HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Påverkan av Belysningsdimmer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:16:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag har på enligt min frus önskan installerat en touchdimmer i musikrummet. Inkopplingen är på så vis att den delar grupp men anläggningeb och lite annan belysning.

Nu är jag inte helt hemma på konstruktionen av såna där men det sitter väl någon form av trafo etc.

Ger en sån där grej en massa oönskat skräp? Jag har nämligen lite brumproblem i min aktiva setup, och vid lite eftertanke så har jag inget minne av detta vid DIY-träffen.

Jag vet att jag kan testa genom att kånka grejer eller byta mot en vanlig brytare men tänkte höra mig för först?!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:35:38  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
märker bara skillnad på skivspelaren.... kör jag genom CD-spelaren är det inga problem

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2007/05/09 :  08:34:01  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Har läst någonstans (kommer inte ihåg var någonstans tyvärr) att man inte skall ha stereon i ett rum med dimmers då dessa genererar en massa oönskat skräp.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/05/09 :  09:51:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har du otur så får du en dimmer som funkar som en liten buzzer. Kan fortplanta sig till systemet och ge tråkiga missljud. Min rekommendation är att undvika kategoriskt.

/M
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/09 :  10:15:19  Show Profile Send Zombie a Private Message
Är det en vridtrafo är det inga prob, men om den har allehanda tyristorer - blä

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/05/09 :  10:46:23  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det borde väl enkelt gå att testa. Är lyset avslaget och problemet försvinner och sen kommer tillbaks när du slår på ljuset igen ja då har du ju ett problem.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/05/09 :  16:20:26  Show Profile Send Twilighter a Private Message
om man kollar PS audios sida så är just dmmers en av d verkliga bovarna till "fulel"

finns att beskåda över deras demonstartionsfilm om noiseharvesters

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/09 :  19:12:18  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jag har en fjärrkontrollerad dimmer som sitter i ett av uttagen i mitt rum.
När den är max på eller avstängd så hörs inget skräp men dimmar jag så hörs ett
svagt men ändå hörbart surrande som ökar i styrka ju mer jag dimmar.

Så jodå, dimmers kan skapa störningar. Sen kanske just min sort är extra elak,
kanske den har såna där tyristorer, vad det nu är...

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/05/10 :  10:36:49  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag har bannlyst dimmer här hemma. Vi hade köpt en lampa på IKEA med lågenergilampa i. För att göra en lång historia kort så sabbade den ljudet i stereon totalt, det blev ett hårt dåligt ljud.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/05/10 :  17:37:35  Show Profile Send SW a Private Message
De flesta dimmers inom minst 100 meters radie stör ut min kortvågsradio totalt. Lågenergilampor är andra störkällor. Ikeas spotlights som har en omformare ger kraftiga störningar ut på nätet.
Om det påverkar stereon har jag aldrig kunnat konstatera. Däremot stör stereoslutsteget också min radio.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000