HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Köpa schyssta hörlurar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2002/11/30 :  21:52:36  Show Profile Send Elise a Private Message
Hej,

Jag har tänkt köpa några riktigt schyssta hörlurar. Har förstått att Sennheiser HD600 är det bästa man kan få. Någon som vet var man kan köpa dem billigast? Hittade dem på cyberphoto.se för 2557 kr. Är HD600 verkligen mycket bättre än 580?

Mvh

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/29 01:58:59

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/30 :  22:28:43  Show Profile Send n/a a Private Message
"Har förstått att Sennheiser HD600 är det bästa man kan få"

I förhållande till priset, nja kanske.
Jag fastnade för HD600, passar mina öron och musikstil perfekt.
Köpte mina från telemekano.se för 2495:-, fraktfritt dessutom.
Rekommenderar att dem används ihop med en separat stärkare.
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2002/11/30 :  22:45:04  Show Profile Send Elise a Private Message
Lyssnade på 580 (tror jag) idag. Är 600 så mycket bättre, typ 500-800 kr?

Mvh
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/30 :  23:06:18  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det finns en myt om att HD600 är värdens bästa hörlur. Så är det inte och då tänker jag inte främst så Sennheiser Orpheus som är oerhört dyr. HD600 har en något överbetonad bas och är litet svag i diskanten. Det gör att den nästan aldrig låter störande och vass. Det finns dock alternativ från Beyer, AKG, Grado och Audio Technica som en hel del föredrar.
Skillnaden melllan HD600 och HD580 är relativt liten (jag har båda). Om du har en bra anläggning med en högupplösande CD-spelare och en hörlursförstärkare kan HD600 vara en fördel. Annars kan det gå lika bra med HD580. Om du inte har en hörlursförstärkare kan HD590 vara bättre eftersom den inte behöver lika mycket förstärkning som de föregående.
Var man kan köpa dem billigast växlar väl från dag till dag. Du får söka själv. Tyskland är ett tips.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/30 :  23:16:23  Show Profile Send yalpa a Private Message
http://www.askdirect.co.uk/uview?call=ask.productSearch&id=421&topcatid=7

HD600 är otroligt bra, jag har eventuellt ett par på G från denna butik, beroende på om min kusin kan köpa en. De har inte als överbetonad bas, den är fruktansvärt bra och tight. Om man jämför med de flesta högtalare, så har den faktiskt mindre bas. Att man står ut med detta beror på att den aldrig nånsin låter vass. Detta beror inte på att den har för lite diskant, den har alldeles lagom.

Jag tror att många idag är skadade av hifibranschen som tillverkar produkter med en onaturligt utsträckt diskant, bara för att man ska kunna höra mera detaljer. De som vill ha det så kan gärna köpa sig försteg med tonkontroller, men jag tänker inte låta mig övertalas att det där är nånting naturligt.

Dessutom är HD600 de absolut bekvämaste lurarna, de ligger helt utanför öronen (även om man råkar se ut som Yoda) och eftersom de är öppna så blir man inte svettig heller. För 1740kr + eventuell frakt är de ett grymt kap. HD600 kan faktiskt drivas ev en freestyle, fast inte till vansinnesnivåer såklart, dessutom lär inte omgiviningen uppskatta det heller.

Edited by - yalpa on 2002/11/30 23:22:35
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2002/11/30 :  23:45:57  Show Profile Send Elise a Private Message
Hej,

Skickat dem ett mail och frågat om de tar min order. Jag har beställt flera gånger tidigare från England, och har då sluppit att betala moms, dvs 17% billigare än vad som står.

Mvh
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/30 :  23:55:26  Show Profile Send yalpa a Private Message
wow, det vore underbart, jag sitter och vill köpa en Linn Classik också från UK, kan man dra av 17% på en sån, då jävlar! jag får den för 9000 helt ny!
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2002/12/01 :  00:00:08  Show Profile Send Elise a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

wow, det vore underbart, jag sitter och vill köpa en Linn Classik också från UK, kan man dra av 17% på en sån, då jävlar! jag får den för 9000 helt ny!



Ett tips är att fråga om de "charge VAT for overseas orders". Beställde för 6000 kr för några månader sedan och fick det allstå ca 1000 billigare
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/01 :  00:10:08  Show Profile Send yalpa a Private Message
såhär står det på askdirect hemsida

askdirect.co.uk can deliver orders to most countries. When placing your order, please specify the country of destination in the address section. Our Sales Representatives will contact you and confirm the prices (excluding VAT outside the EC Countries), the delivery method, delivery charges and insurance. If you are satisfied with the charges, confirm your order with our Sales team who will process your order.

http://www.askdirect.co.uk/uview?call=ask.Home&deliverycharges=sh

Edited by - yalpa on 2002/12/01 00:13:38
Go to Top of Page

Elise
Member

73 Posts

Posted - 2002/12/01 :  00:26:44  Show Profile Send Elise a Private Message
Kan ju alltid säga att inte Sverige är med i EU... :-)

Mvh
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/01 :  00:58:25  Show Profile Send yalpa a Private Message
ja, engelsmän är inte så smarta men det där lät tveksamt...fast jag har släkt utanför EU, det kanske är värt en omväg? men då blir det tull och elende...nja, det är billigt redan som det är, den som gapar efter mycket får . hehe
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2002/12/01 :  10:58:04  Show Profile Send divander a Private Message
Är det inte så att man antingen betalar moms i det land man köper från (inom EU), eller det land man bor i (köp från icke EU-land). Åker man däremot dit och köper så gäller väl lite andra regler. Antingen köper man taxfree (ej EU), eller så betalar man momsen i det andra landet och tar med grejerna i bagaget. Sen finns väl en begränsning på hur mycket varor man får ta hem utan att skatta.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/01 :  12:02:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by divander

Är det inte så att man antingen betalar moms i det land man köper från (inom EU), eller det land man bor i (köp från icke EU-land). Åker man däremot dit och köper så gäller väl lite andra regler. Antingen köper man taxfree (ej EU), eller så betalar man momsen i det andra landet och tar med grejerna i bagaget. Sen finns väl en begränsning på hur mycket varor man får ta hem utan att skatta.



