HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Minskad CDom, sänkt NFB och ljudkvalitet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/05/06 :  22:20:27  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej

jag har labbat lite med att lyssna med och utan Millerkapacitans (CDom) runt VAS-transistor. Steget är stabilt i båda fallen tror jag... Jag har också provat att öka och sänka globala motkopplingen.

Tyvärr har jag inte hittat något perfekt läge:
1. Med fabrikslevererad global motkoppling får jag tight bas.
2. Med lite lägre motkoppling får jag liiite luddigare bas, men fantastiskt välupplösta högre register.
3. Men ännu mindre motkoppling får jag minskning i basens nivå.
4. Utan motkoppling distar diskanten och basen saknas nästan helt.

Har också provat med och utan CDom och där gäller för samtliga fallen ovan att det låter bäst utan. När CDom är med upplever jag en bashöjning (trots motkopplingen).

På något sätt borde man kunna balansera dessa två effekter. Min teori: Ha en CDom men en väldigt liten en, och sänk sedan globala motkopplingen tills just innan basen blir murrig.

(Har inte testat ännu detta ännu, beställde små kondensatorer för detta igår. Mitt slutsteg är slutstegsdelen av en Copland CSA-14 hybridförstärkare med rör på ingången och bipolära tr på de följande två stegen).

Har någon av er mer erfarenhet på detta område så vill jag gärna veta vilken avvägning du tillslut gjorde! Vilken förstärkare var det, och hur påverkades ljudet?

/ mvh Tomas F.

musikälskare
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000