanda tyristorer - blä |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2007/05/09 : 10:46:23
|
Det borde väl enkelt gå att testa. Är lyset avslaget och problemet försvinner och sen kommer tillbaks när du slår på ljuset igen ja då har du ju ett problem. |
|
|
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2007/05/09 : 16:20:26
|
om man kollar PS audios sida så är just dmmers en av d verkliga bovarna till "fulel"
finns att beskåda över deras demonstartionsfilm om noiseharvesters |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2007/05/09 : 19:12:18
|
Jag har en fjärrkontrollerad dimmer som sitter i ett av uttagen i mitt rum. När den är max på eller avstängd så hörs inget skräp men dimmar jag så hörs ett svagt men ändå hörbart surrande som ökar i styrka ju mer jag dimmar.
Så jodå, dimmers kan skapa störningar. Sen kanske just min sort är extra elak, kanske den har såna där tyristorer, vad det nu är... |
Det är du som avgör om din anläggning låter bra! |
|
|
Stingray
Semesterfirare
115 Posts |
Posted - 2007/05/10 : 10:36:49
|
Jag har bannlyst dimmer här hemma. Vi hade köpt en lampa på IKEA med lågenergilampa i. För att göra en lång historia kort så sabbade den ljudet i stereon totalt, det blev ett hårt dåligt ljud. |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2007/05/10 : 17:37:35
|
De flesta dimmers inom minst 100 meters radie stör ut min kortvågsradio totalt. Lågenergilampor är andra störkällor. Ikeas spotlights som har en omformare ger kraftiga störningar ut på nätet. Om det påverkar stereon har jag aldrig kunnat konstatera. Däremot stör stereoslutsteget också min radio. |
S |
|
|
|
Topic |
|