Om du "använder" produkten under resan, alterativt att den är "använd" så skall det inte utgå någon moms på varan. Men den svenska tullen är ofta jobbig. MvhKristofer
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2002/12/01 :  12:18:25  Show Profile Send jari a Private Message
Hej.
Sennheiser HD 600 är en öppen lur,med andra ord den låter
mkt "utanför",och dessutom öppen för ljud från omgivningen.
Mvh

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/12/01 :  12:20:03  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Elise

Hej,

Jag har tänkt köpa några riktigt schyssta hörlurar. Har förstått att Sennheiser HD600 är det bästa man kan få. Någon som vet var man kan köpa dem billigast? Hittade dem på cyberphoto.se för 2557 kr. Är HD600 verkligen mycket bättre än 580?

Mvh



Hvem siger Sennheiser HD 600 er den beste?
Jeg tror det kun er i Sverige och Tyskland man tycker så

Selv har jeg köpt Grado SR-125 (som er kåret af Stereophilde til Product of the year). Jeg anser dom for mere åpne och dynamiske enn HD 600, men bärkomforten er nokk inte så bra.

Ved direkt sammenligning forekommer HD 600 at have for mycket bass och lyden virker en smule lukket. Definitivt foredrar jeg SR-125 !!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/12/01 :  12:29:29  Show Profile Send KC a Private Message
Jag kan påstå att för MIG är HD600 den bästa hörluren i världen. Lägger jag ihop pris/prestanda och
bekvämlighet så finns inget annat alternativ. Ingen annan lur med denna nivå av ljudkvalitet för
detta pris kan jag ha på mig i timmar utan att få ont i öronen.
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2002/12/01 :  12:31:18  Show Profile Send jesper a Private Message
askdirect.co.uk ville ha 40 pund (dvs 576 SEK) för frakten till Sverige! Helt galet!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/01 :  13:40:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
jävla snåla London-bor...
nu får man hoppas att min kusin som är i UK kan fixa ett par åt mig, som jag kan få nu till Jul...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/01 :  13:46:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Att HD600 har för mkt bas!?
Vad har ni för förstärkare?
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/12/01 :  14:54:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Grado SR325. Grym. Helt enkelt. Inte så bekväm. Men ändå.

Hd600 e grym. Helt klart.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/01 :  21:57:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jan skrev:
quote:
Hvem siger Sennheiser HD 600 er den beste?
Jeg tror det kun er i Sverige och Tyskland man tycker så


Jag är inte säker på att det är mer än i Sverige. Varken Stereoplay eller Audio sätter HD600 i topp. Visst kan HD600 vara en bra och prisvärd hörlur om man gillar ljudkaraktären och den passar bra ihop med den utrustning man har. Men jag tycker inte om när man sätter HD600 som den bästa utan konkurrens eftersom det lätt leder till att många avstår från att prova och kanske missar modeller som de skulle tycka bättre om (varför lägga ner tid på att prova om alla säger att HD600 är överlägset bäst?).
Jag har både HD580 och HD600 och detta är väl ingenting som tyder på att jag är generellt negativ till dem?


Go to Top of Page

Lars Håkansson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/12/02 :  13:55:45  Show Profile Send Lars Håkansson a Private Message
Hej

Själv har jag HD540 och HD250 II. Båda är mycket bra, kanske låter 250 ännu renare och man hör fler detaljer (har lägre distorsion).

HD540 är drygt 10 år gamla, men fick nya kuddar nyligen (Lars Bengtsson HiFi) Det var det värt.

HD540, liksom eftrträdarna 580 och 600, är öppna, läcker alltså ljud både från och till omgivningen, och därför köpte jag HD250 för att inte alls störa någon.

HD250 är bekväma, trots den slutna konstruktionen, , och med en hörlursförstärkare låter de mycket bra. Själv har jag en Creek OB11, som är ganska bra. Om jag kommer till skott, ska jag bygga en egen, med Klass A -slutsteg, vilket bör ge lägsta distorsion, vid de utnivåer det är frågan om.

HD450 har f.ö. 600 ohms impedans (passar inte till freestyle o.d.) medan 600 har 64 ohm (overkill för freestyle, men funkar)

Hur det låter beror till viss del på vilken utspänning, och utimpedans, som hörlursutgången eller hörlursförstärkaren har. Jag tror det finns en standard, som säger att hörlurar bör drivas av 120 ohms impedans. En tillverkare som Sennheiser, har antagligen konstruerat efter denna norm.
I många förstärkare är hörlursutgången kopplad till slutsteget med ett eller flera dämpmotstånd och har ofta ett par hundra ohm utimpedans, men kan i gengäld lämna hög utspänning. En freestyle (kassett eller CD) har lägre utimpedans men bara någon volts utspänning.

Jag fick t.ex. bygga om linjeförstärkaren i min Revox (högre utspänning och lägre utimpedans) för att HD540 skulle låta riktigt bra med Revox hörlursuttag. Man får prova sig fram.

Lars Håkansson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000